پایان ماه عسل واشنگتن- ریاض

به گزارش جهان صنعت نیوز: به نظر می‌رسد دوران اوج روابط آمریکا و عربستان سعودی که در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ وجود داشت، سپری شده است. دولت جو بایدن بر حسب رویه کلی دموکرات‌ها که مدعی دفاع از موضوعاتی نظیر حقوق بشر هستند، اکنون به طور آشکار به انتقاد از کارنامه حقوق بشری عربستان سعودی پرداخته است.

اظهارات اخیر وزیر خارجه جدید آمریکا که مساله قتل جمال خاشقجی را بار دیگر مطرح ساخته، نماد این رویکرد شمرده می‌شود در حالی که دولت ترامپ پس از قتل خاشقجی در راستای منافع اقتصادی و استراتژیک آمریکا عمدا نقش محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در قتل این روزنامه‌نگار را نادیده گرفت.

آمریکا در دوره ترامپ بیشترین کمک‌های لجستیکی و اطلاعاتی و نیز فروش‌های تسلیحاتی را به عربستان و امارات در راستای تداوم جنگ ائتلاف سعودی در یمن انجام داد. دولت ترامپ در آخرین روزهای خود برای کمک بیشتر به سعودی‌ها و اماراتی‌ها، جنبش انصارالله یمن را به عنوان سازمانی تروریستی اعلام کرد و آن را از ۱۹ ژانویه ۲۰۲۱ مورد تحریم قرار داد.

اما دولت بایدن آشکارا سیاست متفاوتی را اتخاذ کرده و ضمن تعلیق یک ماهه تحریم جنبش انصارالله یمن، بازنگری در اقدام دولت ترامپ برای قرار دادن جنبش انصارالله یمن در فهرست تروریستی را آغاز کرده است. دولت بایدن در اقدامی دیگر فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات را نیز به حالت تعلیق درآورده و توافق لحظه آخری دولت ترامپ برای معافیت امارات از پرداخت تعرفه ۱۰ درصدی واردات آلومینیوم را لغو کرد. رژیم سعودی و اماراتی‌ها امید داشتند که ترامپ با پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا، برای چهار سال دیگر در کاخ سفید بماند و به آنها در اجرای طرح‌های منطقه‌ای‌شان کمک کند اما اکنون رویای سعودی‌ها و اماراتی‌ها نقش بر آب شده است.

از طرفی آوریل هاینز گزینه پیشنهادی بایدن برای تصدی سمت مدیر اطلاعات ملی آمریکا در جلسه بررسی صلاحیتش در سنا گفت که دولت جدید آمریکا گزارش اطلاعاتی قتل خاشقجی را منتشر خواهد کرد. این موضوع به گمانه‌زنی‌هایی درباره آینده روابط عربستان و آمریکا منجر شده است. دولت بایدن بعد از آنکه مدیر اطلاعات ملی آمریکا اعلام کرد تصمیم به انتشار گزارش قتل خاشقجی دارد، خود را در مسیر برخورد با عربستان سعودی قرار داده است.

هاینز که تاییدیه خود را از سنا گرفت، با اشاره به خودداری ترامپ از انتشار گزارش اطلاعاتی قتل خاشقجی، در کنگره گفته است «ما قانون را دنبال خواهیم کرد.» بیانیه این مقام آمریکایی نخستین نشانه از آن است که چگونه دولت جدید آمریکا احتمالا درصدد تنظیم مجدد روابط با عربستان سعودی است.

بایدن همچنین خواستار توقف حمایت واشنگتن از ائتلاف عربستان در جنگ یمن و تجدید نظر در فروش سلاح است. علاوه بر این بایدن در طول کمپین‌های انتخاباتی خود نیز بار‌ها بن سلمان را هدف حملات لفظی خود قرار داده و مصمم به «بازپس‌گیری چک سفید خطرناک» از ریاض است.

پایان همکاری اطلاعاتی آمریکا با عربستان در جنگ یمن

در عین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در سخنانی مدعی پایان حمایت اطلاعاتی واشنگتن از عربستان در جنگ یمن شد. جان کربی در سخنانی درباره جزئیات تصمیم دولت جو بایدن درباره توقف حمایت از عربستان و امارات در جنگ علیه یمن اظهار کرد: طبق دستور رییس‌جمهور وزارت دفاع آمریکا تمامی حمایت‌های غیرنظامی از جمله اطلاعاتی، برخی مشاوره‌ها و پشتیبانی تاکتیکی از عربستان در جنگ یمن را متوقف کرده است. وی افزود: عربستان همچنان شریک آمریکاست و دستورات بایدن تنها مربوط به جنگ یمن است.

کربی همچنین گفت که کشورش به بازنگری در حمایتش از عربستان ادامه خواهد داد. او همچنین جمعه در سخنانی تاکید کرد: ما به کمک به عربستان و دیگر شرکایمان در منطقه خلیج‌‌فارس برای دفاع از مرزهایشان پایبندیم. سخنگوی پنتاگون تصریح کرد: تصمیم توقف حمایت از عربستان در جنگ یمن بر تلاش‌ها برای مقابله با القاعده و داعش در یمن و شبه‌جزیره عربستان تاثیر نخواهد گذاشت.

تعلیق ۷۶۸ میلیون دلاری فروش سلاح به عربستان

در پی تصمیم آمریکا برای پایان دادن به حمایت نظامی از جنگ یمن، این کشور دو معامله فروش مهمات نظامی به عربستان به ارزش ۷۶۸ میلیون دلار را تعلیق کرد. دولت جو بایدن در راستای سیاست توقف خشونت در یمن، فروش دو سری مهمات جنگی به ریاض را برای مدت نامعلوم به حالت تعلیق درآورد. طبق این گزارش، این تعلیق مربوط به دو معامله است؛ معامله نخست که دسامبر ۲۰۲۰ توسط وزارت خارجه آمریکا تایید شد و شامل فروش ۳۰۰۰ بمب هدایت‌شونده کوچک GBU-39 شرکت بوئینگ با ارزش کل ۲۹۰ میلیون دلار است.

معامله دوم نیز شامل فروش هفت هزار بمب هوایی دقیق Paveway IV ساخت شرکت ریتون به ارزش ۴۷۸ میلیون دلار است. به گزارش دیفنس‌نیوز، چندان بعید نیست که معاملات تسلیحاتی دیگر آمریکا با عربستان نیز در آینده تعلیق یا به طور کلی لغو شود.

پیش از این جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در وزارت خارجه این کشور اعلام کرد آمریکا به حمایت از عملیات نظامی ائتلاف عربی در یمن پایان می‌دهد. بایدن در این خصوص گفت: واشنگتن قصد دارد به تلاش‌های خود جهت حل‌و‌فصل مسالمت‌آمیز درگیری در این کشور عربی شدت بخشد.

آمریکا در پی خارج کردن انصارالله یمن از فهرست تروریسم

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا به طور رسمی به کنگره اعلام کرده می‌خواهد گروه انصارالله یمن را از لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا خارج کند. یک مقام آمریکایی گفت: پس از یک بررسی جامع، می‌توانیم تایید کنیم که وزیر خارجه قصد دارد طبقه‌بندی انصارالله را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی و به عنوان یک سازمان تروریستی جهانی لغو کند.

او افزود: این اقدام کاملا مرتبط با پیامدهای بشردوستانه این طبقه‌بندی است که در آخرین لحظه توسط دولت سابق انجام شد زیرا سازمان ملل و سازمان‌های بشردوستانه از آن زمان تاکنون صریحا اعلام کرده‌اند این طبقه‌بندی بدترین بحران انسانی در جهان را به دنبال خواهد داشت.

۲۲ ژانویه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد در تصمیم طبقه‌بندی انصارالله به عنوان گروه تروریستی بازنگری خواهد کرد. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: وزارت خارجه در تلاش است بررسی طبقه‌بندی انصارالله را به عنوان گروهی تروریستی هر چه سریع‌تر نهایی کند.

۱۹ ژانویه، یک روز قبل از روی کار آمدن بایدن، مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده باوجود هشدارهای سازمان ملل و گروه‌های امدادرسان، انصارالله را در لیست سیاه قرار داد. یمن از سال ۲۰۱۴ شاهد درگیری مسلحانه بین نیروهای عبدربه منصور‌هادی رییس‌جمهور مستعفی یمن و گروه «انصارالله» است. ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان نیز عملیات نظامی خود را به بهانه حمایت از دولت هادی در سال ۲۰۱۵ آغاز کرد. سازمان ملل اوضاع در یمن را بدترین بحران انسانی در جهان می‌داند زیرا بیش از ۸۰ درصد مردم یا ۱/۲۴ میلیون نفر به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند.

انصارالله: منتظر عمل آمریکا هستیم نه حرف

در این میان عضو شورای سیاسی انصارالله یمن ضمن استقبال از اعلام رییس‌جمهوری جدید آمریکا درباره توقف مشارکت در جنگ یمن، نسبت به توقف کامل این حمایت از سوی واشنگتن ابراز تردید کرد.

محمد البخیتی گفت: انصارالله در صورت آمادگی کشورهای عضو ائتلاف عربی، آماده مذاکره است. وی افزود: اگر دولت آمریکا در کلام خود پیرامون توقف مشارکت واشنگتن در جنگ یمن صادق باشد این به معنای پایان عملی جنگ در یمن است. ممکن است واشنگتن حمایتش را از کشورهای متجاوز کاهش دهد اما کاملا این حمایت را متوقف نمی‌کند.

البخیتی گفت: یمن در انتظار عمل از سوی دولت آمریکاست نه حرف. جنگ یمن زمانی تمام می‌شود که همه حملات هوایی متوقف، نیروهای اجنبی از یمن خارج و محاصره برداشته شود. محمدعلی الحوثی عضو شورای‌عالی سیاسی یمن هم گفت: هر اقدامی که علیه متجاوزان یمن اتخاذ شود، خوب است. نتیجه هرگونه اقدامات علیه متجاوزان باید توقف و لغو محاصره یمن باشد.

جو بایدن از پایان دادن جنگ در یمن خبر داد. وی گفت: از تیم متخصص در امور خاورمیانه خواسته برای توقف جنگ با هدف رساندن کمک‌های انسانی و آغاز مذاکرات تلاش کنند. بایدن گفت، باید جنگ یمن متوقف شود. آمریکا تمامی حمایتش از عملیات تهاجمی در یمن را متوقف خواهد کرد.

فشارها بر جانسون برای توقف حمایت از عربستان در جنگ یمن

این در حالی است که روزنامه ایندیپندنت از فشارها بر بوریس جانسون برای توقف حمایت از جنگ عربستان در یمن پرده برداشت. جان استون تصریح کرد: جو بایدن در اولین سخنرانی خود در مورد سیاست خارجه گفت که جنگ در یمن منجر به یک فاجعه انسانی و استراتژیک شده و باید پایان یابد. وی دستور توقف قراردادهای مربوط به فروش سلاح به عربستان را نیز داد. این روزنامه نوشت که انگلیس به همراه دونالد ترامپ حامی قوی عربستان بود؛ عربستانی که از شش سال قبل اقدام به حملات هوایی به یمن می‌کند.

انگلیس حمایت فنی را برای حملات به یمن ارائه داد و نیروهایی را برای حفاظت از تاسیسات نفتی عربستان مستقر کرد و حتی بعد از اینکه دادگاهی در انگلیس دستور به توقف فروش سلاح به عربستان را بنا به دلایل انسانی داد، اما انگلیس فروش سلاح به این کشور را از سر گرفت. لیزا ناندی وزیر دولت در سایه انگلیس در بیانیه‌ای خواهان توقف حمایت انگلیس از عملیات عربستان در یمن شد، چراکه این اقدام باعث می‌شود انگلیس در عرصه بین‌الملل در انزوا بماند.

او افزود: تصمیم جو بایدن برای توقف حمایت آمریکا از عملیات‌ها در یمن نشانگر تحول در افکار عمومی جهانی است و باعث می‌شود انگلیس از گام‌های همپیمانان عقب بماند. او ادامه داد: وزیران در حال حاضر باید دست به تحرکی بزنند که انتظار برای آن طولانی شده و قراردادهای تسلیحاتی با عربستان را متوقف کنند و به نقش انگلیس در این نزاع که منجر به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان شده است، پایان دهند.

دیوید میلیبند وزیر خارجه پیشین انگلیس و مدیر کمیته نجات بین‌المللی در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفت: به صراحت، انگلیس نقش مهمی در توقف این جنگ دارد، اما در حمایت از موضع بایدن جهت رها کردن ائتلاف تحت امر عربستان تا به الان شتابی نشان نداده است.

وی از آمریکا و انگلیس خواست تا در درج نام انصارالله به عنوان یک گروه «تروریستی» تجدیدنظر کرده و کمک‌های بسیاری را به یمن بفرستند و دست به تحرکات سیاسی و دیپلماتیک بزنند.

ساره وولدرون از کمپین علیه تجارت سلاح نیز گفت: دولت آمریکا بزرگ‌ترین تاجر سلاح در جهان است و این تصمیم جدید اقدامی مهم در راستای پایان دادن به این جنگ هولناک خواهد بود. نیروهایی که تحت هدایت عربستان هستند، جان هزاران غیرنظامی را گرفته و مدارس، بیمارستان‌ها و منازل را بمباران کردند، هرچقدر که وضعیت خطرناک باشد، اما آنها بر حمایت سیاسی مطلق و پشتیبانی نظامی از جانب دولت انگلیس حساب باز کرده‌اند. باید این حمایت متوقف شود، همچنین قراردادهای تسلیحاتی که باعث ضرر بسیاری شده‌اند. فیلیپ ناصیف، از سازمان عفو بین‌الملل نیز گفت: باید هر گونه معاملات سلاح با عربستان و امارات متوقف شود تا از ارتکاب جنایت‌های بیشتر در یمن جلوگیری شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 170437
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا