علت گودی کمر و روش های پیش گیری از آن

جهان صنعت نیوز:  یکی از شایع ترین اختلالات در انحناهای ستون فقرات، گودی بیش از حد کمر است. در ادامه به علت گودی کمر و روش های پیش گیری از آن می پردازیم.

بسیاری از ما علت کمر درد های خود را گودی بیش از حد کمر می دانیم.

این گودی بیش از حد ازچیست؟ چرا به وجود می آید؟ اصولا آیا کمر انحنایی دارد. در صورتی که ستون فقرات را از نیمرخ نگاه کنیم، متوجه یک سری فرو رفتگی ها و برجستگی هایی در قسمت مختلف آن خواهیم شد.

وجود این انحنا ها برای ما نقشی بسیار مهم داشته و بسیاری از توانایی های ما در اثر همین برجستگی ها و فرورفتگی ها به وجود می آید، و اصولا توانایی ایستادن ما تا حد بسیار زیادی مدیون همین انحناهاست.

میزان انحنای ستون فقرات در یک ناحیه در سایر قسمت ها نیز اثر گذاشته و می تواند آنها را تغییر دهد.

وقتی میزان انحنای کمر به حدی بیشتر از میزان طبیعی آن می رسد برای نامیدن آن اصطلاحا از کلمه هیپرلودوسیز یا گودی بیش از حد کمر استفاده می کنیم.

علت گودی کمر

در حقیقت ستون فقرات توسط تعداد زیادی عضله محافظت می شود که سلامت و تعادل آنها در سلامت و نرمال بودن حالت ستون فقرات نقش بسیار مهمی ایفا می کند.

عدم تعادل در عضلات نامبرده (یعنی قوی بودن برخی و ضعف یاگرفتگی بعضی دیگر از آنها) موجب پدید آمدن ناهنجاری هایی در شکل کلی ستون فقرات خواهد شد.

در این میان نقش عضلات شکمی، بازکننده های مفصل پا به لگن (همسترینگ ها و عضله بزرگ پشت باسن) در ایجاد هیپرلوردوزیس، پررنگ تر از سایر عضلات این ناحیه است.

پیشگیری از ایجاد درد کمر

در زمان بلند کردن اشیاء سنگین بیش از اندازه خم نشوید. برای بلند کردن آنها باید باسن خود را پایین بیاورید و زانوها را خم کنید، سپس بایستید.

در حین حمل جسم باید کمر خود را کاملا راست نگه دارید و شیء را نزدیک به بدن نگه دارید.

ازچرخش بدن در این حالت خودداری نمایید. به منظور جابه جا کردن اشیا سنگین بهتر است آنها را هل بدهید، تا این که بکشید.

همچنین مطالعه کنید:

اگر شغل شما ایجاب می کند که برای مدت زمان طولانی پشت میز و یا پشت ماشین بنشینید، هرچند وقت یک بار به خود فرصتی داده و ماهیچه های خود را کشش دهید.

کفش های تخت یا کفش هایی با پاشنه کوتاه (حداکثر ۵ سانتی متر) بپوشید.

سعی کنید به طور مداوم ورزش کنید، اگر فعالیت نداشته باشید، احتمال بروز کمر درد افزایش پیدامی کند.

چند پیشنهاد ساده برای پیشگیری و کاهش گودی بیش از حد کمر

در زمان نشستن کف پا را صاف در روی زمین قرار دهید، صندلی خو را تنظیم کنید و در صورت نیاز از یک بالشتک کوچک برای پر کردن فضای خالی پشت کمر استفاده کنید.

وقتی ایستاده اید یک پا را مستقیم روی زمین و دیگری را روی یک پله، چهارپابه یا هر چیز مشابه در سطحی کمی بالاتر از پای دیگر قرار دهید. این کار حمایت کمرتان را افزایش خواهد داد.

بهترین حالت برای خوابیدن وضعیت صورت و شکم رو به بالاست؛ در حالی که بالش زیر زانوها قرار گیرد و در درجه بعد خوابیدن به پهلوی راست که این حالت باید طوری باشد که یک بالشت کوچک میان زانوهای شما قرار گیرد. اما درصورتی که تمایل داید بر روی شکم بخوابید، حتما بالشی را زیر شکم خود قراردهید.

توجه داشته باشید که پوشیدن کفش های پاشنه بلند و اجرای حرکات قدرتی به طور غیر اصولی موجب افزایش گودی کمر و حتی آسیب های بیشتر خواهد شد.

از تقویت عضلات شکم، باسن و فیله کمر غافل نباشید.

احسان عابدی – مربی بدن ساز و مشاور تغذیه

 https://www.instagram.com/fitwithehsan

 مطالب دیگر از این نویسنده

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهورزشی
شناسه : 45831
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا