پای کره‌جنوبی در میان است؟

به گزارش جهان صنعت نیوز: آژانس یادشده طی بیانیه‌ای اعلام کرد که نام نفتکش ایرانی هورس و نام نفتکش پانامایی فری است. گشت آژانس امنیت دریانوردی اندونزی اعلام کرده است که سامانه‌های ناوبری و راداری این دو نفتکش خاموش بوده و به طور اتفاقی آنها را ردیابی کرده است.

انتشار خبر توقیف نفتکش‌ها بیشتر از این جهت مورد توجه قرار گرفت که هنوز یک ماه هم از توقیف نفتکش کره‌جنوبی در خلیج فارس و توسط ایران نمی‌گذرد. همان نفتکشی که به گفته‌ کره‌ای‌ها دو نفر از خدمه آن شهروند اندونزی هستند. برخی رسانه‌های بیگانه همان‌طور که توقیف نفتکش کره در ایران را به پول‌های بلوکه شده ما در کره‌جنوبی ربط داده و مساله ایجاد آلودگی را نادیده گرفته بودند، توقیف نفتکش ایران از سوی اندونزی را نوعی مقابله به مثل تلقی کردند.

این در حالی است که ایران مساله توقیف نفتکش در آب‌های اندونزی را فنی می‌داند. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان همین دیروز درنشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در این باره گفت: «ما منتظر دریافت گزارش‌های بیشتری در این ارتباط از سوی دولت اندونزی هستیم. تاکنون برخی اطلاعات ضد‌و‌نقیضی در این زمینه دریافت کردیم و منتظر دریافت گزارش‌های بیشتر هستیم.»

این دیپلمات ارشد کشورمان گفت: «این یک بحث فنی است و در بحث کشتیرانی قبلا نیز چنین اتفاقاتی افتاده است.»

خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: «سازمان بنادر و کشتیرانی و شرکت صاحب کشتی به دنبال بررسی دلایل موضوع و حل این مساله هستند و سفارت ما در اندونزی و همچنین وزارت امور خارجه این مساله را از نزدیک پیگیری می‌کند.»

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از اخبار بیانگر این است که توقیف نفتکش ایرانی از سوی اندونزی اقدامی متقابل در راستای توقیف نفتکش کره‌ای از سوی ایران بوده است چرا که برخی از خدمه نفتکش کره‌ای توقیف‌شده ایران اندونزیایی هستند گفت: «نظری در این ارتباط ندارم. آنچه به ما گفته شده این است که این موضوع فنی است و موضوع فنی نیز مسیر خود را طی می‌کند. ما قبلا چنین اتفاقاتی را نیز شاهد بوده‌ایم و حل شده است.»

خطیب‌زاده همچنین در مورد وضعیت پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی و آخرین تحولات رخ داده در این زمینه گفت: «در ارتباط با این پول‌ها هیچ اتفاقی نیفتاده است و ما منتظر اجرایی شدن و پیش بردن راه‌حل‌ها و سازوکارهایی هستیم که کره‌ای‌ها در جریان سفر قائم مقام وزیر خارجه کره‌جنوبی به ایران مطرح کردند و امیدواریم آنچه در این زمینه مطرح شده به صورت سریع‌تر عملیاتی شود.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 168061
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا