هزینه انکار

به گزارش جهان صنعت نیوز:  فرد ‌هارپر در این گزارش به چرایی شکست آمریکا در کاهش شیوع کرونا اشاره کرده است. او ترامپ و سیاست‌های نابخردانه‌اش را دلیل اصلی آمار بالای مبتلایان و جان‌باختگان بر اثر این ویروس همه‌گیر عنوان کرده است. در این میان محبوبیت ترامپ در ارتباط با مدیریت بحران کرونا رو به افول نهاده و او در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا شانس چندانی در برابر رقیب دموکرات خود، جو بایدن ندارد.

ترامپ که از ابتدا این ویروس را جدی نگرفته بود، حاضر به اعلام فرمان ملی برای ماسک زدن عمومی نبود اما در هفته‌های اخیر با چرخش آشکاری که در سیاست‌های او به چشم خورده است، نه‌تنها خودش ماسک می‌زند بلکه اعلام کرد که همه ماسک بزنند، گرچه خیلی دیر است.

شکوفایی اقتصادی، تنها برگ برنده ترامپ در انتخابات پیش رو نیز اکنون با گسترش پاندمی کرونا و افزایش موج بیکاران و رکود و تورم دیگر نجات‌بخش او در نوامبر ۲۰۲۰ نخواهد بود. او اینک با هر دستاویزی سعی در مبرا کردن خویش از گسترش این پاندمی دارد؛ از ویروس چینی خواندن این بیماری گرفته تا انکار واقعیت. او هزینه این انکار را در آینده‌ای نه چندان دور یعنی تا سه ماه آینده باید بپردازد.

تا پیش از آمدن کرونا، ترامپ یقین داشت که چالش بسیار دشواری برای حفظ کاخ‌سفید ندارد اما با انتشار این ویروس وضعیت سیاسی و آینده او مبهم شده است. از همین رو او کرونا را در بازی سیاست پذیرفته تا شاید با تبدیل تهدید به فرصت، از شکست سخت در انتخابات نوامبر جلوگیری کرده باشد.

ترامپ در واکنش به شیوع کرونا سه مرحله انکار، پذیرش و اتهام را طی کرده است. او ابتدا جدی بودن ابتلا به کرونا و شیوع این ویروس را رد کرد. سپس بحرانی بودن وضع و تاثیر کرونا را پذیرفت اما ناکامی خود در مواجهه با این ویروس را به گردن چین انداخت. او کرونا را ویروس چینی و ویروس ووهان نامید اما هیچ‌یک از رسانه‌ها با او همراهی نکردند. در مقابل چین نیز احتمال انتشار کرونا توسط یک عضو تیم ورزشی ارتش آمریکا در سفر به ووهان را مطرح کرد.

پینگ‌پنگ اتهام‌ها میان چین و آمریکا برای شهروندان ایالات متحده هر چند موضوع حساسی بود اما به اندازه اقتصاد و تداوم معیشت آنها مهم نبود. موج بیکاران، کاهش بهای نفت و تعطیلی حوزه‌های اقتصادی، نظام سرمایه‌داری محبوب ترامپ را زیر سوال برده و همه دستاوردهای گذشته او را در مدت چند ماه بر باد داد. کرونا الگوی چینی و آمریکایی اقتصاد را محک زد و در واقع در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ ایالاتمتحده هر دو مدل به یک رای‌گیری زودهنگام گذاشته شدند.

فرد ‌هارپر در بخشی دیگر از این گزارش می‌نویسد: هنگامی که اروپا اول ژوئیه مرزهای خود را به روی توریست‌ها بازگشایی کرد، بازدیدکنندگان از سه کشور روسیه، برزیل و ایالات متحده آمریکا با موارد بالای آلودگی به ویروس کرونا مورد استقبال قرار نگرفتند. این‌گونه است که کشور ما سقوط کرده است.

آمریکا تاکنون بیشترین موارد بیماری کرونا ویروس در جهان را دارد که رقمی معادل ۴/۲ میلیون عفونت تایید شده و بیش از ۱۲۰ هزار مرگ‌و‌میر یعنی یک‌چهارم کل آمار جهانی و ممکن است در پایان تابستان از ۲۰۰ هزار مورد مرگ‌و‌میر پیشی بگیرد. از همه بدتر، پرچم «تسلیم» در کاخ‌سفید و در بسیاری از کرسی‌های ایالتی برپا شده است: اگر آمریکا نتواند بر این ویروس غلبه کند، آینده چندان روشنی برای ریاست‌جمهوری ترامپ نمی‌توان متصور بود.

مقاومت ترامپ در برابر قرنطینه و اصرار او بر بازگشایی مشاغل روی دیگر بحران بود. با برداشتن قرنطینه و لغو تعطیلی‌ها مردم خیلی زود شروع به بازگشت به رستوران‌ها، بارها و فروشگاه‌های سرپوشیده بدون ماسک یا رعایت فاصله اجتماعی کرده و نقاط جدید عفونت را نادیده گرفتند. تگزاس تعداد موارد جدید و بستری در بیمارستان را به ثبت رسانده است. همچنین در فلوریدا، آریزونا، کارولینای جنوبی و کالیفرنیا نیز سنگرهای هشدار‌دهنده‌ای وجود دارد. بسیاری از افراد تازه‌مبتلا‌شده، افرادی در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ زندگی خود هستند که احتمال مرگ آنها کمتر است اما آنها والدین، پدربزرگ و مادربزرگ، معلم و رییس دارند. همان‌طور که مدیر موسسه بهداشت جهانی هاروارد اعلام کرد: فقط به این دلیل که با جوانان شروع می‌شود، به معنای آن نیست که با جوانان بماند.

ایتالیا را در ماه مارس به خاطر بیاورید؛ بیمارستان‌های مملو از بیمار کرونایی، بیماران مسن‌تر که بدون هیچ توجهی در راهروها مانده بودند تا بمیرند. شنبه گذشته هنگامی که ایالات متحده آمریکا حدود ۳۲ هزار مورد ابتلا به کووید ۱۹ جدید را گزارش کرد، موارد آلوده به ویروس در ایتالیا تنها ۲۶۴ مورد گزارش شد. اسپانیا، فرانسه و بیشتر کشورهای دیگر اروپا نیز دارای ویروس هستند.

اما در ایالات متحده آمریکا، شهروندان آشفته پیام‌های متناقض و سیاسی از واشنگتن، پایتخت‌های ایالتی و مقامات بهداشت دریافت می‌کنند. بسیاری از مردم هنوز مطمئن نیستند که چه چیزی بی‌خطر است و چه چیزی نیست. در همین حال ویروس در جنوب و غرب در حال افزایش است و احتمال موج دوم خطرناک در پاییز نیز وجود دارد. کاخ‌سفید با نادیده گرفتن یا تلاش برای عدم توجه به افزایش موارد ابتلا نشان می‌دهد که نه برنامه‌ای و نه تمایلی برای مقابله با بدترین بحران بهداشت عمومی در یک قرن را دارد.

وضعیت آمریکا و دولت ترامپ به دلیل اعتراض‌های ضدنژادپرستی، گسترش کرونا، رکود اقتصادی و افزایش بی‌سابقه بیکاری، دستخوش تنش‌های گسترده شده است. در این راستا افزایش آمار کرونا و لزوم اجرای برخی محدودیت‌ها، پروتکل‌های بهداشتی و توصیه‌های پیشگیرانه برای ترامپ هیچ اهمیتی ندارد.

با توجه به تجربه بحران مالی سال ۲۰۰۸ می‌توان با اطمینان نتیجه‌گیری کرد که تبعات شیوع کووید۱۹ در دو حوزه سیاسی و اقتصادی بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی خواهد بود که مردم تصور می‌کنند؛ شوک اقتصادی عظیمی که تا مدت‌های طولانی اقتصاد را به لرزه درمی‌آورد و نه‌تنها کسب‌وکارها بلکه نحوه ارتباط گرفتن مردم با اقتصاد، احساس امنیت خانواده‌های آنها و زندگی‌شان را تغییر می‌دهد.

در چنین شرایطی، متهم کردن دشمنان داخلی و خارجی مهم‌ترین بازی بسیاری از دولت‌ها خواهد شد. ترامپ این بازی را از مدت‌ها پیش آغاز کرده است. این بازی خطر تنش‌های ژئوپلیتیک و بروز درگیری را افزایش داده است. بحران ۲۰۰۸ در دوره جورج بوش رخ داد اما تاثیرات منفی آن در دوره باراک اوباما و با ظهور «تی‌پارتی» نمایان شد یعنی یک گروه پوپولیست راست‌گرا که سرانجام به روی کار آمدن ترامپ منجر شد. ظهور ترامپ نتیجه یک بحران اقتصادی و اجتماعی بود و حالا جفت شدن او با کرونا باعث شده تا به گفته جیل لورنس از سردبیران یو‌اس‌ای‌تودی «ریاست‌جمهوری ترامپ یک ناکامی بزرگ باشد و حالا به یک دوره مرگبار تبدیل شود».

 

اخبار برگزیده
شناسه : 124971
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا