عکس روز : معترض هنگ‌کنگی درحال پرتاب مواد آتش‌زا

جهان صنعت نیوز: سازمان دهندگان تظاهرات اعتراضی در هنگ کنگ علیه لایحه استرداد مظنونان به چین می گویند که بزرگترین تظاهرات در تاریخ هنگ کنگ را ترتیب داده اند.

با این که دولت هنگ کنگ روز شنبه ۲۵ خرداد اعلام کرد لایحه استرداد مظنونان به چین را به حال تعلیق درآورده است، اما همچنان صدها هزار نفر در اعتراض به این لایحه جنجالی دست به تظاهرات زده‌اند که در مواردی به خشونت کشیده شده است.

خشم عمومی در این اعترضات عمدتا متوجه خانم لم است که از حمایت قاطع پکن برخوردار است.

رهبران معترضان خواستار آن هستند که این لایحه برای همیشه کنار گذاشته شود. برخی از معترضان هم خواستار استعفای خانم لم شده‌اند.

معترضان از افزایش نفود چین در هنگ کنگ ابراز نگرانی می‌کنند. لایحه استرداد مظنونان به چین زمانی پیشنهاد شد که در فوریه سال گذشته یک مرد ۱۹ساله هنگ‌کنگی متهم شد دوست دختر ۲۰ ساله خود را که آبستن بود در تایوان به قتل رساند و سپس به هنگ‌کنگ فرار کرد.

مقامات تایوانی از هنگ‌کنگ خواستند که این مرد را به تایوان تحویل دهند اما مقامات هنگ‌کنگ گفتند که به دلیل نبود توافق استرداد از این اقدام امتناع می‌کنند.

طبق لایحه استرداد، مظنونان برای محاکمه باید به چین فرستاده ‌شوند. این ترس وجود دارد که چین با این لایحه، مخالفان سیاسی خود را هدف قرار دهد.

اما منتقدان معتقدند که این لایحه می‌تواند به تضعیف بیشتر استقلال قضایی هنگ‌کنگ منجر شود.

گفته شده که اعتراضات به این لایحه به بدترین خشونت‌هایی منجر شده که در سال‌های اخیر هنگ کنگ شاهد آن بوده است.

از سال ۱۹۹۷ و هنگامی که بریتانیا پس از بیش از ۱۵۰ سال حمکرانی هنگ کنگ را به چین واگذار کرد، هنگ کنگ براساس سیاست «یک کشور، دو سیستم» اداره می‌شود؛ سیستمی که براساس آن چین موافقت کرد تا این منطقه به صورت نیمه خودمختار اداره گردد.

منطقه ویژه اداری هنگ‌کنگ از آزادی‌های سیاسی و استقلال قضایی خاصی برخوردار است که ساکنان سرزمین اصلی چین از آنها محروم هستند.

اخبار برگزیده
شناسه : 48803
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا