پایان اپیدمی خشونت

 به گزارش جهان صنعت نیوز: رییس‌جمهوری آمریکا در سالروز حادثه تیراندازی مرگبار در مدرسه پارکلند از کنگره خواست قانون حمل سلاح را اصلاح کنند تا فراگیری خشونت با اسلحه پایان یابد. این اولین بار نیست که بایدن خواستار اقدام در راستای تدابیر کنترلی مبتنی بر عقل سلیم برای مهار خشونت مسلحانه می‌شود و در طول کمپین ریاست‌جمهوری نیز اظهارات مشابهی را مطرح کرده بود.

رییس‌جمهور آمریکا در یک بیانیه به مناسبت سالگرد وقوع تیراندازی مرگبار مدرسه پارکلند از کنگره کشور خواستار تصویب اصلاحات در قوانین اسلحه بر مبنای عقل سلیم شد. جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا در این بیانیه با تاکید بر اینکه دولتش منتظر وقوع تیراندازی دسته‌جمعی بعدی برای اجابت این خواسته نمی‌ماند، خواهان اقدام فوری در این زمینه شد.

او تاکید کرد: ما برای پایان دادن به اپیدمی خشونت مسلحانه و امن‌تر ساختن مدارس و اجتماعات‌مان دست به اقدام خواهیم زد. ما این دین را در قبال همه آنهایی که از دست داده‌ایم و همه بازماندگان عزادار نسبت به ایجاد تغییر داریم. زمان عمل کردن الان است.

صحبت‌های او به مناسبت گذشت سه سال از آنچه مرگبارترین تیراندازی در مدرسه در جهان تلقی شد، مطرح شدند. تیراندازی در مدرسه در پارکلند در ۱۴ فوریه ۲۰۱۸ و در دبیرستان استونمن داگلاس در فلوریدا رخ داد که در طی آن ۱۷ دانش آموز و معلم کشته شدند.

رییس‌جمهور آمریکا در عین حال در بیانیه خود به افزایش تاریخی قتل‌ها در سال گذشته میلادی در آمریکا و اینکه خشونت مسلحانه به شکل نامتناسبی باعث از بین رفتن افراد با پوست سیاه و قهوه‌ای در شهرهای ما می‌شود، اشاره کرد.

جو بایدن در بیانیه‌ای مطبوعاتی افزود: سه سال پیش، یک فرد مسلح، جان  ۱۴ دانش آموز و سه مربی را در دبیرستان مارجوری استونمن داگلاس در پارکلند فلوریدا گرفت. در عرض چند ثانیه، زندگی ده‌ها خانواده و زندگی یک جامعه آمریکایی برای همیشه تغییر کرد.

وی ادامه داد: اکنون سه سال است که خانواده‌های پارکلند روزهای تولد و تعطیلات را بدون عزیزان‌شان گذرانده‌اند. آنها تجربه اعزام فرزندان‌شان به دانشگاه یا دیدن آنها را در اولین کار خود پس از دبیرستان از دست داده‌اند. مانند بسیاری از خانواده‌ها‌، آنها مجبور شده‌اند تکه‌هایی از روح خود را در اعماق زمین دفن کنند. مانند بسیاری از خانواده‌ها – و در واقع مانند ملت ما – آنها این سوال را دارند که آیا اوضاع هیچ‌گاه خوب می‌شود.

رییس‌جمهوری آمریکا با بیان اینکه این خانواده‌ها تنها نیستند، اضافه کرد: در شهرهای بزرگ و شهرهای کوچک، در مدارس و مراکز خرید، در کلیساها، مساجد، کنیسه‌ها و معابد، سالن‌های سینما و سالن‌های کنسرت، در گوشه و کنار خیابان‌های شهر که هرگز خبری در اخبار شب پیدا نخواهند کرد.

بایدن تاکید کرد: سراسر کشور ما، والدین، همسران، فرزندان، خواهر و برادرها و دوستان‌شان درد از دست دادن یکی از عزیزان خود را برای خشونت با اسلحه می‌دانند. در این فصل از دست دادن زیاد، افزایش تاریخی قتل‌های سال گذشته در سراسر آمریکا‌، از جمله خشونت اسلحه علیه رنگین‌پوستان در شهرهای ما به تعداد صندلی‌های خالی میزهای آشپزخانه ما افزوده است.

وی با بیان اینکه در طول این سه سال، خانواده‌های پارکلند چیز عمیقی به همه ما آموخته‌اند، اظهار کرد: بارها و بارها آنها به ما نشان داده‌اند که چگونه می‌توانیم غم و اندوه خود را به هدفی برای راهپیمایی، سازماندهی و ایجاد یک حرکت قوی، فراگیر و بادوام برای تغییر تبدیل کنیم.

رییس‌جمهوری آمریکا افزود: دانشجویان پارکلند و بسیاری دیگر از جوانان در سراسر کشور که خشونت با اسلحه را تجربه کرده‌اند، تاریخ آمریکا را به پیش می‌برند. این تاریخی است که توسط جوانان در هر نسلی نگاشته شده و دگم غالب را به چالش می‌کشند و خواستار یک حقیقت ساده هستند: ما می‌توانیم بهتر عمل کنیم و ما این کار را خواهیم کرد.

بایدن ادامه داد: این دولت برای توجه به این تماس منتظر تیراندازی دسته‌جمعی بعدی نخواهد بود. ما برای پایان دادن به فراگیری خشونت با اسلحه و ایمن‌سازی مدارس و اجتماعات خود اقدام خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: امروز از کنگره می‌خواهم که اصلاحات قانون اسلحه را انجام دهد از جمله الزام به بررسی سابقه برای فروش اسلحه، ممنوعیت سلاح‌های تهاجمی و خشاب با ظرفیت بالا، از بین بردن مصونیت برای تولیدکنندگان اسلحه که آگاهانه سلاح‌های جنگی را در خیابان‌های ما قرار می‌دهند. رییس‌جمهوری آمریکا خاطرنشان کرد: این را مدیون همه کسانی هستیم که از دست داده‌ایم و همه کسانی را که محزون می‌بینیم، تا تغییری ایجاد کنیم. اکنون موقع عمل است.

نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا نیز اعلام کرد رهبران کنگره برای تصویب قانون «بررسی پیشینه خریداران سلاح» با کاخ سفید همکاری خواهند کرد. روند تصویب این لایحه که از سوی دموکرات‌ها مطرح شده بود در دوران دونالد ترامپ متوقف شد.

وی با اشاره به اتحاد اعضای حزب دموکرات در این زمینه افزود:‌ «ما از پا نخواهیم نشست تا وقتی همه آمریکایی‌ها در مدرسه، در محیط کار، در مکان عبادت و در سراسر جامعه ما برای همیشه در امان باشند.»

در مارس ۲۰۱۸ میلادی بازماندگان کشتار دبیرستان شهر پارکلند جنبشی به‌ نام «راهپیمایی برای جان خود» راه‌اندازی کردند. تیراندازی در پارکلند فلوریدا مرگبارترین تیراندازی در یک مرکز آموزشی ایالات متحده بود.

روز ۱۴ فوریه سال ۲۰۱۸ نیکلاس کروز ۱۹ ساله، دانش‌آموز اخراجی دبیرستان استونمن داگلاس پارکلند، با سلاح نیمه‌خودکار شماری از حاضران در این مرکز آموزشی را به‌ رگبار بست که بر اثر این تیراندازی ۱۷ تن از دانش‌آموزان و کارکنان این مدرسه جان باختند.

سخنرانی بایدن در نشست گروه ۷

در این میان، رییس‌جمهور آمریکا در نشست مجازی گروه ۷ درباره واکنش جهانی به همه‌گیری کرونا، اقتصاد جهانی و چالش‌های اقتصادی که چین عامل آن بوده است، بحث و گفت‌وگو خواهد کرد.

این نشست روز جمعه به میزبانی بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس برگزار می‌شود. این گردهمایی برای بایدن در واقع نخستین نشست بین‌المللی از زمان ادای سوگندش در ژانویه خواهد بود و این فرصت را در اختیارش قرار می‌دهد تا تصمیم خود را برای بازگرداندن آمریکا به یک رویکرد سیاست خارجی چندجانبه‌گرایانه نشان دهد. جانسون همچنین از این سران درخواست خواهد کرد درباره یک رویکرد منسجم جهانی در زمینه بیماری‌های همه‌گیر همکاری کنند که به سیاست ملی‌گرایانه و تفرقه‌انداز که پاسخ اولیه به ویروس کرونا را خدشه‌دار کرد، پایان بخشد.

براساس بیانیه کاخ سفید، این اولین نشست سران گروه ۷ از ماه آوریل است. در بیانیه کاخ سفید آمده است: این رایزنی مجازی با رهبران اقتصادهای پیشرو جهان فرصتی را برای رییس‌جمهور بایدن برای بررسی برنامه‌ها برای شکست پاندمی کووید‌۱۹ و بازسازی اقتصاد جهانی فراهم می‌کند.

کاخ سفید اعلام کرد بایدن روی اظهاراتش در مورد واکنش جهانی به تولید واکسن کووید‌۱۹ و توزیع و همچنین ادامه تلاش‌ها برای بسیج و همکاری علیه تهدید ظهور بیماری‌های عفونی از طریق ظرفیت‌سازی کشوری و تامین بودجه امنیت سلامت متمرکز خواهد بود.

بایدن دموکرات که بیستم ژانویه قدرت را پس از چهار سال حضور دونالد ترامپ جمهوریخواه با شعار «اول آمریکا» تحویل گرفت، تلاش دارد مشارکت دوباره در جهان و نهادهای جهانی را به نمایش بگذارد.

براساس بیانیه کاخ سفید، بایدن همچنین درباره لزوم سرمایه‌گذاری به منظور تقویت رقابت جمعی و اهمیت به روزرسانی قوانین جهانی برای مقابله با چالش‌های اقتصادی نظیر آنچه از سوی چین دیده شد رایزنی خواهد کرد. بایدن همچنین قصد دارد دستور کار اقتصادی خودش را با شرکایش در جی ۷ طرح کرده و آنها و تمام کشورهای صنعتی را به حفظ «حمایت اقتصادی برای بازسازی» و دیگر تدابیر جمعی ترغیب کند. تغییرات اقلیمی هم در این دستورکار خواهد بود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 172200
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا