ژاپن خبر پرداخت وام به ایران را تکذیب کرد

جهان صنعت نیوز:   دیروز خبری در خروجی برخی از خبرگزاری ها، از جمله جهان صنعت نیوز، قرار گرفت مبنی بر این که مقامات ژاپن پیشنهاد یک وام ۱۸ میلیارد دلاری با تضمین فروش نفت ایران و پرداخت معادل کالایی و دارویی آن را به ایران داده اند.

اما گویا مقامات ژاپنی این خبر را تکذیب کرده اند و دولت ژاپن اخبار مربوط به این خبر را تکذیب کرده اند. 

در خبر فوق آمده بود که ژاپن پیشنهاد اعطای وام ۱۸٫۴۲ میلیارد دلاری با همکاری فرانسه را به ایران داده بود که در صورت پایبندی تهران به برجام قابل پرداخت خواهد بود. 

در قالب طرح فوق آمده بود که در صورت بازگشت کامل تهران به برجام، مبلغ ۱۸٫۴۲ میلیارد دلار وام در اختیار ایران قرار می گیرد. 

یوشیهیده سوگا، دبیرکل کابینه و سخنگوی دولت ژاپن گفت: خبر پیشنهاد اعطای وام به ایران صحت ندارد.

خبر فوق را روزنامه ماینیتی منتشر کرده و اعلام کرده بود که دولت ژاپن تصمیم گرفته است که ابتکار فرانسه در تابستان سال جاری برای ارائه کمک ۱۵ میلیارد دلاری به ایران را حمایت نماید، پس از آنکه تهران درخواست افزایش میزان قرض را برای جبران تاثیر تحریم های سخت گیرانه پیشنهاد کرد که این مبلغ را تا حداقل ۱۸٫۴۲ میلیارد دلار افزایش دهند.

به نوشته این روزنامه، مقامات ژاپنی امیدوارند که نارضایتی احتمالی با طرح های توکیو برای ارسال دو کشتی نیروی دریایی ژاپن برای همراهی کشتی های میهنی را ازبین ببرند. 

در ادامه این گزارش آمده بود که منابع این روزنامه اعلام کرده اند که ژاپن فکر می کند حمایت مالی ممکن است به آغاز گفتگو بین ایران و آمریکا در برنامه هسته ای کمک کند.

در خبرهای مشابه قبلی نیز آمده بود که امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا  خواسته است اقداماتی را بررسی کند که به ایران اجازه افزایش صادرات نفت را می دهد.

این طرح احتمالا به ایران اجازه فروش ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز را می دهد. همچنین بند دوم این طرح ارائه وام ۱۵ میلیارد دلاری به ایران است برای عبور از تحریم های آمریکا است.

پیش از این عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ضمن تایید این مطلب اعلام کرده بود از نظر ایران بازگشت به اجرای کامل تعهدات برجامی منوط به دریافت ۱۵ میلیارد دلار در یک دوره چهار ماهه است.

اصل خبر را بخوانید: 

 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 55748
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا