پایان صبر استراتژیک

به گزارش جهان صنعت نیوز:  کره‌شمالی با صدور چند بیانیه شدیداللحن از ایالات متحده و متحدانش در کره‌جنوبی انتقاد و تاکید کرد که صحبت‌های اخیر از سمت واشنگتن اثباتی بر سیاست خصمانه آنها و نیازمند یک واکنش مقتضی از سوی پیونگ‌یانگ است.

این جدال لفظی در پی آن بالا گرفت که سخنگوی کاخ سفید با اشاره به پایان یافتن بررسی‌های چندماهه دولت آمریکا در زمینه رویکردش در قبال کره‌شمالی اعلام کرد واشنگتن قصد دارد رویه‌ای عملی را در برابر پیونگ‌یانگ در پیش بگیرد که با رویکرد صبر استراتژیک دولت‌های پیشین متفاوت است.

این بیانیه‌ها که در خبرگزاری دولتی کره‌شمالی موسوم به «کی‌سی‌ان‌ای» منتشر شد، پس از آن بود که روز جمعه کاخ سفید اعلام کرد مقام‌های آمریکایی بعد از چند ماه بررسی در سیاست خودشان در قبال کره‌شمالی را به پایان رسانده‌اند و در ادامه به چالش‌های پیش‌روی جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا اشاره داشت که به دنبال فاصله گرفتن از شکست‌های دونالد ترامپ است.

در یکی از بیانیه‌ها یک سخنگوی وزارت خارجه کره‌شمالی، واشنگتن را به اهانت به شأن رهبر کره‌شمالی از طریق انتقاد از وضعیت حقوق بشری این کشور متهم کرد. این سخنگو که نامی از او نیامده است، گفت انتقاد حقوق بشری دستاویزی است که نشان می‌دهد ایالات متحده خود را برای رویارویی همه‌جانبه با کره‌شمالی آماده می‌کند و بنابراین پاسخی درخور دریافت خواهد کرد.

در بیانیه دیگری کوآن جونگ گان، مدیر کل دپارتمان روابط با آمریکا در وزارت خارجه کره‌شمالی، به اولین سخنرانی بایدن در کنگره اشاره کرد که این رییس‌جمهور جدید گفت برنامه‌های هسته‌ای کره‌شمالی و ایران تهدید هستند و از طریق دیپلماسی و بازدارندگی شدید به آنها پاسخ داده خواهد شد.

کوآن جونگ گان گفت: این غیرمنطقی است و تعدی به حق دفاع از خود کره‌شمالی به شمار می‌رود که ایالات متحده بازدارندگی دفاعی آن را یک تهدید قلمداد می‌کند. او گفت: اظهارات او به وضوح بازتاب نیت او برای حفظ سیاست خصمانه در قبال ماست و آمریکا بیش از نیم‌قرن است که این کار را می‌کند.

او افزود: صحبت از دیپلماسی در آمریکا با هدف لاپوشانی اقدامات خصمانه آنهاست و بازدارندگی آن تنها ابزاری برای اعمال تهدیدهای هسته‌ای علیه کره‌شمالی است. اکنون که سیاست بایدن روشن شده، کره‌شمالی مجبور به اتخاذ تدابیر واکنشی می‌شود و در آن زمان آمریکا خودش را در شرایط بغرنجی خواهد یافت. آمریکا در آینده نزدیک با بدترین بحران غیرقابل کنترل مواجه خواهد شد و این در صورتی است که با تفکر منسوخ جنگ سرد به سمت روابط کره‌شمالی- آمریکا برود.

در سومین بیانیه، کیم یو جونگ که از مقام‌های ارشد دولت و خواهر کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی است، به سختی از کره‌جنوبی بابت اینکه نتوانسته جلوی یک فرار را بگیرد که اطلاعیه‌های ضدشمالی‌ها منتشر نکند، انتقاد کرد. کیم یو جونگ گفت: ما مانورهای انجام‌شده به دست زباله‌های انسانی در کره‌جنوبی را یک تحریک جدی علیه دولت خود می‌دانیم و اقدامات مربوطه را بررسی خواهیم کرد. او در این بیانیه به آمریکا هشدار داد که در آینده نزدیک با بحرانی خارج از کنترل روبه‌رو خواهد شد.

این کشور همچنین در پاسخ به بیانیه وزارت خارجه آمریکا در مورد نقض حقوق بشر در کره‌شمالی تاکید کرد آمریکا حق ندارد درباره حقوق بشر صحبت کند. بیانیه کره‌شمالی می‎گوید: آمریکا، جایی که مردم بی‌گناه هر روز جان خود را به دلیل نابرابری اجتماعی و نژادپرستی از دست می‌دهند، جایی که ۵۸۰ هزار نفر به دلیل ویروس کرونا جان خود را از دست دادند، خود یک ویرانه حقوق بشر است.

وزارت خارجه کره‌شمالی این بیانیه را پس از انتشار سخنان سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در هفته گذشته به مناسبت هفته آزادی کره‌شمالی منتشر کرد که در آن کره‌شمالی را یکی از سرکوب‌گرترین و توتالیترترین کشورها در جهان خوانده بود.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین استدلال کرده بود پیونگ‌یانگ به بهانه جلوگیری از بیماری همه‌گیر کرونا کنترل مرزی خود را تشدید می‌کند، اما در حقیقت این اقدام با هدف جلوگیری از فرار افراد بیشتر به خارج از کشور صورت می‌گیرد.

کره‌شمالی همچنین کره‌جنوبی را به انجام اقدام‌های تحریک‌آمیز غیرقابل تحمل علیه پیونگ‌یانگ متهم کرد. سی‌ان‌ان، موضع‌گیری اخیر کره‌شمالی را عاملی در ایجاد زمینه رویایی سه کشور توصیف کرد. کره‌شمالی پیش‌تر در واکنش به بیانیه وزارت خارجه آمریکا این کشور را به دسیسه‌گری سیاسی متهم کرده بود.

به گفته مقامات کاخ سفید، آمریکا قصد دارد با ترکیبی از دیپلماسی و بازدارندگی کره‌شمالی را به توقف برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیکی وادار کند. جن ساکی سخنگوی دولت بایدن نیز روز جمعه از کامل شدن بررسی‌های سیاست آمریکا در قبال کره‌شمالی سخن گفته بود. به گفته او بایدن از تجربه چهار دولت قبلی آمریکا آموخته است که در راه قانع کردن رهبر کره‌شمالی به ترک برنامه هسته‌ای تلاش ورزیده، اما شکست خورده‌اند. بنا بر اظهارات مقامات کاخ سفید سیاست آمریکا بر دستیابی به یک معامله بزرگ با کیم یونگ اون، رهبر کره‌شمالی، متمرکز نخواهد بود.

به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، دولت آمریکا قصد انتصاب یک فرستاده ویژه حقوق بشر برای کره‌ شمالی را دارد. واشنگتن می‌گوید از اواسط ماه فوریه سعی داشته با کره‌شمالی تماس دیپلماتیک برقرار کند. دولت آمریکا آزمایش موشک‌های کوتاه‌برد کره‌شمالی را کم‌اهمیت دانست و گفت یک فعالیت عادی نظامی است.

پیونگ‌یانگ تاکنون بایدن را به عنوان رییس‌جمهور جدید آمریکا به رسمیت نشناخته است. بایدن در جریان مبارزات انتخاباتی کیم جونگ‌اون را اوباش خواند و گفت این کشور پیش از رفع تحریم‌های شدید آمریکا و سازمان ملل باید سلاح‌های اتمی خود را برچیند.

رویکرد جدید، تشدید فشار بر کره‌شمالی است تا این کشور وادار شود که برنامه هسته‌ای و موشکی خود را متوقف کند، اما ایالات متحده به دنبال معامله با پیونگ‌یانگ نخواهد بود. تحریم‌های آمریکا و فشارهای بین‌المللی علیه کره‌شمالی تاکنون نتوانسته است کیم جونگ‌اونگ رهبر کره‌شمالی را وادار کند که برنامه هسته‌ای و موشکی این کشور را متوقف کند. دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق آمریکا، کوشید تا با رویکردی متفاوت با کره‌شمالی به توافقی دست یابد، اما تلاش دولت او نتیجه‌ای دربر نداشت.

تلاش کره‌جنوبی برای احیای مذاکرات آمریکا-کره‌شمالی

این در حالی است که چند روز پیش وزارت خارجه کره‌جنوبی از تلاش برای ترغیب آمریکا جهت تداوم مذاکرات خلع سلاح اتمی با کره‌شمالی خبر داده بود.

یک مقام مسوول در وزارت خارجه کره‌جنوبی گفت: کره‌جنوبی و آمریکا رایزنی در مورد کره‌شمالی را به مناسبت اجلاس سران خود در این ماه و جلسات وزرای خارجه ادامه خواهند داد. به گفته این مقام، کره‌جنوبی همچنین جزئیاتی از واشنگتن درباره نتیجه بررسی سیاست کره‌شمالی دریافت کرده که طبق گفته‌های دولت جو بایدن کامل شده است.

گفت‌وگوی واشنگتن و پیونگ‌یانگ و همچنین گفت‌وگوهای بین دو کره از زمان نشست ناموفق فوریه ۲۰۱۹ در «هانوی» در ویتنام متوقف شده است. در آن مذاکرات ایالات متحده خواستار اقدامات قاطع‌تر از کره‌شمالی برای کنار گذاشتن سلاح‌های اتمی بود. رییس‌جمهور کره‌جنوبی و رییس‌جمهور آمریکا قرار است برای اولین بار از زمان انتخاب بایدن در واشنگتن درباره این موضوع و موارد دیگر دیدار کنند.

مقام‌های پیونگ‌یانگ می‌گویند تا زمانی که آمریکا به سیاست خصمانه خود برای براندازی نظام حاکم در پیونگ‌یانگ پایان ندهد از برنامه موشکی و هسته‌ای خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

یک قانونگذار آمریکایی گفته است که ایالات متحده باید آماده باشد تا امتیازاتی را به کره‌شمالی ازجمله کاهش موقت تحریم‌ها جهت پیشبرد خلع سلاح اتمی بدهد. اندی کیم، قانونگذار دموکرات آمریکایی گفت که اگر ایالات متحده تشخیص می‌دهد برخی از مراحل گذشته کارساز نبوده، باید در مورد آنچه که مایل است انجام دهد، فکر کند. این قانونگذار آمریکایی افزود: رییس‌جمهور کره‌جنوبی باید مشخص کند که بعد از بن‌بست گفت‌وگوی دو ساله، هنگامی که ماه آینده با جو بایدن ملاقات می‌کند، دقیقا چه گزینه‌هایی روی میز مذاکره وجود دارد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 187091
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا