صنعت گردشگری غیرقابل پیش بینی است

جهان صنعت – علی شادلو – به طور کلی این روزها اوقات فرافت و الگوی جامعه تغییر کرده است. در گذشته اگر مردم از نظر اقتصادی در تنگنا قرار می گرفتند به راحتی سفر را از سبد خانوار خود حذف می کردند چراکه اهمیت چندانی برایشان نداشت. اما اکنون سفر کردن اهمیت بسیاری برای مردم پیدا کرده است.

به همین روی با اینکه اوضاع ایرانچه برای گردشگری داخلی و چه گردشگری ورودی مشکل شده و تصویر گردشگری نیز در اثر تهدیدهای ترامپ و ایران هراسی مخدوش شده است اما این امر دلیل نمی شود صنعت گردشگری به طور کامل از میان برود به طور کلی گردشگری ماهیت چند وجهی دارد.

گردشگری انعطاف پذیر است

به طور کلی این صنعت بسیار انعطاف پذیر بوده و همواره به روز رسانی می شود. به عنوان نمونه گردشگری جنگ برای افرادی که به دیدار از مناطق جنگ زده علاقمند هستند ایجاد شده است.

در واقع با وجود حوزه های مختلف گردشگری و انعطاف پذیری آن می توان به فعالیت و درآمدزایی این صنعت حتی در صورت وقوع جنگ نیز امیدوار بود. در واقع می توان گفت که نوع نگاه جامعه جهانی به ماهیت مدیریت اوقات فراغت تغییر کرده است و گردشگری سهم غیرقابل انکاری از این اوقات را کسب کرده است.

صحبت های ترامپ رییس جمهوری آمریکا درباره حمله به ایران، کشورمان را به مقصد ناامنی تبدیل کرده چراکه توریست های خارجی احساس ناامنی می کنند و دلیل این امر نیز آن است که تصویر گردشگری ضعیفی داریم و مدیران گردشگری هرگز تلاش نکرده اند تصویر قوی و امنی از ایران به جامعه جهانی و توریست های بین المللی ارائه دهند.

با اینهمه تنها بخشی از صنعت گردشگری و آینده آن قابل پیش بینی است. حقیقت آن است که کانسپت گردشگری حتی به طور علمی نیز تغییر کرده است و توریست ها سلیقه های متنوع ومتفاوتی دارند.

بسیاری از آنها به گردشگری جنگ علاقمند هستند. برخی از آنها عاشق هیجان هستندو بنابراین حتی در تهدیدامیز ترین شرایط نیز افرادی هستند که علاقه دارند به کشورمان سفر کنند.

بنابراین هرگز نمی توان با قاطعیت گفت اکنون که ایران مورد تهدید واقع شده است، گردشگران خارجی خود را از دست خواهد داد و دیگر شاهد سفر توریست های خارجی نخواهیم بود، البته کاهش سفر گردشگران خارجی غیرقابل انکار است اما پیش بینی دقیق درباره گردشگری غیرممکن است.

مدیرعامل موسسه آوای ارسباران

عمومی
شناسه : 31102
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا