فرانسه برای اعتراض‌های کریسمسی آماده می‌شود

به گزارش جهان صنعت نیوز: کارگران در شبکه های برق‌رسانی خرابکاری کردند، رانندگان کامیون شاهراه‌ها را بستند، قطار‌ها از حرکت باز ایستادند، مدارس تعطیل شد و حتی نزدیک شدن به برج ایفل هم غیرممکن بود…و بدین ترتیب فرانسه وارد سومین هفته اعتصاب های سراسری در اعتراض به طرح دولت برای اصلاح قانون بازنشستگی شد.


مذاکره میان اتحادیه های کارگری و دولت نتوانسته بن بست کنونی را بشکند و در نتیجه گسترده ترین اعتصاب های فرانسه در دهه های اخیر می رود دستکم تا ماه ژانویه ادامه پیدا کند.

اما به رغم اختلال در امور و زندگی روزمره و چشم انداز هرج و مرج در سفرهای ایام کریسمس، حمایت افکار عمومی از اعتصاب‌ها خدشه‌دار نشده است.

تازه ترین نظرخواهی ها نشان می دهد ۶۲ درصد شهروندان فرانسه از اعتصاب ها حمایت می کنند که سه درصد از نظرخواهی مشابه هفته گذشته بیشتر شده است.

دانیل سیمونت، عضو شورای شهر پاریس به ایندیپندنت گفت:«اکثر شهروندان فرانسه از این اعتصاب ها حمایت می کنند زیرا فریب نخورده اند. آن ها می دانند با این اصلاحات همه ما خواهیم باخت.»

سیمونت در هفته ای که گذشت خود به جمع اعتصابیون پیوست. بیش از نیم میلیون نفر در سراسر فرانسه به تظاهراتی پیوسته اند که از پرزیدنت امانوئل مکرون می خواهد طرح یکپارجه کردن قانون بازنشستگی را ملغی کند. اصلاح قانون بازنشستگی عمده ترین وعده انتخاباتی آقای مکرون بود که می گوید برای احیای اقتصاد کشور لازم است.

معترضان می گویند اصلاحات مذکور خیانت به حقوق کارگران در یکی از مترقی ترین نظام های اجتماعی است. این اصلاحات برای عده ای به معنی سالهای طولانی تر کار و حق بازنشستگی کمتر است. افزون بر این، حداقل سن بازنشستگی برای دریافت کامل دستمزد نیز به ۶۴ سال، یعنی دو سال بیشتر از گذشته افزایش می یابد.

تلاش ها برای دادن تصویری منفی از اعتصاب ها در دو روز گذشته نتیجه عکس داده است. تلاش یک خبرنگار برای پخش گزارشی هایی از نارضایتی مردم بخاطر نبود وسایل ایاب و ذهاب عمومی موجب خوردن هشتگ «افتخار به اعتصاب» در سراسر شبکه های اجتماعی شد.

این موج در شبکه های اجتماعی از آنجایی آغاز شد که یک گزارشگر تلویزیون «بی اف ام» گفت با لغو حرکت قطارهای شرکت ملی «اس ان سی اف» در روزهای ۲۳ ام و ۲۴ ام دسامبر کسانی که قصد داشتند (به مناسبت تعطیلات کریسمس در روز ۲۵ ام دسامبر) سفر کنند، ناخشنودند. یک عابر در ایستکاه قطار «گار دُ لیون» در پاریس در میان این گزارش گفت از «لحن آن شرمنده شده است.»

او در ادامه گفت:«این دوره ای بسیار مشکل است…اما مشکل اصلی اعتصاب مردم نیست. باید به جای دیگری نگاه کرد.»

منتقدان از مکرون که می گویند سیاست «نئولیبرال ها» حمایت از بازرگان و دادن اولویت به ثروتمندان در عوض مردم عادی است، با این عابر اشتراک نظر دارند. مکرون که پیشتر خود یک بانکدار بوده، قبل از اعتصاب های اخیر از طرف معترضانی که به «جلیقه زردها» معروف شدند آماج اتهامات مشابهی بوده است. اعتراض آخر هفته های جلیقه زردها هم اکنون وارد ۵۸ امین هفته خود شده است.

سیمونت افزود:«نابرآوردگی های متعدد دیگری به خشم در مورد حقوق بازنشستگی اضافه شده است: دولت هرگز حقیقتا به اعتراض های جلیقه زردها اعتنایی نکرد؛ بیمارستان های عمومی برای حفظ حیاتشان مبارزه می کنند؛ آموزگاران حس می کنند فراموش شده اند؛ دانشجویان در فقر بسر می برند؛ پلیس دست به خشونت می زند؛ راه پیمایی آب و هوا نادیده گرفته شده است.»

پاریس با بدترین شکل اختلال دست به گریبان است. روز سه شنبه معترضان با پلیس درگیر شده و طرفین به سوی یکدیگر گار اشگ آور و بمب بنزینی پرتاب کردند. نیمی از ۱۶ خط متروی پاریس برای بیشتر هفته تعطیل بود و ۶ خط دیگر هم با اختلال فراوان عمل می کرد. تنها خطوط ۱ و ۱۴ مترو طبق برنامه حرکت می کرد که در هردو از قطارهای بدون راننده استفاده می شود.

یک ایستگاه اتوبوس در دو روز گذشته چنان شلوغ بود که خط مسافران در انتظار اتوبوس از پیاده رو به داخل خیابان کشیده شده بود. ازدحام در اتوبوس ها چنان بود که مسافران دیگر ایستگاه ها قادر به سوار شدن به آن ها نبودند.

یکی از راه های تردد در پاریس دوچرخه های عمومی و موتورهای کوچک دستی بود اما حتی استفاده از این ها هم بدون دردسر نبوده است. اتحادیه ها از بابت تصمیم پیش از اعتصاب شرکت ایاب و ذهاب عمومی «اِر آ تِ پِ» سخت خشمگینند. این شرکت با کمپانی های اجاره موتور دستی قرار گذاشته که اینگونه موتورها در جریان اعتصاب ها با تخفیف در اختیار مردم گذاشته شود.

رهبران اتحادیه ها این اقدام را «تحریک آمیز» خوانده و گفته اند هدف آن تضعیف اعتصاب هاست. از آغاز اعتصاب ها هزاران موتور برقی در پاریس، لیون و بوردو توسط معترضان خراب شده است.

شرکت «لایم» که بزرگترین موسسه اجاره موتور دستی است از ارائه آمار موتورهایی که در هفته های اخیر به آن ها خسارت خورده، خودداری کرد. یک سخنگوی این موسسه ضمن اجتناب از اشاره به اعتصاب ها به ایندیپندنت گفت:«تخریب موتورهای برقی ما امور هزاران پاریسی را که در این روزهای شلوغ سال از آن ها برای تردد استفاده می کنند، مختل می کند.»

قرار است روز ۹ ام ژانویه، یکماه پس از آغاز موج اعتراض ها، تظاهرات گسترده دیگری در فرانسه برگزار شود. مذاکرات میان دولت و اتحادیه ها نیز در ژانویه از سر گرفته خواهد شد. ادوارد فیلیپ، نخست وزیر فرانسه امیدوار است لایحه اصلاح بازنشستگی را تا تابستان از تصویب پارلمان بگذراند.

تازه ترین تقاضای دولت برای از سرگیری کار شرکت های ایاب وذهاب عمومی در ایام کریسمس نادیده گرفته شد. اتحادیه های کارگری گفتند «آتش بس برای کریسمس» وجود ندارد. «لوران برژر» رهبر کنفدراسیون کارگران فرانسه گفت:«نخست وزیر صدای خیابان ها را نشنیده است.»

 

آخرین باری که اصلاحاتی چنین گسترده در بخش عمومی مطرح شد، در سال ۱۹۹۵ بود که دولت سرانجام در مقابل سه هفته اعتصاب سراسری تسلیم شد و طرحش را پس گرفت. تا زمانی که اعتصاب ها از حمایت مردم برخوردار باشند، بعید است آتش آن تا زمانی که تقاضای کارگران پذیرفته نشده، خاموش شود.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 74386
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا