مکرون: برای راه حلی پایدار در خلیج فارس هر کاری می کنم

جهان صنعت نیوز: روزنامه”لوریان لو ژور”فرانسه روز سه شنبه و در آستانه دیدار«امانوئل مکرون» با «دونالد ترامپ»همتای آمریکایی اش نوشت: مکرون می گوید “من هر کاری از دستم بربیاید برای این که شرایط گفت و گو(تهران – واشنگتن) ایجاد شود به گونه ای که تنشی وجود نداشته باشد و راه حل مفید و پایداری برای تامین امنیت منطقه ایجاد شود، انجام خواهم داد.


این روزنامه فرانسوی درحالی به این اظهارات مکرون درحاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اشاره می کند که رئیس کاخ الیزه شب گذشته گفت و گویی دو ساعته با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران داشته است.

این روزنامه فرانسوی در این مطلب با عنوان “تردید در مورد دیدار احتمالی ترامپ و روحانی” نوشت: «دونالد ترامپ» روز دوشنبه گفت که هیچ برنامه ای در این مرحله برای ملاقات “با حسن روحانی”برنامه ریزی نشده است، اما او همچنان با وجود حملات به تاسیسات نفتی عربستان، در باره دیدار احتمالی خود با روحانی صحبت می کند.

به مناسبت هفتاد وچهارمین مجمع عمومی سازمان ملل، تمام نگاه ها به روسای جمهوری آمریکا و ایران است. رئیس جمهوری جمهوریخواه آمریکا گفت: ما در این مرحله چیز برنامه ریزی شده ای نداریم. او پس از مدت کوتاهی اضافه کرد: “من هرگز چیزی را مستثنی نمی کنم.”

امانوئل مکرون که نقش میانجی را ایفا می کند، صبح دوشنبه – پیش از دیدار با روحانی – نخستین ملاقات غیر رسمی خود را با ترامپ انجام داد. عصر همان روز بیش از یک ساعت و ۳۰دقیقه با حسن روحانی گفت و گو کرد و بدون هیچ گونه اظهار نظری از این دیدار خارج شد.

این رسانه فرانسوی نوشت: انتظار می رود امانوئل مکرون روز سه ‌شنبه دوباره با دونالد ترامپ دیدار کند. او گفت: “من هر کاری از دستم بربیاید برای این که شرایط گفت و گو(تهران – واشنگتن) ایجاد شود به گونه ای که تنشی وجود نداشته باشد و راه حل مفید و پایداری برای تامین امنیت منطقه ایجاد شود انجام خواهم داد.

با این حال، دونالد ترامپ با بیان این که “ما به یک میانجی نیاز نداریم” به تلاش های مکرون واکنش نشان داد. ترامپ گفت : “ایرانیان می دانند با چه کسی تماس بگیرند.”

مکرون روز یکشنبه در حال عزیمت به نیویورک با ابراز امیدواری در مورد این که چیزهایی می تواند (در ارتباط با مساله هسته ای ایران) در نیویورک بیفتد، گفت که دونالد ترامپ در صورت اتخاذ تصمیم می تواند به سرعت شرایط را تغییر دهد.

این روزنامه فرانسوی در عین حال نوشت: امانوئل مکرون به روشنی اذعان کرده که آنها از دورنمای ملاقات ترامپ وروحانی دور شده اند بدون این که آن را به طور کامل حذف کرده باشند.

لوریان لوژور همچنین نوشت: در پشت صحنه این اتفاق ها، دیپلماسی بیش از هر زمان دیگری کارگشاست حتی اگر دو کشور رفتارهای مبهمی داشته باشند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در حالی آغاز شده که «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران با طرح صلحی موسوم به «طرح صلح هرمز» به این اجلاس می‌رود.

ترامپ از ۲ سال پیش به دنبال مذاکره با تهران برای دستیابی به توافقی جدید است، رئیس جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده که مذاکرات در صورتی که تمام تحریم ها علیه ایران لغو شود امکان پذیر خواهد بود.

عمومی
شناسه : 50647
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا