واسطه‌ها وقت را هدر می‌دهند

به گزارش جهان صنعت نیوز: همین پیچیدگی‌هاست که سفر وزیر قطری به ایران قابل اعتنا برخی تحلیلگران را امیدوار کرده که در روزهای آتی اتفاقات بهتر رخ دهد و کار به اجرای مصوبه مجلس نکشد. جاوید قربان‌اوغلو در شماره دیروز «جهان‌صنعت» از همین امیدواری‌ها نوشته بود. برخی دیگر از تحلیلگران اما این رفت‌و‌آمدها را نه‌تنها جدی نگرفته بلکه مورد نقد قرار می‌دهد. علی بیگدلی از جمله این افراد است که دل بستن به میانجگیری کشورهایی مثل قطر، عمان، فرانسه و … را سبب اتلاف وقت می‌داند.

او در گفت‌وگویی با «جهان‌صنعت» با تاکید بر اینکه «اصولا با نقش این واسطه‌ها مخالف هستم» گفت: « به نظر من با این شیوه بیشتر زمان را از دست می‌دهیم.»

وی توضیح داد: «ما در زمان ترامپ گفتیم که با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم و حق هم داشتیم چون هم شرایط سختی برای ما ایجاد کرده بود و هم تحت تاثیر لابی‌های یهودی امتیازات شگفت‌انگیزی به اسراییل داد و روابط دوستانه‌ای با نتانیاهو داشت اما اکنون شاهدیم که بایدن تا‌کنون نه با نتانیاهو تماس گرفته و نه با ملک‌سلمان. این کاملا به نفع ما است و تعجب می‌کنم که چرا مقامات ما بدون توجه به این مسائل، تصمیمات عجولانه می‌گیرند.»

این کارشناس مسائل بین‌المللی ادامه داد: «ادامه این سیاست انتقام‌جویانه از طرف ایران به نفع عربستان سعودی و اسراییل خواهد بود بنابراین معتقدم که در این بین واسطه‌ها نیز نمی‌توانند هیچ نقش موثری ایفا کنند. ما باید خودمان وارد مذاکره با آمریکایی‌ها شویم و این موقعیت را از دست ندهیم. به خصوص که تیم بایدن، تیم طرفدار مذاکره با ایران است و وضعیت با زمان ترامپ خیلی فرق ندارد.»

وی همچنین گفت: «اینکه ما در اسفندماه از NPT خارج شویم کاری بسیار خطرناک و خارج از خرد سیاسی است که می‌تواند ما را به بیراهه کشانده و پرونده ما را به شورای امنیت ببرد. بنابراین معتقدم که در این وضعیت دلبستگی به واسطه‌هایی مثل قطر و… صرفا زمان‌بر است و ما را از موقعیت حساسی که داریم دور می‌کند.»

بیگدلی با تاکید بر اینکه «اکنون در حال از دست دادن بهترین موقعیت هستیم» گفت: «بایدن با دوری جستن از اسراییل و عربستان سعودی، سیاستی را پیش گرفته که برخلاف دوره ترامپ کاملا به نفع ما خواهد بود بنابراین باید از این موقعیت استفاده کرده و مذاکرات را آغاز کنیم. من از یک سال قبل به این سو بارها گفته‌ام که راهی غیر از مذاکره نیست و باید وارد دنیای واقع‌گرایی شویم و این مساله را از طریق مذاکره حل کنیم.»

به هرحال محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی به تهران آمد و در دیدار با مقامات کشورمان ابراز امیدواری کرد که «هرچه سریع‌تر با بازگشت آمریکا به برجام، مشکلات و تحریم‌ها در چارچوب این توافق حل‌و‌فصل شود». وی بار دیگر تاکید کرد که «در این راه قطر از هرگونه مساعدت برای شکل‌گیری این اتفاق دریغ نخواهد کرد». بر این اساس باید منتظر ماند و دید که این تلاش‌ها آنقدر که قربان‌اوغلو امیدوار است به ثمر می‌رسد یا آنطور که بیگدلی می‌گوید، وقت را هدر می‌دهد. این انتظار قطعا طولانی نیست و ظرف هفته پیش‌رو مشخص خواهد شد که امیدی به حل‌و‌فصل موضوع برجام در کوتاه‌مدت هست یا اینکه به سوی کاهش تعهدات پیش خواهیم رفت.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 172418
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا