یک قاضی فدرال: دونالد ترامپ پادشاه نیست که هرکار میخواهد بکند

جهان صنعت نیوز: دان مک‌گان مشاور سابق رییس جمهوری بیش از سی ساعت در پرونده تحقیقات روسیه به بازپرسان تیم رابرت مولر جواب داده بود.

یک قاضی دادگاه فدرال روز دوشنبه به مشاور حقوقی سابق دونالد ترامپ دستور داد در جلسه تحقیق و تفحص استیضاح در مجلس نمایندگان این کشور شرکت کند.

قاضی کتانجی براون جکسون در حکم خود نوشته است: رییس جمهوری آمریکا قدرت آن را ندارد که مشاوران خود را از انجام تعهدات قانونی‌شان معاف کند. به نوشته او “خلاصه اش این است که حاصل ۲۵۰ سال تاریخ ثبت شده آمریکا نشان می‌دهد رییس جمهوری پادشاه نیست.”

حکم ۱۲۰ صفحه‌ای قاضی جکسون شکستی برای دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا و پیروزی برای دموکرات هاییست که در تلاش برای مقابله با مانع‌تراشی‌های آقای ترامپ به دادگاه شکایت کرده‌اند.

کاخ سفید مدعی است که مشاوران رییس جمهوری کاملا از ارائه شهادت در برابر مجلس نمایندگان و صحبت درباره وظایف خود معافند اما قاضی جکسون با ارجاع به قدرت تحقیق و بازرسی کنگره برای جلوگیری از سوءاستفاده قدرت در دولت ادعای کاخ سفید را بی پایه خوانده است.

آقای ترامپ متهم شده که مانع انتقال به موقع یک کمک امنیتی مصوب آمریکا به اوکراین شده تا با تحت فشار قرار دادن اوکراین، دولت این کشور را به تحقیق درباره جو بایدن رقیب انتخاباتی احتمالی‌اش و پسر او وادارد.

تحقیقات مجلس نمایندگان به دنبال یافتن واقعیات در این پرونده است.

یک سخنگوی وزارت دادگستری آمریکا گفته است دولت درخواست فرجام خواهد کرد. وکیل مشاور سابق رییس جمهوری، دان مک‌گان، گفته است موکلش در جلسه شهادت حاضر می‌شود مگر اینکه فرجام‌خواهی اجرای حکم را متوقف کند.

با وجود این دموکرات ها می گویند حکم قاضی جکسون باید بلافاصله اجرایی شود تا جلوی سنگ اندازی‌های آقای ترامپ در تحقیقات برای استیضاح گرفته شود.

در همین حال رییس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان که رهبری تحقیقات برای استیضاح را برعهده دارد گفته است گزارش جلسات برگزار شده و شهادت‌های ارائه شده را هفته آینده به کمیته قضایی مجلس تحویل می دهد.

آدم شیف گفته است از آنجا که پای اعتبار انتخابات آمریکا در میان است موضوع حیاتی و فوری است و نباید بیش از این صبر کرد.

آقای شیف هشدارداده است که تلاش های کاخ سفید برای جلوگیری از شهادت مقام‌های دولتی ممکن است بند دیگری به اتهامات مطرح در پرونده استیضاح رییس جمهوری بیافزاید.

کاخ سفید تا کنون مانع حضور چندین شاهد در جلسات تحقیق شده و گفته می شود حکم روز دوشنبه قاضی می تواند راه را برای حضور شاهدان بیشتر در این جلسات باز کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 64382
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا