صادرات فرش روی هوا

جهان صنعت نیوز: تحریم، تامین مواد اولیه و زمان اندک بازگشت ارز حاصل از صادرات از جمله چالش‌هایی به شمار می‌رود که این روزها بازار فرش را به شدت متاثر کرده است اما دولت برای حمایت از این صنعت ارز‌آور برنامه خاصی ندارد. این در حالی است که وزیر صمت در حاشیه افتتاح بیست و هشتمین نمایشگاه فرش دستباف ایران اعلام کرد که به دنبال درخواست‌ صادرکنندگان و تولیدکنندگان فرش دستباف، پیگیر موضوع بازگشت ارز حاصل از صادرات است و می‌توان امیدوار بود که به این ترتیب  این زمان از هفت ماه به یک سال افزایش پیدا کند. با این حال به نظر می‌رسد که دولت باید در راستای افزایش صادرات فرش به عنوان یکی از هنرهای قدیمی ایران، برنامه‌ریزی جدی‌تری داشته باشد.

هیچ بازاری مثل فرش وجود ندارد

در همین خصوص  عضو سابق هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرش در گفتگو با «جهان صنعت نیوز» گفت: فرش برند ایران است و ما ایرانیان را به نام فرش می‌شناسند.

سید جواد مختار‌زاده  (قیاس آل رسول) اظهار کرد: هیچ فعالیتی ارزآورتر از فرش وجود ندارد و این صنعت  از پشم و گوسفند گرفته تا زنجیره نهایی سودآور است و ارزبری ندارد. به گفته وی، حدود ۱۰ میلیون نفر از این کار ارتزاق می‌کنند و در حوزه اشتغال نیز این صنعت می‌تواند نقش پررنگی داشته باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که استقبال مردم از بیست و هشتمین نمایشگاه فرش دستباف ایران چگونه بوده است، گفت: برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی می‌تواند تا حدی به فعالان بازار فرش کمک کند اما با توجه به این‌که قدرت خرید مردم کاهش یافته و قیمت فرش دستباف متناسب با جیب مردم نیست، تنها صادرات است که منجر به ارزآوری برای کشور می‌شود. در این زمینه نیز لازم است که دولت حمایت‌های لازم را انجام دهد در حالی‌که تاکنون با سنگ‌اندازی دولت در این حوزه مواجه بوده‌ایم.

مختار‌زاده افزود: مقام معظم رهبری سال جاری را با عنوان رونق تولید نام‌گذاری کرده‌اند  و دولت‌مردان نیز مدام سنگ تولید را به سینه می‌زنند اما در عمل از این بخش حمایت نمی‌شود.

به گفته این صادرکننده سرشناس فرش، بازار فرش طی ماه‌های اخیر حال و روز خوبی نداشته به طوری که بسیاری از فعالان این حوزه تغییر شغل داده‌اند. این در حالی است که اگر دولت هر چه زودتر برای کمک به توسعه صنعت فرش کاری نکند، به کلی همه فعالان این حوزه باید کرکره مغازه خود را پایین بکشند.

نیاز بازار را نمی‌دانیم

اما مشکلات بازار و تجارت فرش تنها به سیاست‌های دولت‌مردان خلاصه نمی‌شود. به باور برخی فعالان سرشناس بازار فرش، فعالان اقتصادی نیز در کاهش سهم فرش ایرانی در بازارهای جهانی تاثیرگذار بوده‌اند چرا که نتوانسته‌اند نیاز بازار و سلیقه مصرف‌کنندگان را به موقع تشخیص دهند. در حالی که رقبای ایران حضور پر‌رنگی در بازارهای هدف دارند و در مورد نیاز مشتریان اطلاعات دقیقی را جمع آوری می‌کنند.

در این خصوص نیز علی اکبر طبیبی یکی از تجار قدیمی و سرشناس فرش ایران که در آلمان فعالیت می‌کند، به «جهان صنعت نیوز» گفت:  با توجه به سابقه طولانی مدتی که در این حوزه دارم، معتقدم که یکی از نواقص بازار فرش در ایران این است که تولیدکنندگان ما از نیاز بازار اطلاعی ندارند و خودشان را با مد روز سازگار نمی‌کنند. به همین دلیل است که سهم ایران در بازارهای جهانی قابل توجه نیست.

به گفته وی، همانطور که کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی متناسب با نیاز مشتری کالا تولید می‌کنند، فعالان بازار فرش نیز باید طرح و نقشه فرش را متناسب با سلیقه بازارهای هدف تولید کنند.

طبیبی با تاکید بر اینکه قالی و فرش باید طبق مد روز بافته شود، گفت: متاسفانه تولیدکنندگان کشور ما طی سال‌های اخیر حاضر نشدند که به خود تکانی بدهند و صادرکنندگان نیز به فکر نیازسنجی بازار نبودند. این در حالی است که به عنوان مثال تجار هندوستان مدام به اروپا و دیگر کشورهای می‌روند تا از نیاز بازار اطلاع دقیق داشته باشند و متناسب با آن تولید فرش را انجام دهند.

وی به یکی دیگر از دلایل عقب‌ماندگی در حوزه صادرات فرش اشاره کرد و افزود: طی سال‌های اخیر قوانینی در حوزه صادرات فرش اعمال شد که به ضرر این صنعت ارزآور بود.

تمرکز بر بازارهای جدید

صادرات فرش در حالی با مشکلات زیادی روبرو است که به گفته قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت ، بزودی اتفاقات خوبی در حوزه صادرات فرش و رونق تولید فرش خواهد افتاد. حسین مدرس خیابانی اظهار کرد: محور اصلی تولید فرش، صادرات و تجارت فرش است و هیچ راهی برای رونق تولید فرش جز صادرات وجود ندارد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بنابراین اگر کشوری به دلیل تحریم‌ها، محدودیت‌هایی را برای صادرات فرش ما ایجاد می‌کند و بازاری را بر روی  ما می‌بندد، کار ما و بازرگانان ما این است که بازارهای دیگری را جایگزین کنیم.

وی اظهار کرد: فرش ایرانی همه دارایی ما است و از طریق صادرات این هنر – صنعت می‌توانیم ارزش‌ها و دارایی‌هایمان را صادر کنیم.

مدرس خیابانی با تاکید بر اینکه می‌توان بازارهای دارای قابلیت را جایگزین بازارهای از دست رفته کرد، بیان داشت: با واگذاری شرکت سهامی فرش ایران به بخش غیردولتی بزودی اتفاقات خوبی در حوزه صادرات فرش و رونق تولید آن خواهد افتاد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: نگاه شرکت سهامی فرش ایران نگاهی تجارت محور و صادرات محور است و فارغ از بروکراسی و دیوان‌سالاری دولتی است.

وی میزان صادرات فرش دستباف را حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار عنوان کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 44093
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا