وام ژاپن و فرانسه به ایران برای حفظ برجام

جهان صنعت نیوز:   ژاپن و فرانسه طرح مشترکی برای پردخت وام به ایران ارائه کرده اند که شامل پرداخت مبلغی معادل ۱۸ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار است که با تضمین به حساب نفت تهران خواهد بود 

آن طور که روزنامه ماینیتی گزارش کرده است، پرداخت این وام مشروط به این است که ایران به طور کامل به تعهدات برجامی خود باز گردد. 

براساس این گزارش، ژاپن تصمیم گرفته است که ابتکار فرانسه در تابستان سال جاری برای ارائه کمک ۱۵ میلیارد دلاری به ایران را حمایت نماید.

این تصمیم بر این اساس اتخاذ شده است که تهران درخواست افزایش میزان قرض را برای جبران تاثیر تحریم های سخت گیرانه پیشنهاد کرد.

گفته شده است که مقامات ژاپنی امیدوارند که نارضایتی احتمالی با طرح های توکیو برای ارسال دو کشتی نیروی دریایی ژاپن برای همراهی کشتی های میهنی را ازبین ببرند.

اطلاعات منابع روزنامه مذکور نشان می دهد که دولت ژاپن فکر می کند که حمایت مالی ممکن است به آغاز گفتگو بین ایران و آمریکا در برنامه هسته ای کمک کند.

به نظر می رسد که ضمانت این وام با نفت جبران شود و استفاده کامل از این میزان مبلغ با خرید مواد غذایی و دارو محدود می شود که در واقع منافاتی با تحریم های ایالات متحده ندارد چرا که براساس این تحریم ها مواد غذایی و دارویی دارای محدودیت نمی شود. این وام در حقیقت مشابه برنامه «نفت در برابر غذا» محسوب می شود. 

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 55507
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا