پس‌لرزه‌های برگزیت

 به گزارش جهان صنعت نیوز: تحلیلگران ناآرامی‌های اخیر در ایرلند شمالی را از جمله پیامد‌های برگزیت می‌دانند که موجب نارضایتی هر دو طرف درگیری‌ها در ایرلند شمالی شده است. ایرلند شمالی به همراه انگلیس، ولز و اسکاتلند، بریتانیا را تشکیل می‌دهد. بیشتر مردم ایرلند شمالی که تنها راه زمینی انگلیس با اتحادیه اروپاست در همه پرسی برگزیت با خروج از اتحادیه اروپا مخالفت کردند. خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، ایرلند شمالی را در وضعیت ویژه‌ای قرار داده به طوری که از یک سو در قلمرو سیاسی انگلیس و از سوی دیگر تابع مقررات اقتصادی اروپاست. این وضعیت پیچیده در ماه‌های اخیر به ویژه در جابه‌جایی واکسن کرونا انتقادهایی را در پی داشته است.

با تشدید نا آرامی‌ها در ایرلند شمالی که در یک هفته گذشته با تخریب اموال عمومی و حمله به پلیس همراه بود، نگرانی‌ها درباره ظهور دوباره درگیری‌های فرقه‌ای و خشونت میان ملی‌گرایان کاتولیک حامی استقلال ایرلند و پروتستان‌های حامی انگلیس افزایش یافته است.

ایرلند شمالی، در دهه هشتاد و اوایل دهه نود قرن بیستم درگیر جنگ میان کاتولیک‌های جمهوریخواه وحدت‌طلب با جنوب، به رهبری ارتش جمهوریخواه ایرلند و پروتستان‌های سلطنت‌طلب بود. زخم کهنه استقلال کامل ایرلند از انگلیس هنوز درمان نشده و خشونت در مقیاسی وسیع میان دو طرف جریان داشته است.

ارتش انگلیس به جمهوریخواهان مسلح حمله می‌کرد و شورشیان عمدتا کاتولیک، انتقام کشته‌هایشان را با بمب‌گذاری و قتل اتباع نظامی و غیرنظامی انگلیس می‌گرفتند.

سرانجام پیمان جمعه نیک با میانجیگری انگلیس به رهبری تونی بلر در روز جمعه ۱۰ آوریل ۱۹۹۸ بسته شد، اما از ژانویه گذشته که انگلیس به عضویت در اتحادیه اروپا پایان داد گروه‌های وفادار به این کشور در ایرلند شمالی بارها به موانع وارد کردن کالا از انگلیس اعتراض کرده‌ و این توافق را در تناقض با پیمان جمعه نیک دانستند.

میشل مارتین، نخست‌وزیر ایرلند در سالروز توافق جمعه نیک که ۲۳ سال پیش به درگیری‌ها در این منطقه خاتمه داد با صدور بیانیه‌ای تصریح کرد که رهبران سیاسی وظیفه دارند تا اجازه تکرار تاریخ را ندهند.

اخیرا درگیری‌ها هم پس از آن تشدید شد که پلیس ایرلند شمالی تصمیم گرفت تا رهبران حزب جمهوریخواه ایرلند (شین فین) را به دلیل شرکت در مراسم تشییع جنازه فرمانده سابق اطلاعات ارتش جمهوریخواه ایرلند تحت پیگرد کیفری قرار ندهد. این مراسم سال گذشته در زمانی برگزار شده بود که محدودیت‌های کرونایی، از جمله حفظ فاصله اجتماعی برقرار بود.

در یک هفته گذشته معترضان از هر دو گروه حامی استقلال ایرلند و طرفدار انگلیس، بلفاست را صحنه تظاهرات اعتراضی کرده و با یکدیگر درگیر شده‌اند. در این درگیری‌ها چندین پلیس زخمی شده و برخی اموال عمومی مانند اتوبوس و خودروهای شخصی سرقت و آتش زده شده‌اند. گزارش‌ها حاکیست که بیشتر معترضان را نوجوانان و جوانان تشکیل می‌دهند.

تعداد معترضان زیاد نیستند و برخلاف نا آرامی‌های سه دهه پیش از ایدئولوژی مبارزه، فعالیت‌های تشکیلاتی و چریکی خبری نیست اما رویدادها به حدی نگران کننده است که علاوه بر رهبران انگلیس و جمهوری ایرلند، اتحادیه اروپا و رییس‌جمهوری آمریکا نیز خواستار برقراری آرامش شده‌اند.

سایمون کاوونی وزیر امور خارجه ایرلند امروز در اظهارنظری، ناآرامی‌های یک هفته گذشته را نگران‌کننده توصیف کرد و گفت که سالروز پیمان جمعه نیک یادآور وظایفی است که همه ما در قبال برقراری صلح در این منطقه از طریق سیاست، اراده و گفت‌وگو بر عهده داریم. او با اشاره به همه‌گیری کرونا تصریح کرد که اکنون بیش از هر زمان دیگری به صلح نیاز است.

ادامه نا آرامی‌ها در ایرلند شمالی درحالی است که حتی درگذشت پرنس فیلیپ همسر ملکه انگلیس هم نتوانست اوضاع را در این منطقه آرام کند. نظام سلطنتی انگلیس به شدت از جدایی ایرلند شمالی بیمناک است و رسانه‌های این کشور هم پرداختن به درگذشت همسر ۹۹ ساله ملکه انگلیس را بر پوشش بحران ایرلند ترجیح داده و درگذشت همسر ملکه را سرلوحه برنام‌های خود قرار داده‌اند.

پیش‌تر  تونی بلر، نخست‌وزیر پیشین انگلیس نسبت به جدایی احتمالی ایرلند شمالی از بریتانیا و پیوستن آن به جمهوری ایرلند پس از برگزیت، هشدار داده بود. او عنوان کرد که دیدگاه وی درباره احتمال اتحاد دو ایرلند،یک پیشداوری نیست و به ارزیابی‌اش از نتیجه همه پرسی برگزیت در انگلیس بر می‌گردد.

بلر اظهار کرد: البته من امیدوارم که ایرلند شمالی همچنان بخشی از بریتانیا باقی بماند اما افراد زیادی خواهان اتحاد دو ایرلند هستند و احتمال اتحاد این دو به دلیل برگزیت، اجتناب‌ناپذیر است.

ریشه‌های تنش دوباره در ایرلند شمالی

شورش اواخر ماه مارس و زمانی آغاز شد که پلیس ایرلند شمالی تصمیم گرفت تا رهبران کهنه‌کار حزب جمهوریخواه ایرلند (شین فین) را به دلیل شرکت در مراسم بزرگ تشییع جنازه بابی استوری فرمانده سابق اطلاعات ارتش جمهوریخواه ایرلند (IRA) تحت پیگرد کیفری قرار ندهد. این مراسم تشییع‌جنازه در ژوئن ماه گذشته و در زمانی برگزار شده بود که محدودیت‌های کرونایی، از جمله الزام به حفظ فاصله اجتماعی، مانند همین حالا برقرار بود.

میشل اونیل، معاون وزیر اول دولت ایرلند شمالی،یکی از شرکت‌کنندگان در این مراسم بود. حضور این مقام عالی‌رتبه در یک گردهمایی بزرگ و قانون‌شکنانه بحث را به پارلمان کشاند و در نهایت منجر به آن شد آرلن فوستر، وزیر اول و رهبر حزب دموکراتیک وحدت‌خواه از شرکت در نشست‌های خبری راجع به وضعیت ویروس کرونا امتناع کند. این وضعیت تا سپتامبر سال گذشته ادامه یافت: زمانی که میشل اونیل پذیرفت که حضور در این تجمع، بی‌اهمیت نشان دادن استراتژی مبارزه با ویروس کرونا بوده است.

روابط میان دو گروه عمده سیاسی- مذهبی در ایرلند شمالی،یعنی وحدت‌طلبان کاتولیک و سلطنت‌طلبان پروتستان از مدت‌ها پیش و به‌ویژه پس از جدی شدن اجرای برگزیت، پرتنش شده بود. اکثریت شهروندان این کشور عضو پادشاهی بریتانیا به جدایی از اتحادیه اروپا «نه» گفته بودند.

مهم‌ترین‌چالش، همان‌طور که پیش‌تر هم پیش‌بینی می‌شده مساله چشم‌انداز مرزهای میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند است؛ امری که می‌تواند بالقوه، مفاد توافق جمعه نیک را نقض کند؛ معاهده‌ای که به سه دهه خشونت میان پروتستان‌ها و کاتولیک‌ها در ایرلند پایان داد. این چالش احتمالا دلیل اصلی خشم در میان شهروندان ایرلند شمالی است.

اتحادیه اروپا و بریتانیا در جریان مذاکرات برگزیت توافق کردند که ایرلند شمالی، با وجود جدایی بریتانیا، تا حدودی در محدوده بازار واحد اروپایی باقی بماند. این توافق به آن معنی است که کالاهای وارداتی از بریتانیا به ایرلند شمالی، در دروازه همین کشور از سوی نهادهای گمرکی اتحادیه اروپا کنترل می‌شوند و به همین ترتیب، نیازی به نظارت گمرکی میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند وجود ندارد.

با این همه پروتستان‌های طرفدار سلطنت از این توافق اصلا راضی نیستند و می‌گویند وجود بازرسی‌های گمرکی اتحادیه اروپا، نقش این کشور در پادشاهی بریتانیای کبیر را کمرنگ می‌کند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 182639
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا