هانتر پاشنه آشیل جو بایدن

به گزارش جهان صنعت نیوز: واشنگتن‌پست در گزارشی می‌نویسد برخی از همان افرادی که نظریه توطئه دروغین در مورد هیلاری کلینتون را مطرح کردند که برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ ظهور کرد، اکنون‌ هانتر بایدن پسر جو بایدن را با دروغ‌های مشابه هدف قرار داده‌اند. مسیر تئوری توطئه نشان می‌دهد که چگونه ادعاهای ناشناخته و حاشیه‌ساز اکنون می‌توانند به رسانه‌های جریان اصلی محافظه‌کار و حتی مقامات منتخب در آستانه انتخابات سال ۲۰۲۰ برسند. ‌هانتر بایدن اکنون نقطه ضعف و پاشنه آشیل بایدن در یک هفته مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به‌ شمار می‌رود و ترامپ با علم به این موضوع سعی در تخریب افکار عمومی نسبت به رقیب دموکرات خود دارد.

تاریخچه خانواده جو بایدن و غم و اندوه‌های آنها سیاست و شخصیت او در عرصه عمومی را شکل داده و در طول فعالیت حرفه‌ای او بسیار احساس شده که وابسته به روایتی از عزاداری، پایداری و ارتباط با رای‌دهندگانی است که آنها هم با غم از دست دادن عزیزی دست و پنجه نرم کرده‌اند.

هانتر بایدن دوشادوش پدرش عزاداری می‌کند؛ آخرین پسر زنده معاون اول رییس‌جمهور سابق که زندگی خصوصی او منشأ جنجال است، از دست و پنجه نرم کردن او با ترک اعتیاد گرفته تا ظاهر شدنش به عنوان شخصیتی کلیدی در حمله‌های دونالد ترامپ علیه رقیب خود برای پیروزی مجدد در انتخابات. گرچه زندگی خصوصی ‌هانتر بایدن به سرخط خبرها راه یافته است اما رییس‌جمهور و متحدان جمهوریخواه تمام توجهات را معطوف روابط او با یک شرکت انرژی اوکراینی کرده‌اند که آغازگر ماجرای استیضاح دونالد ترامپ هم شد.

هانتر بایدن ظرف سال‌های گذشته کمتر در انظار عمومی کنار پدرش دیده شده و همیشه بعد از برادرش قرار داشت که از نظر سیاسی بسیار بلندپرواز بود اما اکنون توسط حزب جمهوریخواه مورد انتقاد و موشکافی جدی قرار گرفته چرا که آنها می‌خواهند از دموکرات‌ها به خاطر تحقیقات چند ماهه آنها درباره تلاش رییس‌جمهور برای دریافت اطلاعاتی مخرب درباره معاون اول سابق از رییس‌جمهور اوکراین انتقام بگیرند. دونالد ترامپ بارها خانواده بایدن را به خلافکاری در اوکراین و چین در دوره معاونت ریاست‌جمهوری جو بایدن متهم کرده است. این در حالی است که خانواده بایدن این اتهام‌ها را رد می‌کند.

چهل و پنجمین رییس‌جمهوری ایالات متحده امیدوار است در این دوره نیز مانند دوره قبل در هفته‌های پایانی کارزار انتخاباتی، رخدادی پیش‌بینی نشده بتواند ورق را به نفع او برگرداند. پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس از روز هفتم اکتبر سال ۲۰۱۶ انتشار اسنادی را آغاز کرد که به ضرر هیلاری کلینتون نامزد حزب دموکرات بود. روز ۲۸ اکتبر آن سال نیز جیمز کومی، مدیر پلیس فدرال آمریکا در نامه‌ای به کنگره اعلام کرد درباره استفاده هیلاری کلینتون از سرورهای غیردولتی برای ارسال و دریافت  امیل‌هایش تحقیق خواهد کرد. این دو رویداد که «شگفتی‌های اکتبر» انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ بود در هفته‌های پایانی کارزار انتخاباتی به محبوبیت هیلاری کلینتون ضربه زد.

از آنجا که چشم‌انداز انتخاب مجدد ترامپ به سِمت ریاست‌جمهوری آمریکا چندان روشن نیست. از این رو او سعی دارد با پرداختنِ مکرر به خانواده بایدن و مخصوصا به پسر او‌ هانتر بایدن، آنچه کارشناسان نظامی «جنگ روانی» می‌خوانند را علیه او (بایدن) به راه بیندازد. در واقع ترامپ سعی دارد با پرداختنِ بیش از حد به مساله ‌هانتر بایدن، رقیب خود را در یک لحظه به حدی از عصبانیت برساند که نتواند خود را کنترل کند و واکنشی را از خود نشان دهد که به همگان ثابت کند جو بایدن انسان مناسب و لایقی جهت کسب کرسی ریاست‌جمهوری آمریکا نیست. در این چارچوب حملات مکرر ترامپ به بایدن باید به مثابه ستون‌های اصلی راهبرد و استراتژی انتخاباتی او تعریف شود.

فرار از پاسخگویی

به باور تحلیلگران، هر یک ثانیه‌ای که ترامپ صرف پر و بال دادن به ماجرای‌ هانتر بایدن می‌کند، یک ثانیه او را از پاسخگو بودن در برابر عملکردش طی چهار سال گذشته و به ویژه مبارزه با کرونا و رکود فعلی اقتصاد دور می‌کند… البته برخی از حامیان دوآتشه ترامپ عاشق این هستند که کوچک‌ترین جزئیات ماجرای‌ هانتر بایدن را از رسانه‌های دست راستی پیگیری کنند و همچنان امیدوارانه منتظر به دادگاه کشیدن باراک اوباما و دموکرات‌های دانه‌درشت دیگری باشند که ترامپ می‌گوید کمر به براندازی او بسته‌اند. این ادعاهای ثابت‌نشده حتی نظر برخی از نمایندگان کنگره را هم به خود جلب کرده و در راهروهای سنا صحبت از کنکاش بیشتر درباره آنها شنیده می‌شود.

بسیاری از محافظه‌کاران آمریکا و رسانه‌های نزدیک به آنها نیز در این دوره تلاش کردند گزارش روزنامه نیویورک‌پست مبنی بر ارتباط جو بایدن با فعالیت‌های پسرش،‌ هانتر بایدن به نفع شرکت نفت و گاز «بوریسما» در اوکراین را شگفتی اکتبر و زلزله‌ای سیاسی معرفی کنند.

اتهام سوء‌استفاده از قدرت در واشنگتن امری متداول است و فرزندان ترامپ نیز به تضاد منافع در قراردادهای مالی پرمنفعت در خارج از کشور متهم شده‌اند، گرچه آنها هم این اتهام‌ها را رد می‌کنند.

رودی جولیانی و لپ‌تاپ جهنمی

رودی جولیانی، به عنوان وکیل شخصی ترامپ، دو سالی است با رفت و آمد به اوکراین به دنبال یافتن اطلاعات مخرب علیه جو بایدن و پسرش‌ هانتر بوده است.  رودی جولیانی با پیروی از شگرد دیوید سرجیتی تلاش می‌کند با انتشار اطلاعاتی که صحت و سقم آنها زیر سوال است و رسانه‌های آمریکایی نتوانسته‌اند به طور مستقل درستی منابع آن را تایید کنند، تنها چند روز مانده به انتخابات، کمپینی برای بدنامی جو بایدن به راه بیندازد تا بلکه با خلق شرایط مشابهی که در سال ۲۰۱۶ برای هیلاری کلینتون نامزد وقت دموکرات‌ها پیش آمد، وزنه افکار عمومی را به سوی دونالد ترامپ بچرخاند.

رودی جولیانی هم‌اکنون تلاش می‌کند با طرح اتهامی مبنی بر شریک بودن جو بایدن در فعالیت‌های اقتصادی فرصت‌طلبانه پسرش‌ هانتر بایدن در اوکراین و چین، بایدن را یک سیاستمدار فاسد معرفی کند؛ اتهامی که با توجه به بن‌بست‌های سیاسی چند دهه اخیر در نظام سیاسی و حکومتی آمریکا، برای بسیاری از رای‌دهندگان این کشور بدون ادله و برهان هم خوشایند و باورپذیر است.

افشاگری نیویورک‌پست

در روزنامه نیویورک‌پست مقاله‌ای منتشر شده که به موضوع ایمیلی به تاریخ آوریل ۲۰۱۵ می‌پردازد. در این ایمیل، یکی از مشاوران شرکت بوریسما ظاهرا از ‌هانتر بایدن بابت دعوت به دیدار با پدرش در واشنگتن تشکر کرده است.

هانتر، پسر دوم جو بایدن، هنگامی که پدرش مسوول روابط ایالات متحده و اوکراین در دولت اوباما بود عضو هیات‌مدیره بوریسما بود؛ یک شرکت اوکراینی خصوصی که در بخش انرژی فعال است. غیر از‌ هانتر، چند خارجی دیگر نیز عضو هیات‌مدیره این شرکت بودند. در مقاله نیویورک‌پست هیچ مدرکی دال بر وقوع این دیدار ارائه نشده است. ستاد انتخاباتی بایدن می‌گوید در برنامه رسمی آن زمان آقای بایدن هیچ اثری از چنین جلسه‌ای دیده نمی‌شود.

اما این ستاد انتخاباتی در توضیحی که به وب‌سایت پولیتیکو داده است می‌پذیرد که بایدن شاید تعاملی غیررسمی با مشاور بوریسما داشته که در برنامه رسمی او درج نشده است. البته آنها می‌گویند چنین دیداری قطعا چیزی جز یک دیدار سرسری نبوده است.

اندرو بیتس، سخنگوی بایدن، گفته تحقیقات رسانه‌ای در جریان استیضاح ترامپ و حتی تحقیقات دو کمیسیون سنا که مدیریت‌شان در دست جمهوریخواه‌ها بود و کارشان به گفته یکی دیگر از اعضای این حزب نامشروع و سیاسی بود، همگی به نتیجه‌ای مشابه رسیده‌اند: جو بایدن سیاست رسمی ایالات متحده را در قبال اوکراین اجرا کرد و هیچ کار خلافی از او سر نزد.

ستاد انتخاباتی بایدن در عین حال موضوع مطرح‌شده در روزنامه نیویورک‌پست را غلط‌‌پراکنی روس‌ها نامید اما نگفت که ایمیل‌ها جعلی است.

ترامپ و متحدانش این مقاله نیویورک‌پست را هم‌خوان کرده‌اند. استیو بنن و رودی جولیانی، دو نفر از مشاوران سابقش، در آماده کردن این روایت و تحویل لپ‌تاپ حاوی این ایمیل به این روزنامه نقش داشتند. دیگر رسانه‌های آمریکایی می‌گویند نمی‌توانند صحت این ایمیل‌ها را تایید کنند.‌ هانتر در سال ۲۰۱۴ به بوریسما پیوست و تا آوریل ۲۰۱۹ که به خواست خودش این شرکت را ترک کرد در هیات‌مدیره باقی ماند.

اتهام در ارتباط با چین به بایدن‌

روزنامه نیویورک‌پست در عین حال به ایمیلی اشاره می‌کند که ‌هانتر بایدن در آن می‌گوید سالانه ۱۰ میلیون دلار از یک میلیاردر چینی صرفا بابت معارفه دریافت می‌کند اما معلوم نیست چه کسانی در این معارفه‌های ادعایی حضور داشته‌اند.‌ هانتر در سال ۲۰۱۳ همراه پدرش در سفری رسمی با هواپیمای اختصاصی معاون رییس‌جمهور به پکن پرواز کرد و با جاناتان لی، بانکدار سرمایه‌گذار، دیدار کرد.

هانتر به مجله نیویورکر گفت که فقط برای نوشیدن یک فنجان قهوه با آقای لی دیدار کرده بود اما ۱۲ روز بعد از این سفر یک صندوق سهام اختصاصی به نام بی‌اچ‌آر پارتنرز از طرف مقامات چینی اجازه فعالیت رسمی دریافت کرد. آقای لی مدیر اجرایی آن بود و‌ هانتر نیز عضو هیات‌مدیره و صاحب ۱۰ درصد سهام. به گزارش رسانه‌های آمریکا، بی‌اچ‌آر از طرف بعضی از بزرگ‌ترین بانک‌های دولتی چینی و دولت‌های محلی حمایت می‌شود. وکیل‌ هانتر بایدن می‌گوید که او بابت عضویت در هیات‌مدیره این صندوق حقوقی دریافت نمی‌کرد و به خاطر علاقه شخصی به آوردن سرمایه‌های چینی به بازارهای جهانی به این صندوق پیوسته بود. او همچنین می‌گوید موکلش تا پیش از سال ۲۰۱۷ سهامی در صندوق بی‌اچ‌آر نداشت یعنی بعد از اینکه پدرش سمت معاونت رییس‌جمهور را ترک کرده بود.‌ هانتر در اکتبر ۲۰۱۹ اعلام کرد می‌خواهد از هیات‌مدیره بی‌اچ‌آر استعفا دهد.

اتهام در ارتباط با اوکراین

ترامپ و متحدانش جو بایدن را متهم می‌کنند که در زمانی که معاون رییس‌جمهور بود به دولت اوکراین برای اخراج دادستان ارشدش فشار آورده بود؛ شخصی که داشت درباره شرکت بوریسما که‌ هانتر در آن شاغل بود تحقیق می‌کرد.

در سال ۲۰۱۶ جو بایدن خواهان عزل ویکتور شوکین، دادستان اوکراینی، شد که دفترش داشت به پرونده بوریسما و دیگر شرکت‌های اوکراینی رسیدگی می‌کرد. اما دیگر رهبران غربی و سازمان‌های بزرگ که از اوکراین حمایت مالی کرده بودند نیز خواهان عزل آن دادستان بودند چرا که فکر می‌کردند به اندازه کافی در برخورد با فساد فعال نیست.

در سال ۲۰۱۹ مشخص شد که ترامپ در تماسی تلفنی با رییس‌جمهور اوکراین از او خواسته است درباره بایدن‌ها دست به تحقیق بزند. دموکرات‌ها در واکنش مدعی شدند که ترامپ می‌خواهد برای آسیب زدن به رقیب انتخاباتی خود به صورت غیرقانونی به اوکراین فشار بیاورد. این مساله باعث استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان شد. ترامپ هر گونه کار خلافی را رد کرد و سپس توسط اکثریت جمهوریخواه سنا تبرئه شد.

چیزی علیه بایدن‌ها ثابت نشده

این در حالی است که هیچ فعالیت مجرمانه‌ای علیه بایدن‌ها اثبات نشده است و هیچ مدرکی دال بر دخالت عامدانه جو بایدن به نفع پسرش وجود ندارد. اما پرسش‌هایی درباره تضاد منافع مطرح شده است. یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه در سال ۲۰۱۵ بابت این مساله ابراز نگرانی کرده بود.

تحقیق قانونگذاران جمهوریخواه نشان داد که اشتغال ‌هانتر در شرکت اوکراینی مشکل‌آفرین بود اما مدرکی که نشان دهد این مساله بر سیاست خارجی آمریکا تاثیر داشته است پیدا نشد. در عین حال بوریسما نیز در هیچ دادگاهی محکوم نشد. این شرکت در سال ۲۰۱۷ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد «تمامی پرونده‌های قضایی و اتهامات باقی‌مانده» علیه شرکت مختومه اعلام شده است.

سال گذشته یوری لوتسنکو، دادستانی که جای ویکتور شوکین را گرفته است، گفت که طبق قوانین اوکراین دلیلی برای تحقیق و تفحص از بایدن‌ها وجود ندارد. عضویت در هیات‌مدیره یک شرکت هنگامی که اعضای خانواده مناصب دولتی دارند خلاف قانون نیست با این حال‌ هانتر بایدن حالا می‌گوید عضویت در هیات‌مدیره بوریسما احتمالا تصمیم نادرستی بوده است.

وکلای‌ هانتر بایدن در اکتبر ۲۰۱۹ گفتند او در فعالیت‌های کاری خود مستقل عمل می‌کرده است و معتقد بود صحبت در این باره با پدرش کار درستی نیست و صحبتی نیز نکرد.‌ هانتر بایدن به مجله نیویورکر گفت تنها باری که به بوریسما اشاره کردم «پدر گفت امیدوارم بدانی که داری چه می‌کنی». در بین تمام این موشکافی‌ها، نامزد ریاست‌جمهوری حزب دموکرات سال گذشته گفت اگر به عنوان رییس‌جمهور انتخاب شود، هیچ‌یک از اعضای خانواده‌اش برای شرکت‌ها یا دولت‌های خارجی کار نخواهند کرد و رابطه تجاری نیز با آنها نخواهند داشت.

آمریکا فساد بایدن را باور ندارد

با وجود تبلیغات تیم انتخاباتی رییس‌جمهوری آمریکا و افشای ایمیل‌های‌ هانتر بایدن، بیشتر رای‌دهندگان فساد نامزد دموکرات‌ها را باور ندارد.

نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد، برخلاف ادعای دونالد ترامپ و اطرافیان او، بیشتر آمریکایی‌ها اعتقاد ندارند که بایدن فاسد است. نظرسنجی مشترک تارنمای یاهونیوز و موسسه انگلیسی یوگاو نشان می‌دهد ۵۵ درصد پرسش‌شوندگان ترامپ و خانواده او را فاسد می‌دانند در حالی‌که تنها ۴۰ درصد چنین نظری در مورد بایدن و خانواده او دارند.

یافته‌های یادشده نشان می‌دهد که در انتخابات ۱۳ آبان ۵۱ درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی به بایدن و ۳۹ درصد به ترامپ رای خواهند داد. ترکیب جنسیتی رای‌دهندگان هر کدام از نامزدها نشان‌دهنده رویگردانی زنان از دونالد ترامپ و تمایل آنان به بایدن است. در حالی که ۴۶ درصد مردان، بایدن و ۴۲ درصد آنان ترامپ را ترجیح می‌دهند، ۵۵ درصد از زنان به بایدن و ۳۶ درصد آنان به ترامپ رای خواهند داد.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 148160
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا