قوی ترین ارتش های جهان مشخص شدند

جهان صنعت نیوز:  انتشار تازه ترین فهرست مربوط به قدرتمند ترین ارتش های جهان در سال جاری میلادی حاکی از آن است که ارتش ایران با یک پله سقوط به رده ۱۵ جدول رفته است، این در حالی است که وقتی رده بندی سال گذشته اعلام شد، با توجه به تغییرات اساسی در معیارهای ارزیابی ارتش ها، ایران به ۱۰ پله صعود توانسته بود به مقام سیزدهم دست پیدا کند.

انتشار لیست رده بندی قویترین ارتش های جهان در سال ۲۰۱۹ توسط گلوبال فایر پاور در حالی صورت می گیرد که  برای بسیاری از مردم کشورها اطلاع از رتبه نظامی کشورشان بسیار با اهمیت و با ارزش است و همیشه کنجکاو هستند که بدانند وضع کشورشان در یک سال گذشته در مبحث قدرت نظامی بهبود پیدا کرده یا با تنزل رتبه مواجه شده است.

در رده بندی امسال قدرت نظامی ایران از رتبه ۱۴ به رده ۱۵ جدول تغییر یافته و برزیل جای ایران را گرفته است. با این حال ایران از بسیاری از کشورهای منطقه از جمله عربستان و اسرائیل وضعیت بهتری دارد.

سایت آمریکایی گلوبال فایر پاور هر سال با به کار گیری فاکتورهایی که شامل ۶۰ عامل مهم در قدرت نظامی و عملکرد و تجهیزات نظامی و قدرت واکنش و وضعیت محیطی کشورهاست اقدام به انتشار این لیست می نماید.

در این ارزیابی معمولا توجه خاصی به منابع انسانی کشورها و نیروی انسانی فعال و وضعیت جغرافیای، ظرفیت لجستیکی، منابع طبیعی موجود و وضعیت صنعت و اقتصاد و فاکتورهایی از این دست مورد توجه قرار می گیرد.

قدرت رزم زمینی، تعداد نیروی انسانی خط مقدم برای جنگ، نیروهای نظامی آماده به رزم، تعداد تانک، سامانه‌های توپخانه‌ای، سامانه‌های موشک انداز و راکت انداز در رزم زمینی، جنگنده و هواپیمای ترابری و آموزشی و وضعیت نیروی دریایی شامل زیردریایی‌ها، ناوشکن‌ها و غیره از دیگر مواردی است که در این ارزیابی مورد نظر قرار می گیرد.

با این که قدرت هسته ای و ذخایر سلاح های هسته ای در این ارزیابی مورد توجه قرار نمی گیرد اما کشورهایی که ذخایر هسته ای دارند یا مشکوک به داشتن این ذخایر هستند امتیازاتی را دریافت می کنند.

نداشتن نیروی دریایی و عدم دسترسی به آب های آزاد نیز از جمله نمرات منفی برای ارتش هاست.

از آن جایی  که کشورهای عضو ناتو باید اطلاعات محرمانه خود را با دیگر کشورهای عضور به اشتراک بگذارند، به این خاطر امتیاز منفی دریافت می کنند.

به روال سال های گذشت، ارتش های آمریکا، روسیه و چین به ترتیب در رده های اول تا سوم جهان قرار دارند.

رده بندی سایر کشورها تا رتبه پانزدهم به این شرح است: هند، فرانسه، ژاپن، کره جنوب، انگلیس، ترکیه، آلمان، ایتالیا، مصر، برزیل و ایران.

گفتنی است که طبق اعلام موسسه گلوبال فایر پاور در این رده بندی قدرت نظامی سپاه در نظر گرفته نشده است.

در تصویر زیر جدول قدرتمند ترین ارتش های جهان را ملاحظه می کنید.

قوی ترین ارتش های جهان مشخص شدند

قوی ترین ارتش های جهان مشخص شدند

قوی ترین ارتش های جهان مشخص شدند

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 52913
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا