صندوق رای تنها راه شکست افراط‌گرایی

جهان صنعت نیوز: حسن روحانی صبح امروز در مراسم آغاز سال جدید تحصیلی دانشگاه با اشاره به نزدیک بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: موکدا می‌گویم سرنوشت و آینده کشور ما را انتخابات‌ و صندوق رای نشان و تعیین می‌کند.

وی اظهار داشت: با وجود همه نقص و اشکالات، بهترین راه صندوق است. برای شکستن افراط صندوق است. برای اصلاح جامعه صندوق است.

برای شایسته‌سالاری صندوق است. برای این‌که افکار به‌حق مردم حاکم شود، صندوق است. ما راه دیگری نداریم. این‌که راه دیگر نداریم براساس تجربه است به عنوان فردی که بیشتر عمرم را در تجربه سیاسی، اجتماعی و علمی بوده‌ام.

وی ادامه داد: راهی جز فضای انتخابات پرشکوه نداریم کما اینکه بگویم این انتخابات فلان بخش آن ناقص است و اشکالاتی داشته باشد ولی جامعه و دانشگاه‌ها خود را باید در انتخابات آماده کنند.

روحانی اضافه کرد: هرکس خود را هم شایسته می‌داند؛ خود را کاندیدا کند. اگر هم مشکلی برایش پیش آید، اشکال ندارد. این در راه خدا است. اشکال ندارد کسی که خود را لایق می‌داند و کاندیدا کند، چه انتخاب شود و چه انتخاب نشود، چه بگویند صالح هستی یا نیستی. این وظیفه بزرگ ملی ماست و یکی از مهمترین مسائل ما امسال را باید انتخابات بدانیم.

وی با بیان اینکه اگر یک انتخابات پرشکوه، با نشاط و پر رونق با حضور اکثریت مردم در کشور شاهد باشیم، قدرت سیاسی ما در دنیا بالا می‌رود، خاطرنشان کرد: آنگاه دشمنان ما از ما می‌هراسند، می‌فهمند تحریم و فشارها اثرگذار نبوده است.

رئیس جمهوری ادامه داد: مردم معتقد به نظام، کشور بوده و به آینده‌شان امید دارند.‌ اولین پرچم انتخابات، پرچم امید است. هر کس امید نداشته باشد، در انتخابات شرکت نمی‌کنند. ما به آینده امید داریم و همه چیز ما از امید نشات می‌گیرد. اگر به آینده امید داشته باشیم، راه و مسیر ما به نتیجه می‌رسد.

 دولت و جامعه در برابر دانشگاه مسئولند

روحانی اضافه کرد: دانشگاه‌ها مسئولیت سنگینی را برعهده دارند و جامعه و دولت هم در برابر دانشگاه مسئول هستند. اینکه خدمات دولت به اندازه کافی هست یا نیست یا از نظر سلامت، تغذیه، خوابگاه، امکانات رفاهی و فرهنگی و… برای دانشجویان، امکاناتشان کافی است یا خیر، اعتراف می‌کنم نواقصی وجود دارد ولی تلاش می‌کنیم مسائل‌شان را رفع کنیم.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در ۴۱ سال بعد از انقلاب، جنگ، مشکلات و فشارهای اقتصادی داشتیم اما دانشگاه در رشته‌های مختلف به رسالت خود عمل کرده است، ابراز داشت: ما نسبت به دنیا و جوامع پیشرفته عقب نیستیم و حرکت‌های خوبی در عمل و دانش داشته‌ایم.

 دانشگاه باید مهارت محور شود

 رئیس دولت تدبیر و امید در بخش دیگر از سخنانش با بیان اینکه این همه اساتید و پژوهشگران برای ما جای افتخار است،گفت: اینکه دانشگاه ما باید به دانشگاه مهارت‌محور تبدیل شود و اینکه محور ما نباید علم باشد. البته علم در بسیاری از امور پایه مهارت است. علم پایه پیشرفت و توسعه است اما نباید به علم اکتفا شود.

روحانی ادامه داد: دانشجو برای ورود به اجتماع و برای به دوش گرفتن بار مسئولیت و اشتغال و مدیریت آماده بشود والا فردی در اینجا درس خوانده و باسواد شده چرا وقتی فارغ‌التحصیل می‌شود شغل به اندازه کافی نیست.

رئیس جمهوری بیان کرد: ممکن است شما بگویید این به دلیل مشکل اقتصادی است یا به دلیل اینکه توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور به اندازه کافی نیست. همه اینها سر جای خودش درست، اما یک فارغ‌التحصیل با مهارتی که می‌تواند بلافاصله یک مسئولیت را بر عهده بگیرد زودتر به شغل و کار زندگی می‌رسد تا عالمی که علم را خوب آموخته تئوری را خوب بلد است دانشگاه وی حافظه محور بوده و در مغز وی بسیاری از مطالب لازم علمی انباشته شده است اما نمی‌تواند وارد کار بشود و کاری را انجام دهد.

 پیشرفت دانشگاه باید با پیشرفت علم منطبق شود

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: پیشرفت دانشگاه ما باید منطبق شود با پیشرفت علم، ما در دانشگاه کتاب امروز را به دانشجو درست نمی‌دهیم این کتاب حداقل برای ترم یا سال قبل است. حتی گاهی برای ۱۰ یا ۲۰ سال گذشته است پس ما به روز نیستیم و عقب هستیم. استادی را هم که داریم دانش و علم وی برای ۵ ، ۱۰ یا ۲۰ سال گذشته است هر چه هم مقاله بخواند و مطالعه بکند باز هم از علم روز عقب است.

وی اظهارداشت: ما نمی‌خواهیم دانشجو را برای امروز تربیت کنیم بلکه می‌خواهیم حداقل برای ۶ یا ۱۰ سال آینده تربیت کنیم. همین زمانی که ما در کلاس درس می‌دهیم یا درس می‌خوانیم، علم به سرعت در حال پیشرفت است پس کار ما مشکل می‌شود که چگونه به این دانشجو، مهارتی یاد بدهیم که وی ۴ یا ۱۰ سال بعد نه تنها بتواند برای جامعه فعال باشد حتی بتواند در یک بخشی مدیر باشد و آن را اداره بکند.

روحانی اظهارداشت: ما باید دانشجویان خودمان را آماده کنیم برای دنیای فردایی که با امروز بسیار متفاوت است. ماشین خوب یا بد آمده جای موجودات زنده را می‌گیرد حال اینکه این کار خوبی است یا خیر من اطلاعی ندارم. ما با اسب و شتر و اینها مسافرت می کردیم چرا که مرکب ما در گذشته اینها بودند. البته قرآن می‌گوید که مرکب‌هایی هم هست که در آینده می‌آید. امروز این موجود زنده ای که خوراک و مکان و استراحت و سرعت آن مخصوص بود جای این اسب تندرو را یک ماشین گرفته یعنی آهن آمده و جای آن موجود زنده را گرفته و خوراک آن هم جو و کاه و غیره نیست و بنزین نیاز دارد.

منبع: ایرنا

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 55005
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا