قطارهایی با سرعت هواپیما

جهان صنعت نیوز:  با فراگیر شدن فناوری هایپرلوپ، به زودی واگن هایی با سرعت ۱۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حمل و نقل بشر را دچار تحول عظیمی خواهد کرد.


این فناوری که با نیروی مغناطیستی در تونل های مخصوصی قطارها را به پیش خواهد برد با سرعتی معادل ۳۰۰ متر بر ثانیه رقیب جدی سفرهای با سرعت بالا در مقایسه با سفرهای هوایی خواهد بود.

هارج دالی‌وال، مدیر اجرایی پروژه هایپرلوپ خاورمیانه و هند درباره این فناوری تازه می‌گوید:‌‌ «فناوری هایپرلوپ در واقع آمیزه ای از فناوری و مهندس راه آهن و مهندسی هوافضاست. با این تفاوت که این وسیله در تونلی تخلیه شده که هوایی در درونش نیست حرکت می کند که از نظر عملکرد شبیه حرکت در فضاست.»

وی در ادامه می گوید: « در این فناوری شگفت انگیز واگنی که «پاد» نام دارد به کمک نیروی مغناطییسی در درون تونل در هوا معلق می شود و در این شرایط بدون داشتن هیچ نوع اصطکاکی به سرعت های بسیار بالا دست پیدا می کند»

وی می گوید: این وسیله با موتور القایی خطی حرکت می کند و این امکان را به ما می دهد که در محیطی امن به سرعت های بسیار بالادست پیدا کنیم.»

کارشناسان با بیان این مساله که این فناوری به لحاظ عملیاتی کاملا  دست یافتنی است می گویند که در آزمایش های اولیه وسیله نقلیه فوق به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده است.

آن ها می گویند که از نظر تئوریک تردیدی وجود ندارد که می توان به سرعت ۱۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز دست یافت، هرچند این پروژه ممکن است تا سال ۲۰۲۷ طول بکشد.

مانند سایر فناوری های ارتباطی و حمل و نقل پیشرفته در دنیا قرار است این پروژه نیز در دوبی عملیاتی شود.

در صورت اجرای این پروژه دوبی به عنوان بندری مرکزی در نظر گرفته خواهد شد و زمان مسافرت از این بندر استراتژیک تا به ریاض ۴۸ دقیقه و سرعت سفر از دوبی به ابوظبی به ۱۲ دقیقه کاهش خواهد یافت.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهدانش و فناوری
شناسه : 45059
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا