مسامحه ممنوع

به گزارش جهان صنعت نیوز: نخستین گفت‌وگو میان رهبران دو قدرت جهانی در سایه آسان‌گیری و مسامحه دونالد ترامپ در برابر کرملین قرار داشت. این اختلاف نظر به ویژه آنجا شدت می‌گرفت که نهادهای اطلاعاتی آمریکا روسیه را به تلاش برای مداخله در انتخابات و همین اواخر به دست داشتن در هک گسترده شبکه‌های دولتی آمریکا متهم کردند اما ترامپ بارها با تشکیک در صحت گزارش‌های اطلاعاتی از موضع‌گیری جدی علیه همتای روس خود پرهیز می‌کرد.

در متن مکالمه تلفنی بایدن و پوتین که کاخ‌سفید منتشر کرده، آمده دو رییس‌جمهور درباره موضوع حملات سایبری گسترده طی چند ماه گذشته که به «حملات سولارویند هک» شهرت یافته و نهادهای اطلاعاتی آمریکا روسیه را مسبب آن خوانده‌اند، گفت‌وگو کرده‌اند و همچنین بایدن به گزارش‌ها درباره پرداخت پول از سوی مسکو برای کشتن سربازان آمریکایی در افغانستان اشاره و مراتب نارضایتی خود را به پوتین اعلام کرد. در گزارش کاخ‌سفید از این مکالمه آمده که جو بایدن برای رییس‌جمهوری روسیه روشن کرد که ایالات متحده برای دفاع از منافع ملی خود و پاسخ به اقدامات روسیه برای آسیب رساندن به آمریکا و متحدانش، قاطعانه عمل خواهد کرد.

موضع سرسختانه‌تر بایدن علیه پوتین

جو بایدن بارها اعلام کرده نسبت به دونالد ترامپ که از رویارویی با کرملین خودداری می‌کرد و مکررا اتهام دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا را زیر سوال می‌برد، موضع سرسختانه‌تری علیه ولادیمیر پوتین در پیش خواهد گرفت. بنا بر گزارش‌ها جو بایدن در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین به او گفت که می‌داند روسیه سعی کرده بود هم در انتخابات ۲۰۱۶ و هم ۲۰۲۰ مداخله کند. او همچنین به پوتین هشدار داد که آمریکا آماده دفاع از خود در برابر تجسس سایبری یا هر حمله دیگری است.

باوجود رویکرد آشتی‌جویانه ترامپ، کرملین از ریاست‌جمهوری او بهره‌مند نشد چون دولت ترامپ به شدت شهروندان روسیه را برای مسائل مختلفی از اوکراین گرفته تا حملات به ناراضیان تحریم کرد. جو بایدن و تیم سیاست خارجی او موضعی جدی در قبال مساله حقوق بشر و نیات پوتین در اروپا اتخاذ خواهند کرد. اما آنها به دنبال سرشاخ شدن نیستند. در عوض آنها امیدوارند روابط با روسیه را مدیریت و هر جا ممکن است با این کشور همکاری کنند. از این جهت، روسای جمهور دو کشور با تمدید پیمان کنترل تسلیحاتی استارت تا پیش از انقضای آن در ماه آینده موافقت کردند.

توافق روسیه و آمریکا برای تمدید پیمان «استارت نو»

روسیه و آمریکا برای تمدید آخرین پیمان کنترل تسلیحات اتمی‌ تنها چند روز مانده به زمان انقضایش، اسناد و مدارک مربوطه را رد و بدل کردند. کرملین در بیانیه‌ای درباره تماس تلفنی صورت گرفته میان جو بایدن رییس‌جمهور جدید آمریکا و ولادیمیر پوتین همتای روسی‌اش اعلام کرد: این دو رهبر نسبت به تبادل مدارک دیپلماتیک درباره تمدید پیمان تسلیحاتی «استارت نو» ابراز رضایت کردند. در ادامه این بیانیه آمده است: در چند روز باقی‌مانده به انقضای این پیمان تسلیحاتی، طرفین روال لازم را تکمیل خواهند کرد که عملکرد آتی این پیمان کنترل تسلیحات اتمی قانونی بین‌المللی مهم را تضمین خواهد کرد.

تمدید این پیمان نیازمند تایید کنگره آمریکا نیست اما قانونگذاران روسیه باید این اقدام را تایید کنند. اعضای ارشد پارلمان روسیه که تحت کنترل کرملین هستند، گفته‌اند به سرعت این مساله را پیگیری خواهند کرد و در چند روز آتی اقدامات لازم را برای تمدید این پیمان انجام خواهند داد.

پیمان تسلیحاتی «استارت نو» پنجم فوریه سال جاری میلادی (۱۷ بهمن‌ماه) منقضی می‌شود. بایدن به دنبال حضور رسمی‌اش در کاخ سفید تمدید این پیمان به مدت پنج سال را پیشنهاد داد و کرملین نیز فورا از این پیشنهاد استقبال کرد. این پیمان که در سال ۲۰۱۰ میلادی توسط باراک اوباما رییس‌جمهور وقت آمریکا و دیمیتری مدودف رییس‌جمهور وقت روسیه امضا شد، این دو کشور را به مستقر کردن حداکثر ۱۵۵۰ کلاهک اتمی و ۷۰۰ موشک و بمب‌افکن محدود می‌کند و بازرسی‌های گسترده برای تایید تبعیت از این پیمان را در نظر می‌گیرد.

بایدن در جریان کمپین انتخاباتی‌اش اشاره کرده بود که تمایل دارد پیمان «استارت نو» را که در دوران تصدی‌اش به عنوان معاون رییس‌جمهور آمریکا مذاکره شده بود، حفظ کند. روسیه مدت‌هاست که پیشنهاد داده این پیمان بدون هیچ‌گونه پیش‌شرط یا تغییری تمدید شود اما دولت ترامپ برای آغاز مذاکرات تا سال گذشته صبر و برای تمدید این پیمان یکسری پیش‌شرط تعیین کرد. این مذاکرات به حالت تعلیق درآمد و چانه‌زنی‌ها در کاهش اختلافات ناکام بودند.

پس از آنکه مسکو و واشنگتن هر دو در سال ۲۰۱۹ میلادی از پیمان «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» خارج شدند، پیمان «استارت نو» تنها توافق کنترل تسلیحات اتمی باقی‌مانده میان این دو کشور محسوب می‌شود. اوایل ماه جاری میلادی روسیه اعلام کرد این کشور نیز همانند آمریکا از پیمان «آسمان‌های باز» خارج می‌شود؛ پیمانی که اجازه انجام پروازهای نظارتی بر تاسیسات نظامی به منظور کمک به ایجاد اعتماد و شفاف‌سازی میان روسیه و غرب را می‌داد. کرملین اعلام کرد پوتین و بایدن در جریان تماس تلفنی خود درباره پیمان «آسمان‌های باز» و دیگر موضوعات صحبت کردند.

انتقاد از بازداشت آلکسی ناوالنی

بنابر این گزارش بایدن همچنین در این گفت‌وگو درباره بازداشت آلکسی ناوالنی، چهره سرشناس مخالفان دولت روسیه، با پوتین صحبت کرده است. آلکسی ناوالنی که چند ماه پیش به علت مسمومیت با سم ناویچوک و در آستانه مرگ به برلین انتقال داده شده بود، هفته گذشته به مسکو بازگشت و در فرودگاه بازداشت شد. او از هواداران خود خواسته بود برای ابراز مخالفت با فساد دولتی و آنچه او الیگارشی تحت نظر پوتین خوانده، به خیابان‌ها بیایند؛ درخواستی که شنبه گذشته در ۱۰۹ شهر روسیه اجابت شد و هزاران مخالف دولت با برگزاری تجمع‌های اعتراضی خواستار آزادی ناوالنی شدند و همزمان ولادیمیر پوتین را فاسد خواندند.

کرملین در بیانیه خود در مورد این تماس به هیچ یک از موارد اصطکاک که بایدن مطرح کرده، اشاره‌ای نکرد. بایدن قبلا پوتین را یکی از اوباش کاگ‌ب توصیف کرده است.

به گفته مقام‌های روسیه، رییس‌جمهور این کشور عادی‌سازی روابط میان روسیه و ایالات متحده را به نفع هر دو کشور اعلام کرده و با توجه به مسوولیت دو کشور در حفظ امنیت و ثبات جهان، این امر به نفع کل جامعه بین‌الملل خواهد بود. در بیانیه کرملین آمده است: در مجموع این محاوره میان رهبران روسیه و ایالات متحده به صورتی جدی و صریح انجام شد.

همزمان بایدن به دنبال ترمیم ائتلاف میان ایالات متحده و اروپا از طریق تاکید در تماس تلفنی با ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو است که واشنگتن از پیمان دفاع مشترک ناتو تبعیت خواهد کرد. در بیانیه کاخ سفید آمده است: رییس‌جمهور بایدن بار دیگر بر تعهد ایالات متحده به دفاع جمعی طبق ماده ۵ پیمان آتلانتیک شمالی تاکید کرده و به تعهدش برای تقویت امنیت ترانس آتلانتیک اشاره کرد.

بایدن همچنین از استولتنبرگ برای رهبری قاطعانه ائتلاف نظامی تشکر کرده و بر نظر خود در ادامه رایزنی و همکاری با متحدان در تمامی موارد مورد نگرانی از جمله افغانستان، عراق و روسیه تاکید کرد. در این گفت‌وگو بایدن بر تعهد آمریکا به دفاع جمعی براساس بند ۵ معاهده ناتو و تقویت امنیت دو سوی آتلانتیک تاکید کرد. او همچنین بر اهمیت ارزش‌های مشترک رایزنی و تقویت بازدارندگی و مقابله با تهدیدهای نوین از جمله تغییرات آب و هوایی و سلامت جهانی تاکید کرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 168556
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا