چالش های صنعت هتلداری

جهان صنعت نیوز – این روزها گردشگری اوضاع مناسبی ندارد، صنعت هتلداری نیز مانند دیگر صنایع با چالش های ناشی از بحران اقتصادی کشور و تحریم ها دست و پنجه نرم می کند.

تهدیدهای دولت آمریکا مبنی بر حمله به ایران توریست های خارجی را هراسان کرده است و هتلداران نیز مشتریان خود را از دست داده اند.

از سویی دیگر اوضاع نامناسب اقتصادی موجب شده مردم نیز اقامتگاه های ارزانتری را به جای هتل ها انتخاب کرده و در هزینه های خود صرفه جویی کنند.

رقبای جدید هتل ها

از سویی دیگر حضور خانه مسافرها، افزایش اقامتگاه های بومگردی و هاستل ها رقبای جدیدی برای هتلداران ایجاد کرده و این فعالان اقتصادی به جای افزایش و بهبود کیفیت و کاهش قیمت های هتل ها یا حداقل در نظر گرفتن تخفیفات کلان در فصول کم سفر سال، در صدد حذف رقیب و یا تخریب آنها هستند.

از سویی دیگر گردانندگان اقامتگاه های بومگردی نیز مردم بومی و روستایی هستند که میراث فرهنگی هیچ الزامی مبنی بر گذراندن دوره های آموزشی چگونگی پذیرایی از مشتریان را در نظر نگرفته است.

در واقع این سازمان پیش فرض را بر این اساس قرار داده  که همه ایرانیان خونگرم و مهمان نواز هستند بنابراین نیازی به دوره های آموزشی و یادگیری چگونگی برخورد با مسافران نیست!

با مهران امیرحسینی، مدیرعامل هتل شمشک گفت و گویی داشته ایم که در ادامه می خوانید:

  • به نظر شما تهدید ایران به جنگ چه تاثیری بر روی گردشگری ورودی این کشور برجای خواهد گذاشت؟

به طور حتم اثرات بسیار منفی بر جای می گذارد اما از میان بردن ترس از جنگ بر عهده متولیان گردشگری نیست بلکه کاری حکومتی است.

حکومت باید تلاش کند تا ترس توریست های خارجی از جنگ را از بین ببرد. به طور کلی یکی از مولفه های اصلی رشد گردشگری امنیت و احساس امنیت است.

سایه جنگ بر سر ایران

طبیعی است زمانی که سایه جنگ بر سر کشورمان باشد حتی به صورت تبلیغاتی و رسانه ای سهم گردشگری کاهش پیدا می کند.

در این میان بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری متضرر می شود. همانند تصویر ایران هراسی که سالیان سال است است در رسانه های جهانی منتشر می شود.

  • تصویر گردشگری ایران بسیار ضعیف است در مقایسه بادیگرکشورها، راهکار تقویت تصویر گردشگری ایران چیست؟

بهبود تصویر گردشگری تنها بر عهده دولت و نهادهای متولی گردشگری است نه بخش خصوصی! به طور کلی تصویر گردشگری ضعیفی از ایران درست شده است.

این در حالی است که تمامی کشورهایی که پرسفر بوده و صنعت گردشگری پیشرفته ای دارند تصویر محکم و استواری از کشور خود ارائه داده اند.

تصویر مقصد محکم ترکیه

مثلا چند سال گذشته یکی از هواپیماهای ترکیه سقوط کرد اما تنها دوره کوتاهی مسافران آن کاهش یافتند و سپس مجددا تورهای سفر به ترکیه رونق گرفتند.

به دلیل تصویر غلطی که از ایران در ذهن گردشگران خارجی نقش بسته بسیاری از توریست های خارجی زمانی که به ایران سفر می کنند از تفاوت تصویر ایران با واقعیت شگفت زده می شوند.

به طور کلی ظرفیت بسیار خوبی در حوزه جاذبه های طبیعی و میراث فرهنگی داریم و کانال های ارتباطی مناسبی که می توانیم تصویر ایران را تصحیح کنیم.

  • دولت چه اقداماتی را برای ایجاد تصویر قوی از گردشگری ایران باید انجام دهد؟

دولت می بایست عناصر و اولویت ها را شناسایی کرده و بر اساس آنها برنامه ریزی کند. اکنون که فشار اقتصادی بسیار زیاد است و اقتصاد کشور با معضل های بسیاری مواجه شده است، گردشگری می تواند فرصت مناسبی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشورمان به شمار رود.

گردشگری، راه برون رفت از شرایط نابسامان اقتصادی

در واقع گردشگری می تواند یک راه برون رفت از این شرایط به شمار رود. البته حکومت می بایست تکلیف خود را با گردشگری مشخص کند، باید تعیین کند چه انتظاراتی از گردشگری دارد.

این صنعت می تواند منافع اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بسیاری به همراه داشته باشد و پلی برای ارتباط با دیگر کشورها به شمار رود.

با اینهمه تا زمانی که برنامه گردشگری مشخص نشود نمی توان انتظار داشت این صنعت پیشرفت کند.

  • به دلیل کاهش تعداد مسافران در ایام عید برخی هتلداران هزینه ها را افزایش دادند. نظر شما در اینباره چیست؟

اگرچه رکود اقتصادی در کشور بسیار است اما هتل ها اجازه ندارند قیمت ها را افزایش دهند و این اقدام تخلف است.

نهادی مانند سازمان میراث فرهنگی متولی هتلداران بوده و تمامی مدیران هتل ها موظف هستند از آن تبعیت کنند.

البته تخلف چند هتل محدود را نباید به تمامی هتل های کشور تعمیم داد.

  • هتلداران به منظور تامین هزینه های هتلداری چه اقداماتی را باید انجام دهند؟

هزینه نگهداری از هتل ها و به طور کلی هتلداری افزایش یافته است مانند تمامی صنایع و بنگاه های اقتصادی فعال در کشور.

به طور کلی دو شاخص اصلی هزینه سفر، حمل و نقل و اقامت است.

به منظور اینکه هزینه اقامت را کاهش دهیم می بایست تعدد سفرها و ضریب اشغال هتل ها افزایش یابد.

تکلیف حکومت با هاستل ها مشخص نیست

  • هتلداران با رقبایی مانند هاستل ها و خانه مسافرها چگونه رقابت می کنند؟

هتلداران می توانند قیمت اقامت را کمتر از خانه مسافرها و هاستل ها اعلام کنند. البته هنوز تکلیف حاکمیت با اقامت گاه هایی مانند هاستل ها مشخص نیست.

حاکمیت اعلام کرده فعالیت هاستل ها قانونی نبوده و سیر قانونی را طر نکرده است. از سویی دیگر با توجه به ایرانیزه شدن اقامت در ایران، اقامتگاه های بومگردی نیز نقش هاستل ها را بازی می کنند.

  • نسبت به هتل های کشورهایی مانند ترکیه هتل های ایران تخفیف در نظر نمی گیرند؟ دلیل این امر چیست؟

در ایارن تخفیفات به تنهایی کافی نیستند، به طور مثال هتل شمشک که من مدیر آن هستم مسیر دسترسی اش به تهران تنها یک ساعت و نیم است، آب و هوای خوب و تخفیفات مناسبی دارد اما استقبال از این هتل مناسب نبوده و ثابت شده تخفیف به تنهایی کافی نیست.

به جز تخفیف شاخص ها و عناصر دیگری دخیل هستند که می بایست تقویت شوند تا هتل شمشک مشتریان دیگری جذب کند.

شمشک امکانات گردشگری اندکی دارد

در شمشک تورلیدر محلی نداریم، وسایل حمل و نقل می بایست استاندارد باشند، خدمات رسانی هتل مناسب باشد و شمشک نیز دارای خدمات رفاهی مناسبی باشد تا بتواند توریست جذب کند. تمامی عناصر در کنار یکدیگر رضایت مخاطب را به همراه دارند، اگر هریک از زیرساخت های گردشگری نامناسب و ناقص باشد کل صنعت گردشگری را تحت تاثیر قرار می دهد.

شمشیر دولبه ای به نام شبکه های اجتماعی

  • شبکه های اجتماعی چه میزان در جذب گردشگران خارجی تاثیر دارند ؟

بسیار. شبکه های اجتماعی تاثیرات بسیار زیادی بر صنعت گردشگری ایران و جهان بر جای می گذارند، بسیاری از مناطق و جاذبه هایی که تا کنون شناخته شده نبود از طریق شبکه های اجتماعی معروف شدند.

مردم می توانند در فضای مجازی تجربه های مختلف دیگر توریست ها از سفرشان به نقاط مختلف جهان را مشاهده کنند و پیش از سفر به یک مقصد می توانند با بررسی شبکه های اجتماعی و جستجوی مقصد مورد نظر اطلاعات خوبی در رابطه با آن بدست بیاورند.

اما همین شبکه های اجتماعی آفت های زیادی نیز دارد، اگر گردشگران از مقاصد مختلف بدگویی کنند و یا به تخریب یک منطقه بپردازند، گردشگری آن مکان با افت شدید همراه خواهد بود.

اجتماعی و فرهنگیگفت‌وگو
شناسه : 31341
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا