وصول مطالبات

به گزارش جهان صنعت نیوز: بعدازظهر دوشنبه بود که خبر رسید نفتکش کره‌جنوبی از سوی ایران توقیف شده است. نیروی دریایی سپاه پاسداران خیلی زود در اطلاعیه‌ای اعلام کرد شناور نفتکش کره‌جنوبی با نام تجاری ‌هانکوک چیمی صبح روز دوشنبه به دلیل نقض مکرر پروتکل‌های زیست‌محیطی توسط نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس متوقف شده است. همچنین گفته شد این کشتی با پرچم کره‌جنوبی در حال تردد و حامل هفت هزار و ۲۰۰ تن اتانول بوده است. خدمه‌ دستگیر شده در این شناور نیز از ملیت‌های کره، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند.

حدس اول

با وجود اطلاعیه سپاه و اشاره به موضوع محیط‌زیست، همه ذهن‌ها به آن سو رفت که نفتکش کره‌جنوبی توقیف شده تا به ابزاری برای فشار بر این کشور در جهت اخذ مطالبات ایران باشد؛ گمانه‌ای که اگرچه با بیانات رسمی ایران نمی‌خواند اما با توجه به رویکرد روزنامه‌های اصولگرا در شماره دیروز تایید شد چراکه اگر مساله صرفا آلودگی محیط‌زیست بود دلیلی نداشت «وطن امروز» پیروزمندانه تیتر بزند «دزد گرفتیم».

بگذریم از اینکه برخی از سیاسیون نیز با اظهارنظرهای خود این گمانه را تایید کردند. مثلا اظهارنظر فریدون انتظاری سفیر پیشین ایران در کره‌جنوبی که در گفت‌وگو با ایسنا بحث مطالبات پرداخت نشده ایران را پیش کشیده و گفته بود: «اکنون می‌بینیم که  کره‌ای‌ها ضمن اینکه پول ایران را پس نمی‌دهند مدعی هستند که ایران باید به آنها به خاطر نگهداری از این پول خسارت بدهد و از طرف دیگر اقدام به آلوده کردن محیط‌زیست منطقه خلیج‌فارس می‌کند.  دولت کره‌جنوبی باید به خاطر این اتفاق از ایران عذرخواهی کند و خسارت واردشده به ایران را بپردازد. دولت سئول همچنین باید  پول‌های بلوکه‌شده ایران  را آزاد و ضرری  که به ایران به این خاطر وارد شده است را جبران کند.»

واکنش اولیه

عصبانیت اولین واکنش سئول نسبت به این قضایا بود، چنانچه وزارت دفاع کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد در پی توقیف این شناور نفتکش، یک واحد مبارزه با دزدان دریایی به آب‌های مجاور تنگه هرمز اعزام کرده است.

در این میان دولت آمریکا نیز سعی کرد با تکرار مواضعی همسو با دولت کره‌جنوبی از آنها پشتیبانی کند. ربکا رباریش سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به رویترز گفت پنتاگون از این مساله مطلع است و این وضعیت را تحت نظر دارد.

بعد از این واکنش‌ها بود که سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد: کشتی نفتکش کره‌جنوبی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است.

واکنش ثانویه

وزیر خارجه کره‌جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد درباره شناور توقیف شده این کشور در حال مذاکره با مقامات ایران است. بعد از آن نیز خبر رسید که یک مقام ارشد وزارت خارجه کره‌جنوبی با سفیر کشورمان در سئول درباره توقیف کشتی کره‌ای در آب‌های خلیج‌فارس دیدار کرده است.

صبح دیروز اما به نظر می‌رسید فضای رابطه بین تهران و سئول به سوی تنش می‌رود و این نیز دور از انتظار نبود. دلیل تردید در حل‌و‌فصل ساده مساله اما خبر رویترز در رابطه با تجدیدنظر کره‌جنوبی در اعزام سفر هیات دیپلماتیک بود.

موضع دولت

موضع دولت تدبیر و امید اما به این ماجرا از همه قابل توجه‌تر بود زیرا سخنگوی آن در نشست خبری دیروز خود ضمن آنکه گمانه گروگانگیری و طلب مطالبات را رد می‌کرد با لحن و ادبیاتی از طلبکار بودن ایران می‌گفت که اجازه حذف این گمانه را نمی‌داد.

ربیعی در این باره اظهار کرد: «اگر واقعا بحث گروگانگیری باشد که این روزها شنیده می‌شود و اگر کسی گروگانگیر باشد، این دولت کره است که به بهانه‌های واهی بیش از هفت میلیارد دلار ما را گروگان گرفته است. حتی در مورد کالاهایی که ادعا می‌شد تحریم نیست، از اینکه در شرایط سخت و دشوار که حتی وارد کردن چند میلیون تن نهاده و دارو برای مردم ما بسیار مهم بود، به بهانه‌های واهی امتناع کردند. ما گروگانگیر نبودیم اگر کسی گروگانگیر باشد، این دولت کره بوده و حافظه تاریخی ملت ما این را فراموش نمی‌کند. ‌آنها هیچ تلاشی برای اینکه این پول بتواند در مسیر خدمت به مردم قرار بگیرد انجام ندادند.»

هیات کره‌ای در راه تهران

با وجود تردیدی که رویترز در رابطه با اراده کره‌جنوبی برای پیگیری مساله از طرق دیپلماتیک ایجاد کرده بود، چوی یانگ سام سخنگوی وزارت خارجه کره‌جنوبی روز گذشته در یک نشست خبری گفت: یک هیات به سرپرستی مدیرکل منطقه خاورمیانه و آفریقا در اسرع‌وقت در تلاش برای حل‌وفصل مساله توقیف کشتی کره‌ای از طریق مذاکره با طرف ایرانی به تهران خواهد رفت.کو کیانگ سوک مدیرکل امور خاورمیانه و آفریقا در وزارت خارجه کره‌جنوبی این هیات دیپلماتیک را هدایت خواهد کرد.

بنا بر اعلام وزارت خارجه کره‌جنوبی همچنین چوی جانگ کان معاون وزیر خارجه این کشور نیز که قرار است روز یکشنبه آینده به ایران سفر کند درباره موضوع کشتی توقیف شده رایزنی خواهد کرد.

گفتنی است، برنامه‌ریزی سفر سه‌روزه معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی به تهران پیش از ماجرای این کشتی انجام شده بود که هدف آن رایزنی درباره پول بلوکه شده ایران در حساب‌های بانکی کره‌ای است.

توافق با تهران

این‌طور که گفته می‌شود، توافق مورد نظر بین تهران و سئول قبل از رسیدن هیات کره‌ای و انجام رایزنی‌ها حاصل شده است. شاهد آنکه یک مقام وزارت خارجه کره‌جنوبی از رایزنی‌ سئول با ایران و آمریکا برای استفاده از پول بلوکه شده ایران در جهت خرید واکسن کرونا خبر داده است. کره‌جنوبی همچنین می‌گوید با ایران توافق کرده که مساله نفتکش را دیپلماتیک حل کنند.

این خبری است که روز گذشته «ایسنا» به نقل از خبرگزاری یونهاپ کره، منتشر کرد و نوشت: یک مقام وزارت خارجه کره‌جنوبی تایید کرد که تهران و سئول به همراه آمریکا در حال رایزنی برای صرف پول بلوکه‌شده ایران در حساب‌های بانکی کره‌ای، برای خرید واکسن‌های کووید۱۹ از طریق برنامه جهانی «کوواکس» هستند.

این مقام کره‌ای افزود: برای این کار از وزارت خزانه‌داری آمریکا تاییدیه ویژه گرفته‌ایم و در حال برنامه‌ریزی برای پرداخت هزینه از طریق تسهیلات کوواکس هستیم. اما ایران به دلیل نگرانی از بروز مشکلات احتمالی در مسیر تبدیل پول‌هایش به دلار برای خرید واکسن، هنوز تصمیمی نگرفته است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 163388
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا