قیمت نفت در بازارهای جهان افزایش یافت

جهان صنعت نیوز: بازار نفت جهان پس از چند روز از حمله به تاسیسات نفتی «بقیق» در عربستان سعودی نسبت به این تحولات واکنش نشان داد و در اولین واکنش جدی خبرها حاکی از آن است که قیمت نفت در بازارهای جهان افزایش یافت .

به گزارش خبرگزاری ها، با مشخص شدن ابعاد حمله به پالایشگاه بزرگ نفت عربستان سعودی که باعث کاهش ۵۰ درصد تولید نفت این کشور شد، بهای نفت در بازار های جهانی در حدود ۱۵ تا ۱۹ درصد افزایش یافت.

علی رغم برخی از اظهار نظرها از سوی دونالد ترامپ مبنی بر این که «ما به نفت خاورمیانه احتیاجی نداریم» و اشاره به ذخایر استراتژیک نفت این کشور که ممکن است به بازارهای جهان تزریق شود، بازارهای نفت جهانی نسبت به این رویداد واکنشی جدی نشان دادند و در فاصله کوتاهی قیمت نفت در بازارهای جهان افزایش یافت.

کارشناسان معتقدند که ترمیم خرابی های ناشی از حملات اخیر به پالایشگاه نفت عربستان ممکن است حتی چندین هفته طول بکشد و انتشار آمارهای جدید ممکن است اقتصاد نفتی دنیا را تحت تاثیر بیشتری قرار دهد.

در حال حاضر تولید نفت عربستان سعودی به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. این در حالی است که این کشور پیش از حملات اخیر، ۹ میلیون و ۶۳۰ هزار بشکه نفت تولید می کرده است.

در تحولی دیگر آمریکا اعلام کرده است که حاضر است ذخایر استراتژیک نفتی خود را روانه بازار کند.
شایلین هاینس، سخنگوی وزارت انرژی آمریکا، شهریور) اعلام کرد که آمریکا آماده است در صورت لزوم دخایر استراتژیک نفتی خود را روانه بازار کند تا مانع بروز اختلالات احتمالی در بازارهای نفت شود.

هاینس گفت که ریک پری، وزیر انرژی آمریکا، به مقامات مسئول وزارت‌خانه خود مأموریت داده تا در این رابطه با آژانس بین‌المللی انرژی در پاریس همکاری کنند.

طبق اعلام وزارت انرژی آمریکا ذخایر استراتژیک نفتی این کشور شامل ۶۳۰ میلیون بشکه نفت می‌شود.

آژانس بین‌المللی انرژی در پاریس هنوز مشکلی در تامین نفت ندیده است. این سازمان اعلام کرده که بازارها به خوبی قابلیت عرضه نفت را دارند. «ما با مقامات سعودی و نیز با مهم‌ترین کشورهای تولیدکننده و مصرف‌کننده در ارتباط هستیم.»

آژانس بین‌المللی انرژی همچنین گفته است که وضعیت عربستان را با دقت تمام دنبال می‌کند. کارشناس پیش‌بینی کرده‌اند که در آغاز هفته (دوشنبه به بعد) بازارهای نفتی دچار اغتشاش شوند.

به گزارش آژانس خبری دولتی عربستان SPA به نقل از عبدالعزیز بن سلمان بن عبدالعزیز، وزیر انرژی عربستان سعودی، تولید نفت بر اثر “حمله‌های تروریستی” از ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه به نصف این مقدار رسیده است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 48782
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا