ماجراهای یک آب‌ معدنی‌ لاکچری

جهان صنعت نیوز:  دلیل ممنوعیت آب‌ معدنی‌ لاکچری فرانسوی از سوی منصور عالی تشویش اذهان عمومی اعلام شده است. محصولی که در برخی فروشگاه‌ها هر بطری آن تا ۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسید.

به گفته این مسئول، عرضه محصولات وارداتی غیر مجاز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع است و در ۹۵ درصد فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کالاهای لوکس مجاز هم عرضه نمی‌شود اگرچه برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تلاش می‌کنند تا نیازهای این دسته از مشتریان خود را برآورده کنند.

ماجراهای دنباله‌دار آب‌ معدنی

این اولین بار نیست که آب‌ معدنی‌ لاکچری پایشان به اخبار کشیده می‌شود. اولین باز سال ۱۳۹۶ بود که ورود این آب‌ها بحث‌برانگیز شد. در آن سال هم واکنش مسئولان عرضه و توزیع محصولات توقیف و جمع‌آوری بود. اقدامی که گویا نتیجه بخش نبود.

از فرودین ماه امسال توزیع دو برند آب معدنی فرانسوی به نام های آب معدنی “پرییر” و “اویان” با قیمت های ۷ تا ۴۰ هزار تومانی در بازار آغاز شده است.

در آن سال خبرگزاری تسنیم، در گزارشی نوشت:  این روزها بازار فروش آب معدنی‌های خارجی که مشتریان خاص خود را دارند در سطح بازار رونق گرفته است. البته برخی دیگر هم برای عقب نماندن از قافله مرفه نشین‌ها اقدام به خرید این بطری های آب معدنی می کنند.

توزیع آب‌معدنی‌های فرانسوی از فروردین ماه ۱۳۹۶ آغاز شد. در آن زمان توزیع دو برند آب معدنی فرانسوی به نام‌های “پرییر” و “اویان” در بازار آغاز شده بود. اگرچه در آن زمان این بطری‌های آب با قیمتی در حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسید.

البته در کنار آب‌معدنی‌های فرانسوی یک برند نروژی تحت عنوان “ووس” هم در فروشگاه‌های شمال تهران از قیمت ۲۰ تا ۶۰ هزار تومان عرضه می‌‌شد و به گفته دبیر انجمن آب‌های آشامیدنی و معدنی ایران این محصول به صورت کاملاً قاچاق وارد کشور شده بود.

براساس آمار ظرفیت تولید آب معدنی بسته‌بندی شده در ایران یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون لیتر است و سرانه مصرف آن در حدود ۱۵ لیتر در سال است. بعبارتی دیگر فقط ۲٫۷ درصد مردم آب معدنی خریداری می کنند. ولی آمارها حاکی است که ظرفیت تولید کارخانه‌های کشور در حدود ۱۰ میلیارد لیتر است.

نکته مهم در این میان آن است که بسیاری از محصولات موجود در بازار ایران بیشتر آب نوشیدنی بسته‌بندی شده هستند که در میان مردم بعنوان آب‌ معدنی معروف شده‌اند.

استقبال و ممنوعیت در ۲ ماه

تیرماه ۱۳۹۶ اما دبیر انجمن تولید کنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی با اشاره به اینکه به تازگی چند شرکت جهت اخذ مجوز قانونی به منظور واردات آب‌های بسته‌بندی به ایران اقدام کرده‌اند، گفت: یکی از این شرکت‌ها در سال جاری موفق به واردات محصولات آب بسته‌بندی شده است تا در نهایت واردات قانونی محصولات آب بسته‌بندی به داخل کلید بخورد.

به گفته وی،  تولید کنندگان داخلی از واردات محصولات آب بسته‌بندی وارداتی به کشور استقبال می‌کنند زیرا با توجه به قیمت بالا تولید کنندگان داخلی از این امر سود سرشاری می‌برند. اما شهریور ماه همان سال، وی در چرخشی آشکار خبر داد که با پیگیری‌های به عمل آمده اخیراً مجوز واردات این دو مدل آب معدنی فرانسوی تعلیق شده  و امکان واردات آن وجود ندارد.

پس از دو سال از این اظهارنظرات بار دیگر ماجرای آب‌های معدنی وارداتی خبرساز شده است و بازهم خبر از ممنوعیت فروش آن‌ها شنیده می‌شود. آیا این بار هم سرنوشت آب‌های معدنی فرانسوی به سرنوشت سیگارهای خارجی که بصورت پنهان در فروشگاه‌های سراسر کشور بفروش می‌رسند دچار خواهد شد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 42049
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا