ضرورت توجه به سند آمایش سرزمین در گردشگری دریایی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  طبیعت، امکانات و فرهنگ مردم این دو استان کاملا متفاوت است و این امر در مورد دیگر استان‌های ساحلی نیز صدق می‌کند. از سویی دیگر گردشگری دریایی سال‌ها مغفول‌مانده اگر قرار است اقداماتی برای راه‌اندازی آن صورت بگیرد بهتر است به گونه‌ای باشد که محیط‌زیست آسیب نبیند و گردشگری بر اساس توسعه پایدار رشد کند نه بر اساس تخریب محیط‌زیست.

گردشگری دریایی به طور کلی سه شاخه اصلی دارد، گردشگری ساحلی، گردشگری ورزش‌های آبی و گردشگری عرشه. گردشگری عرشه شاخه کاملا مغفول‌مانده در کشورمان است، با این حال کشورهای فعال در این حوزه مانند استرالیا و نیوزیلند، محیط‌زیست را مقدم بر درآمدزایی می‌دانند و در مواردی برای یک سال جزایر خود را تعطیل می‌کنند تا از آسیب‌های زیست‌محیطی جلوگیری شود.

فراهم کردن زیرساخت‌ها

عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در کشور سرمایه‌گذار و بخش خصوصی داریم، باید کسانی را که اصیل و کاربلد هستند شناسایی کنیم و شرایط مناسب را برای آنها فراهم کنیم که نقدینگی‌هایشان را به حوزه گردشگری بیاورند.

او با اشاره به اهمیت گردشگری دریایی کشور، افزود: ۴۰۰ کیلومتر ساحل در شمال و ۱۱۰۰ کیلومتر در جنوب داریم که با جزایر آن به ۲۴۰۰ کیلومتر می‌رسد، با وجود این ظرفیت‌ها گردشگری دریایی ما صفر است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: برای ساحل‌سازی، ساخت اسکله‌ها و بهره‌برداری از این ظرفیت‌ها برنامه جدی دارم و در حال شناسایی ظرفیت‌های وزارتخانه هستم. همچنین این موضوع را با صنوف پیگیرم که بخش خصوصی به این عرصه ورود جدی کند. برای خرید کشتی‌های گردشگری از کشورهای منطقه و بهره‌برداری از ظرفیت تفریحی آنها به صورت جدی ورود خواهم کرد.

او در خصوص درآمدهای حاصل از منابع گردشگری گفت: زمانی که نفت استخراج می‌شود، درآمد حاصل از آن مستقیم وارد خزانه کشور می‌شود، در صورتی که منابع حاصل از گردشگری این‌گونه نیست. در سال‌های اول نمی‌توان روی منابع مالی گردشگری در بودجه حساب کرد. درآمد حاصل از گردشگری در بخش خصوصی و مردم است که موجب بالا رفتن اشتغال، تولید ناخالص ملی، سرانه و رشد اقتصادی می‌شود و ادامه این روند می‌تواند به درآمدزایی و پرداخت مالیات منجر شود.

حوزه فراموش شده گردشگری

کارشناسان گردشگری معتقدند گردشگری دریایی مدت‌ها فراموش شده مانده بود و یا با موضع‌گیری‌های نامعقول تلاش شده بود تا موانعی بر سر فعالیت آن ایجاد شود.

بهزاد الصفی کارشناس گردشگری دریایی به «جهان‌صنعت» گفت: گردشگری دریایی مدت‌هاست که مغفول مانده و فکری به حال زیرساخت‌ها و تاسیسات گردشگری مورد نیاز این حوزه نشده است. حال آنکه ویروس کرونا هزاران نفر از هموطنانمان را کشته است و باید به منظور حفظ سلامتی خود در خانه بمانیم، وزیر گردشگری قصد دارد این حوزه را فعال کرده و زیرساخت‌های آن را تکمیل کند؟

اکنون زمان مناسبی برای فعال کردن این حوزه نیست، اما اگر قرار است برنامه‌ریزی‌هایی در آینده صورت بگیرد، مناسب است به شرطی که عملی شود و در حد شعار نباشد.

خدمات پسگرانه باید فراهم شوند

مهدی شیرخانی دبیر شبکه سمن‌های زیست‌محیطی استان هرمزگان به «جهان‌صنعت» گفت: نمی‌توان گردشگری دریایی را بدون خدمات پسگرانه در سواحل توسعه داد. این خدمات شامل خدماتی هستند که در محدوده بندری و سواحل ارائه می‌شوند.

شیرخانی گفت: توسعه گردشگری دریایی بدون سند آمایش سرزمین و سند ICZM یا همان طرح مدیریت جامع مناطق ساحلی و دریایی نیز باید در توسعه گردشگری دریایی در نظر گرفته شوند. باید جنبه‌های زیست‌محیطی مناطق دریایی هم در نظر گرفته شوند. سند آمایش سرزمین حساسیت بالایی دارد و مشمول ملاحظات جدی همراه با حساسیت است.

او افزود: در نیوزیلند و استرالیا که جزیره‌های بسیاری در عرصه گردشگری دریایی فعالیت می‌کنند، اسکله‌های بسیاری ساخته شده و کشتی‌های کروز فراوانی نیز رفت و آمد دارند. این کروزها تاثیرات منفی بر روی اکوسیستم برجای گذاشته‌اند. کروزها همواره تخلیه مواد و زباله‌های بسیاری دارند و حجم تردد بالا نیز موجب فرسایش محیط‌زیست می‌شود. به همین دلیل برخی از جزایر در این کشورها موقتا تعطیل شده‌اند.

این فعال گردشگری دریایی گفت: کشورهای فعال در حوزه گردشگری دریایی سند آمایش سرزمین تدوین کرده و به آن عمل می‌کنند. اگر قصد داریم زیرساخت‌های گردشگری دریایی را ایجاد کنیم بهتر است این موارد را در نظر بگیریم.

او افزود: در بندرعباس یک اسکله‌ای داریم که در حوزه مطالعاتی‌اش ضعف‌هایی وجود داشته و موجب تغییر در رژیم رسوب‌گذاری شده است. سازمان مکران به دلیل اقتصاد دریامحور ایجاد شده است که محور اقتصاد راهبردی کشور به شمار می‌رود و یکی از حوزه‌هایی که در آن فعالیت می‌کند، گردشگری دریایی است. خلیج‌فارس و سواحل کشور با ساخت یک اسکله نامناسب می‌توانند دگرگون شوند.

جذابیت کروزها برای ایرانیان

گردشگران ایرانی علاقه بسیاری به کروزها دارند و از طرفی به دلیل نبود کروزها در ایران، اگر کروزها در عرصه گردشگری دریایی فعال شوند، علاقه‌مندان بسیاری خواهند داشت.

شیرخانی در این باره گفت: کروز در مدل و الگوی گردشگری کنونی پذیرفته شده نیست چراکه نمادی از زندگی لاکچری است. قشرها و طبقات مختلفی در ایران زندگی می‌کنند وبهتر است امکانات گردشگری برای تمامی اقشار فراهم شود.

ورزش‌های دریایی همچنان ناامن هستند

یکی از مشکلاتی که گردشگری دریایی کشورمان با آن مواجه است، احتمال غرق شدن گردشگران در آب‌های کشور است که همچنان معضلی بزرگ است و باید امنیت گردشگری دریایی به ویژه برای شناگران افزایش یابد.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهاقتصاد کلانخواندنی
شناسه : 214225
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا