شواهد تولید آهن در تپه برج نیشابور

جهان صنعت نیوز| کاوش ها در تپه برج تایید می کند، فعالیت های گسترده ای در دوره آهن در این محوطه انجام می شده که شامل مراحل تولید آهن و ساخت و ساز بناهای دوره آهن بوده است .

عمران گاراژیان مجری کاوش ها و سرپرست هیئت ایرانی – چینی امروز ” دوشنبه” با اعلام این خبر گفت :تپه برج یکی از آثار پیش از تاریخی مهم در دشتنیشابور است که پیش تر اواسط دهه ۸۰ خورشیدی در این محوطه مهم، گمانه زنی هایی انجام و آثار دوره های نوسنگی تا آهن در لایه نگاری آن مشخصشد .

وی تصریح کرد : کاوش های صورت گرفته امسال در اصل تکمیل پژوهش های پیشین و حفاظت از اثر بود.

او درباره نتیجه کاوش ها در تپه برج چنین گفت: کاوش و گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم، دو فعالیتی بودند که بطور مستقل انجام شدند.

این باستان شناس با بیان اینکه کاوش ها عموما در حاشیه های شمالی اثر متمرکز بود گفت: این کاوشها نشان داد آثار دوره های قدیمتر احتمالا اواخرنوسنگی و اوایل مس- سنگی( هزاره های ششم و پنجم پیش از میلاد) در شمال تپه در مقیاس گسترده وجود دارند.

به گفته او ،  همچنین کاوش ها تایید می کند، فعالیت های گسترده ای در دوره آهن در سطح بالایی و شمال شرق تپه انجام می شده است.

گاراژیان اظهار کرد: این فعالیت ها شامل مراحل تولید آهن و ساخت و ساز بناهای دوره آهن بوده؛ فعالیت هایی که آثار دوره های قدیم تر را در حاشیههای شمالی دستکاری و مضطرب کرده اند.

او همچنین تاکید کرد : گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری وپیشنهاد اداره کل  میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری  خراسان رضوی و با هدف حفاظت از تپه برج در این فصل آغاز و به انجام رسید.

 سرپرست ایرانی پروژه گمانه زنی و کاوش تپه برج تصریح کرد : مراحل اداری و قانونی تعیین عرصه طی شده و رسما بوسیله میراث فرهنگی ابلاغ شود.

گاراژیان افزود: تپه برج اثر پیش از تاریخی و کلیدی در خراسان است که امیدوارم دانشگاه نیشابور مسئولان شهرستان و استانِ خراسان همراهی و پشتیبانیکنند تا طرح پنج ساله کاوش به سرانجام برسد و یکی از مهمترین نقصان ها و کمبودهای فرهنگی- تاریخی منطقه برطرف شود.

وی با بیان اینکه آن نقصان نبود جدول گاهنگاری فرهنگ های پیش از تاریخی در خراسان است گفت:حال که پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، میراثفرهنگی خراسان، دانشگاه های نیشابور و علوم و فناوری چین در شهر خفیی برای انجام پروژه با هم همراه شده اند و در راستای گامی بزرگ همراهیمیکنند، انتظار دارم همکاران این شرایط را دریابند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانصنعت و معدن
شناسه : 42086
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا