شرط و شروط ظریف برای ملاقات روحانی با ترامپ

جهان صنعت نیوز: محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران که در نیویورک به سر می برد در گفت وگو با کریستین امانپور، خبرنگار ارشد سی ان ان، گفت که حسن روحانی حاضر است در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با دونالد ترامپ ملاقات کند به شرطی که آمریکا تحریم ها علیه ایران را بردارد.

وی گفته است که ایران در قبال لغو تحریم های ایران اجازه بازرسی دائم از تاسیسات اتمی کشور را خواهد داد.

کریستین امانپور، از قول ظریف نوشته است: «شاخه زیتون همیشه از سوی ایران روی میز بوده و ما مجددا بر آن تاکید می کنیم» این بدان معناست که به گفته آقای ظریف، ایران در زمینه صلح پیشقدم است.

این در حالی است که دونالد ترامپ، به تازگی احتمال دیدار با روحانی را در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل رد نکرده اما گفته است که من قصدی برای دیدار با ایران ندارم.

رییس جمهور آمریکا با ذکر این مساله که ما در حال انجام کارهای مخصوص خود در مورد ایران هستیم، گفت: «البته پیشرفت های زیادی صورت گرفته و در روزهای آتی نیز اتفاقات بزرگ دیگری نیز خواهد افتاد»

در تحولی دیگر، رئیس جمهور ایران پیش از آغاز سفر خود به نیویورک، از طرحی با عنوان «ابتکار صلح هرمز» سخن گفته بود که قرار است به عنوان یک پیشنهاد در مجموع عمومی سازمان ملل آن را ارائه کند.

طبق توضیحات آقای روحانی این طرح شامل پیشنهاد یک همکاری دسته جمعی درون منطقه خلیج فارس است و شامل همکاری کشورهای منطقه است و البته ۵ کشور عضو دائم شورای امنیت هم می توانند در این ائتلاف حضور داشته باشند که البته شامل آمریکا هم می شود.

همه این تحولات درحالی است که به دنبال حملات صورت گرفته به تاسیسات نفتی آرامکو، عربستان و امارات متحده از آمریکا و کشورهای جهان درخواست کمک کرده اند تا امنیت آن ها را در خلیج فارس تامین کنند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهسیاسی
شناسه : 50306
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا