جشن ثبت جهانی یکی از عجایب ایران در یونسکو

جهان صنعت نیوز|  قنات بلده فردوس که از زمان های قدیم برای آبیاری زمین های کشاورزی نزدیک شهر فردوس مورد استفاده قرار می گرفته است، به ثبت جهانی رسیده و قرار است تا ده روز دیگر جشن ثبت جهانی آن به عنوان منبع سنتی پایدار برگزار شود.

این قنات یک رشته قنات با قدمت تاریخی و یکی از قنات های ایران می باشد که مربوط به دوران ساسانی است . قنات بلده فردوس اگرچه زمین های کشاورزی این منطقه را آبیاری می کند اما طی سال های اخیر، ۱۱ رشته از این قنات با خشکسالی مواجه شده است.

از این رو قرار است اولین سمپوزیوم بین المللی قنات بلده فردوس با هدف ترویج فرهنگ بهره برداری صحیح از قنات  در استان خراسان جنوبی برگزار شود. در این همایش دو روزه علاوه بر اینکه جشن ثبت جهانی این قنات در یونسکو برگزار می شود، روش های نوین آبیاری محصولات کشاورزی و استفاده بهینه از منابع آبی نیز مورد توجه قرار خواهد گرفت.

آینده نگری و آینده پژوهشی قنات،قنات و گردشگری پایدار، تلفیق دانش بومی با علوم و فناوری های نوین، قنات، معیشت، جایگزین هاو روش های تکمیلی نیز از دیگر محورهای برگزاری این همایش است.

ضرورت اصلاحات آبی

رییس اولین سمپوزیوم بین المللی قنات بلده فردوس در این خصوص گفت: ۲ قنات از جمله قصبه گناباد و فردوس به ثبت جهانی یونسکو رسیده است که از ویژگی های خاصی برخوردار هستند.

مهدی اسلام پناه امروز طی نشست خبری که در تهران برگزار شد، افزود: این سمپوزیم با هدف مطالعات علمی، ارائه سیاست های مناسب و برنامه ریزی در مدیریت قنات فردوس در نظر گرفته شده است تا با طرح هایی در این حوزه به احیای قنات ها بپردازیم.

وی ادامه داد: باید اصلاحات آبی مورد اهتمام قرار گیرد تا خسارت های حاصل از سیل به صفر برسد ضمن اینکه حق آبه ها به صورت هوشمندانه تقسیم و الگوی مناسب رعایت حقوق آب ارائه شود.

رییس هلدینگ دانش بنیان گسترش صنعت علوم زیستی لیدکو با تاکید بر اینکه باید سازمان های مردم نهاد در زمینه مدیریت منابع آبی و قنات ورود پیدا کنند، گفت: قنات ها میراث کشورمان هستند و باید در حفظ آنها برنامه ریزی و سرمایه گذاری شود.

وی بیان کرد: قنات فردوس در گذشته ضمن تامین آب شرب شهرستان، نیاز آبی مزارع کشاورزان را نیز حل می کرد و باعث صادرات محصولات کشاورزی می شد.

ارسال ۳ مقاله خارجی

نایب رئیس انجمن ملی آبیاری و زهکشی ایران نیز در استان خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۴۵ مقاله به این سمپوزیوم در محورهای قنات و گردشگری پایدار، ترویج فرهنگ بهره برداری صحیح از قنات و آینده نگری و آینده پژوهشی قنات رسیده است.

حسین ابراهیمی اظهار کرد: سه مورد از این مقاله ها که توسط شرکت کنندگان خارجی ارسال شده بود، به صورت ویدیو کنفرانس ارائه خواهد شد.

 وی افزود: در محور ارائه طرح و ایده مسابقه علمی و فرهنگی هشت طرح رسیده است که از این تعداد یک طرح برتر انتخاب و به مرحله تجاری سازی می رسد؛ ضمن اینکه وزارت جهاد کشاورزی طرحی به عنوان « آبخیز تا جالیز» را رونمایی خواهد کرد.

ابراهیمی، مدیریت منابع آب، کارکردهای زیست محیطی، جلوگیری از شور شدن اراضی، توسعه صنعت گردشگری، همدلی بین مردم و اجرای برنامه های فرهنگی، مستندسازی مصرف آب در اراضی کشاورزی، ارتقای کیفیت و کارایی آب، به روز رسانی قوانین، شناخت و حفاظت از حریم قنات ها و بهینه سازی برداشت آب از قنات ها را از مهمترین اهداف این سمپوزیوم برشمرد.

۱۱ قنات خشکیده

وی زمان برگزاری سمپوزیوم را روزهای  ۲۲ و  ۲۳ خردادماه جاری عنوان و خاطرنشان کرد: روز اول مقالات علمی و نشست های تخصصی و در روز دوم جشن ثبت جهانی یونسکو برگزار می شود، همچنین طرح ها و ایده های برتر معرفی می شود.

به گفته وی، همچنین نمایشگاهی از لوازم حفر و بهره برداری قنات در زمان قدیم نیز همزمان با برگزاری این سمپوزیوم برای بازدید عموم مردم برپا می شود.

نایب رئیس انجمن ملی آبیاری و زهکشی ایران با اشاره به اینکه ۱۱ قنات این شهرستان خشکیده است، بیان کرد: ۲۷ رشته قناعت در فردوس وجود داشت که از این تعداد تنها ۱۶ مورد فعال است.

وی ادامه داد: قنات فردوس یکی از تخصصی ترین قوانین توزیع آب در گذشته را دارد که با ویژگی های منحصربه فرد به عنوان یکی از قنات های به ثبت رسیده در یونسکو است.

دبیر این سمپوزیوم نیز در این نشست خبری اظهار کرد:  این دبیرخانه با ایجاد کمیته های تخصصی مختلف در تهران واقع در خیابان میرداماد تشکیل شده است تا متولی برگزاری رویدادهای متنوع باشد.

پریسا دهقان اضافه کرد: این دبیرخانه در سطح منطقه ای نیز تشکیل می شود تا با تولید محتوای علمی و تخصصی، ضمن معرفی قنات ها به عموم مردم در حفظ و صیانت از آنها برنامه ریزی کند.

گفتنی است هلدینگ دانش بنیان لیدکو در نظر دارد تا با برگزاری سمپوزیوم ملی قنات بلده با همکاری دانشگاه بیرجند، علاوه بر ایجاد درک و دانش مناسب نسبت به چالش های مختلف مرتبط با آب و توسعه، به تعامل و همراهی با متخصصین و همین طور سیاستگذاران این امر بپردازد و بر روی جوامع تخصصی تصمیم گیری اثرگذاری داشته باشد.

 

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده
شناسه : 23740
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا