چراغ سبز پکن

به گزارش جهان صنعت نیوز: از زمان روی کار آمدن دولت ترامپ در آمریکا، تنش میان دو کشور به طور بی‌سابقه‌ای افزایش یافت؛ «جنگ تجاری»، «حمایت واشنگتن از جدایی‌طلبان هنگ‌کنگ و تایوان»، «انتقاد از اردوگاه‌های مسلمان اویغور در سین‌کیانگ» و «اتهام واشنگتن به چین در مورد شیوع ویروس کرونا» از جمله عوامل تاثیرگذار در تقویت این تنش‌ها بود. اگرچه روابط چین و آمریکا با جدی‌ترین چالش‌های چهار دهه گذشته روبه‌رو است اما بسیاری بر این باورند که در دوره بایدن، احتمال بازگشت به یک رابطه متعادل وجود دارد ولی تاکنون روزنه‌ای از این امید در سیاست خارجی چین و آمریکا دیده نشده است.

در این میان چین دیروز نسبت به ازسر‌گیری رابطه این کشور با آمریکا اعلام آمادگی کرد. این در حالی است که مقام‌های پکن همچنان از دخالت بی‌حد و مرز واشنگتن در رعایت نکردن خط قرمزهای این کشور گلایه دارند و دست به تهدید ایالات متحده می‌زنند. از سوی دیگر واشنگتن هم از جنگ تعرفه‌ها کوتاه نمی‌آید.

وزیر خارجه چین دیروز اظهار کرد آمریکا و کشورش در صورت ترمیم روابط آسیب‌دیده خود می‌توانند در زمینه مسائلی همچون تغییرات آب و هوایی و همه‌گیری کروناویروس همکاری کنند. وانگ یی اظهار کرد پکن آماده ازسرگیری گفت‌وگوی سازنده با واشنگتن بعد از آنکه روابط بین دو کشور در زمان دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق به پایین‌ترین سطحش در چند دهه اخیر تنزل یافت، است.

وانگ یی همچنین از واشنگتن خواست تعرفه‌های مربوط به کالاهای چینی را حذف کند و همچنین دست از آنچه او سرکوب غیرمنطقی بخش فناوری چین خواند، بردارد؛ گام‌هایی که به گفته وی شرایط لازم را برای همکاری ایجاد خواهند کرد.

قبل از آنکه وانگ‌یی در یک اجلاس برگزار شده با پشتیبانی وزارت خارجه چین سخنرانی کند، مقام‌ها تصاویری از «دیپلماسی پینگ‌پنگی» مربوط به سال ۱۹۷۲، زمانی که تبادل بازیکنان تنیس روی میز راه را برای سفر ریچارد نیکسون رییس‌جمهور وقت آمریکا به چین هموار کرد، پخش کردند.

وانگ‌یی از واشنگتن خواست به منافع محوری چین احترام بگذارد، افترا زدن به حزب کمونیست چین را متوقف کند، دست از مداخله در امور داخلی پکن و همچنین مسامحه کردن با نیروهای جدایی‌طلب حامی استقلال تایوان بردارد. وانگ‌یی در اظهارات از پیش آماده شده‌اش که به انگلیسی ترجمه شد، گفت: در چند سال گذشته آمریکا اساسا گفت‌وگوی دوجانبه را در همه سطوح قطع کرد.

او ادامه داد: آماده هستیم تا ارتباطی صریح با طرح آمریکایی داشته باشیم و وارد گفت‌وگوهایی با هدف حل مسائل شویم. وانگ‌یی به یک تماس اخیر میان شی جین‌پینگ رییس‌جمهور چین و جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا به عنوان گامی مثبت اشاره کرد. این دیپلمات ارشد چین همچنین از دولت جو بایدن خواست محدودیت‌ها در حوزه تجارت و همچنین ارتباطات بین مردم را در ضمن متوقف کردن آنچه پکن مداخله بیجا در حوزه‌های تایوان، هنگ‌کنگ، سین‌کیانگ و تبت خواند، بردارد.

این اظهارات وانگ یی در اجلاس وزارت خارجه چین در زمینه روابط چین- آمریکا در حالی مطرح شده که پکن دولت جدید در واشنگتن را تحت فشار قرار می‌دهد تا بسیاری از تدابیر تقابلی اتخاذ شده از سوی دونالد ترامپ را کنار بگذارد.

وانگ‌یی خطاب به جمعی از دیپلمات‌ها، استادان دانشگاه و خبرنگاران در اجلاس «مجمع لانتینگ» گفت: ما می‌دانیم که دولت جدید آمریکا در حال بازبینی و ارزیابی سیاست خارجی خود است. امیدواریم سیاستگذاران آمریکا سرعت‌شان را مطابق با زمان حفظ کنند، روند دنیا را به وضوح ببینند، غرض‌ورزی‌ها را رها کنند، سوءظن‌های بیجا را کنار بگذارند و در جهت بازگشت عقلانیت به سیاست‌شان در قبال چین با هدف تضمین توسعه سالم و پایدار روابط آمریکا-چین اقدام کنند.

وانگ یی همچنین تصریح کرد چین «نیتی برای به چالش کشیدن یا جانشینی آمریکا» ندارد و آماده همزیستی مسالمت‌آمیز و جست‌وجوی توسعه مشترک است.

او از آمریکا خواست «دست از مسامحه در قبال حرف‌ها و کارهای غلط نیروهای جدایی‌طلب حامی استقلال تایوان یا حتی حمایت از آنها برداشته و تضعیف حاکمیت و امنیت چین در امور داخلی مربوط به هنگ‌کنگ، سین‌کیانگ و تبت را متوقف کند.»

وزیر خارجه چین گفت: آمریکا باید همه سطوح گفت‌وگو را که به گفته وی در دولت ترامپ عملا معلق شدند فعال و همکاری را در زمینه مسائل دوجانبه و بین‌المللی تقویت کند. مقابله با همه‌گیری کووید۱۹، تغییرات آب و هوایی و بازیابی اقتصاد جهانی سه مساله بزرگی هستند که به گفته وی طرف‌ها می‌توانند در قبال آنها همکاری کنند.

وزیر خارجه چین عنوان کرد کشور در حوزه تجارت از حقوق شرکت‌های آمریکایی دفاع خواهد کرد در حالی که اظهار امیدواری کرد که آمریکا «در سریع‌ترین زمان ممکن به تنظیم سیاست‌هایش در کنار اقدامات دیگر پرداخته، تعرفه‌های نامعقول در قبال کالاهای چینی را حذف کند، تحریم‌های یکجانبه خود علیه شرکت‌ها و انستیتوهای تحقیقاتی و آموزشی چین را بردارد و همچنین سرکوب غیرمنطقی پیشرفت تکنولوژیکی چین را رها کند.»

به گفته وانگ‌یی، آمریکا همچنین باید محدودیت‌ها علیه رسانه‌ها، تبادلات آموزشی و بین مردم را بردارد تا تنزل چشمگیر تعداد دانشجویان چینی در آمریکا و همچنین تنزل سفرهای گردشگری و تجاری چینی‌ها به آمریکا را معکوس کند.

وی افزود: امیدوارم دو طرف با یکدیگر همکاری کنند تا کشتی عظیم روابط آمریکا و چین را به مسیر توسعه درست در راستای یک آینده درخشان با دورنماهای نامحدود هدایت کنند.

خط قرمز سفیر چین برای دولت جدید آمریکا

سفیر پکن در واشنگتن با لازم دانستن تعیین حد و مرزهایی در تعاملات دو کشور گفت: مسائلی مانند تایوان برای چین خط قرمز هستند. تیان‌کای بامداد دیروز طی سخنرانی آنلاین در همایشی در پکن گفت: آمریکا و چین باید به طرز واضحی حد و مرزهایی برای سیاست‌های خود در قبال یکدیگر تعیین کنند. او با لازم دانستن مرزبندی در تعاملات دو کشور توضیح داد که پکن و واشنگتن باید درک دقیقی از تمایلات استراتژیک یکدیگر داشته باشند.

این دیپلمات چینی همچنین به دولت جدید آمریکا به ریاست جو بایدن تاکید کرد که مسائلی مانند تایوان، سین‌کیانگ و تبت از جمله خط قرمزهای پکن هستند. تیان‌کای با بیان اینکه اکنون زمان تنظیم مجدد مسیر روابط چین- آمریکاست، اظهار داشت که پکن و واشنگتن باید گفت‌وگوهای صریحی جهت تعیین حد و حدود یکدیگر انجام دهند. او همچنین افزود که ازسرگیری گفت‌وگوهای صریح بین دو کشور می‌تواند به مدیریت موثر اختلاف‌نظرها و همچنین تمرکز بر همکاری‌های دوجانبه کمک کند.

با این حال اظهارات اخیر تعدادی از مقام‌های دولت جدید آمریکا به ریاست بایدن در خصوص چین و روسیه نشان داد آنها نیز همان سیاست‌های سرکوبگرانه دولت پیشین به ریاست ترامپ را دنبال می‌کنند. بایدن نیز چند روز پیش با متهم کردن چین به نقض حقوق بشر، پکن را به عواقب جدی تهدید کرده بود. پیش از آن نیز رییس‌جمهور آمریکا با تاکید بر لزوم مقابله با تهدیدهای چین، از تشکیل کارگروه ویژه در پنتاگون برای ارزیابی سیاست‌ها در قبال چین و ارائه پیشنهادات جهت مقابله با آن خبر داد.

تداوم جنگ تجاری علیه چین

این در حالی است که وزیر جدید خزانه‌داری آمریکا تاکید کرد که واشنگتن در میان‌مدت برنامه‌ای برای تغییر رویکرد خود در اعمال تعرفه بر واردات کالا از چین ندارد.

جانت یلن وزیر جدید خزانه‌داری آمریکا تاکید کرد که واشنگتن قصد ندارد در میان‌مدت تغییری در سیاست خود در اعمال تعرفه بر واردات کالا از چین ایجاد کند. او طی مصاحبه‌ای با شبکه خبری CNBC گفت: در شرایط کنونی ما تعرفه‌هایی که بر واردات کالا از چین و در دولت ترامپ اعمال شده بود را نگه داشته‌ایم و می‌خواهیم ارزیابی کنیم که در آینده اجرای چه سیاستی مناسب است.

یلن ادامه داد دولت بایدن این موضوع را که اعمال این تعرفه‌ها کارآمد بود مورد بررسی قرار خواهد داد و ابراز امیدواری کرد که چین به تعهدات تجاری خود پایبند باشد. وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که دولت این کشور همچنین در حال ارزیابی سیاست کلی خود در قبال چین است و واشنگتن بر این باور است که برخی رویکردهای تجاری موجود بین چین و آمریکا، ناعادلانه است که از جمله آنها الزام شرکت‌ها به انتقال فناوری و تخصیص یارانه به صنایع با فناوری بالاست.

با وجود این‌گونه شمشیر بستن از رو توسط وزیر خزانه‌داری جدید آمریکا اما او همچنین نسبت به همکاری دوجانبه با چین در برخی حوزه‌ها سیگنال داد که از جمله آنها همکاری با این کشور در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا و تغییرات آب و هوایی است.

هفته گذشته جو بایدن رییس جدید آمریکا، طی تماسی تلفنی با شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین نسبت به برخی اقدامات تجاری ناعادلانه پکن انتقاد کرد و این در حالی بود که رییس‌جمهور چین در این تماس گفته بود همکاری تنها راه پیش‌روی دو کشور است؛ چراکه هر گونه تقابل احتمالی بین آنها می‌تواند به یک فاجعه برای کل جهان منجر شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 173599
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا