سیل در گیلان، آغاز تخریب ها و نگرانی ها

جهان صنعت نیوز: سرانجام بعد از چندین نوبت اخطاریه های سازمان هواشناسی و مسئولین مروبوطه اولین موج از سامانه های بارشی و سیل در استان گیلان شروع شده است و بنابه گزارش های رسیده موجبات خساراتی شده است.

دیروز، بیستم مهرماه سازمان هواشناسی در سایت رسمی خود از در راه بودن سامانه های بارشی مورد انتظار و مخاطره مربوطه به بارش شدید باران همراه با وزش باد شدید و کاهش دما بین ۴ تا ۸ درجه در مناطق شمالی کشور از جمله استان های گیلان، مازندران و گلستان خبر داده بود. 

سیل در گیلان، آغاز تخریب ها و نگرانی ها

این سازمان همچنین هشدارهایی درباره خودداری از توقف و تردد در حاشیه رودخانه ها و مسیلها، احتیاط لازم در تردد جاده ای به ویژه در جاده های کوهستانی و مرتفع، خودداری از فعالیت های کوهنوردی و صعود به ارتفاعات البرز به ویژه در دامنه های شمالی البرز مرکزی و شرقی، خودداری از شنا کردن در دریا، خودداری از تردد قایقها و شناورهای سبک، تفریحی و صیادی، به کارگیری تمهیدات لازم برای جلوگیری از آسیب رسیدن به محصولات کشاورزی داده بود.

خبرهای حاکی است که در اولین موج بارش ها و سیل های فصلی استان های شمالی بارش شدید باران در چند شهرستان استان گیلان موجب طغیان رودخانه، آسیب دیدن زیرساخت‌ها و تخریب چند پل شده است که مشکلات زیادی برای مردم این مناطق به‌وجود آورد.

در این رابطه فرمانداری شهرستان فومن اظهار داشته است که بارندگی شدید که از دیشب در فومن آغاز شده است موجب تخریب تاسیسات زیربنایی و آبگرفتگی پل در روستا‌های رودبار چیره، خطیب گوراب، مودگان، زیده و قلعه رودخان شده است.

حمید رضایی با اشاره به آسیب دیدن راه‌های ارتباطی در چند شهرستان گیلان نیز از باران و طغیان رودخانه و تخریب پل موقت «کلفت» در شهرستان فومن خبر داده است. 

سیل در گیلان، آغاز تخریب ها و نگرانی ها

گزارش های رسمی حاکی از آن است که، شدت بارش‌ها در شهرستان تالش نیز به‌گونه‌ای بود که منجر به تخریب حدود ۷۰ متر از آسفالت خیابان شهید زردپور شهر چوبر شده است

از سوی دیگر باران شدید در شهرستان رضوانشهر نیز موجب طغیان رودخانه‌ها و بالا آمدن آب آنها شده است

گفتنی است که چندی پیش نیز مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه‌ای گیلان گفته بود که حجم آب ذخیره شده پشت سد سفیدرود امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود ۶۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی نیز از آغاز فصل بارش باران و افزایش حجم نزولات جوی در این استان سخن گفته و اظهار داشته بود که با توجه به احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها این شرکت جلسات مدیریت بحران را به صورت مستمر برگزار می‌کند و تمهیدات لازم جهت مقابله با سیلاب‌های احتمالی در استان اندیشیده می‌شود.

خرمی گفته بود که مدیران امور منابع آب ضمن هماهنگی با فرمانداران، جهت خروج ماشین‌آلات پیمانکاران از بستر رودخانه‌های استان گیلان اطلاع‌رسانی لازم را انجام می‌دهند. 

سیل در گیلان، آغاز تخریب ها و نگرانی ها

حال باید دید که آیا با توجه به تجربیات سنگین سال های گذشته امسال مدیران محلی و مرکزی خواهند توانست به نحو احسن نزولات جوی و تبعات بعدی سیل هایی که در استان های شمالی کشور آغاز شده است را مدیریت نمایند.؟ 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 54529
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا