واکنش روحانی به تهدید ترامپ: به جای ۵۲ به عدد ۲۹۰ فکر کنید

به گزارش جهان صنعت نیوز: حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در توییتی در واکنش به تهدید دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا درباره هدف گرفتن ۵۲ مرکز ایرانی، نوشت: “آن‌هایی که به عدد ۵۲ اشاره می‌کنند بهتر است به عدد ۲۹۰ هم فکر کنند.”


آقای روحانی این جمله را با هشتگ IR۶۵۵ توییت کرده و در ادامه هشدار داده است که “هیچوقت ملت بزرگ ایران را تهدید نکنید.”

IR۶۵۵ شماره پرواز هواپیمای مسافربری ایرانی بود که در روز ۱۲ تیر سال ۱۳۶۷ با شلیک موشک ناو آمریکایی وینسنس روی خلیج‌ فارس سقوط کرد و تمام ۲۹۰ سرنشین آن کشته شدند.

پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر از تهران عازم دوبی بود که در بندر عباس توقف داشت و بعد از پرواز از فرودگاه این شهر هدف موشک آمریکایی‌ها قرار گرفت و سقوط کرد.

دولت آمریکا بدون پذیرش مسئولیت این اقدام به دادن غرامت مالی اکتفا کرد و هیچ یک از خدمه ناو که در شلیک موشک نقش داشتند محاکمه یا مجازات نشدند.

آمریکا در آن زمان مدعی شد که هواپیمای مسافربری را با هواپیمای جنگی اشتباه گرفته و شلیک موشک اقدامی دفاعی بوده است.

این واقعه همواره از سوی ایران به عنوان یکی از اقدامات نظامی آمریکا علیه غیرنظامیان مطرح شده که با سکوت و بی‌تفاوتی جامعه بین‌الملل همراه بوده است.

ترامپ در یکی از این توییت‌ها نوشت که ایالات متحده ۵۲ مرکز ایرانی را به تعداد گروگان‌های آمریکایی در جریان اشغال سفارت آمریکا در ایران در سال ۱۳۵۸، هدف گرفته است.

آقای ترامپ نوشت که این اهداف دارای اهمیت بسیار برای ایران و فرهنگ ایرانی است. اشاره او به مراکز فرهنگی موجی از انتقاد را در داخل و خارج از ایران به دنبال داشت.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در توییتی هشدار داد که آقای ترامپ با این تهدید “هنجار بنیادین” (Jus Cogens) را که از نظر حقوقی “خط قرمز” قوانین بین‌المللی محسوب می‌شود، نقض کرده است.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی هم از توییتر خواسته‌اند توییت آقای ترامپ را به دلیل تهدیدآمیز بودن و نقض قوانین توییتر حذف کند.

اودره آزوله، دبیر کل یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) هم امروز در دیدار با نماینده ایران گفت که آمریکا هر دو کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوط به عدم تخریب میراث فرهنگی و طبیعی در زمان نبرد را امضا کرده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 80649
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا