صدای پای جنگ

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  کی‌یف نیز در مورد تحرکات نظامی اخیر روسیه در امتداد مرزهای مشترک دو کشور و افزایش خشونت‌ها در خطوط مرزی بین مناطق تحت کنترل شورشیان جدایی‌طلب مورد حمایت مسکو و نیروهای دولتی در شرق اوکراین هشدار داده است. باوجود توافق‌های صلح مینسک، نقض‌ آتش‌بس‌ها همچنان در جنوب شرق اوکراین رخ می‌دهد؛ جایی که ارتش اوکراین عملیات ویژه‌ای علیه جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک در سال ۲۰۱۴ به راه انداخت.

نشریه فارین‌پالیسی در گزارشی احتمال وقوع یک جنگ تمام‌عیار را در مرز اوکراین منتفی ندانسته و نسبت به آن هشدار داده است. در ادامه این گزارش آمده است: آنچه ابتدا برای دولت جدید جو بایدن مانور قدرت به نظر می‌رسید، شاید اکنون چیزی بزرگ‌تر شده باشد. تجمع نیروهای روسیه در فاصله ۱۵۵ مایلی مرز اوکراین آنقدر زیاد است که احتمال حمله فوری را به صفر می‌رساند، اما از سوی دیگر آنقدر نزدیک است که بتواند بیم حمله‌ای قریب‌الوقوع را دو چندان کند.

ارتش روسیه در ادامه تنش بین مسکو و کی‌یف بر سر منطقه مرزی دونباس ۴۰۰۰ نظامی به کریمه گسیل کرده است. همزمان نیز تصاویر و ویدئو‌هایی از استقرار تانک‌ها و نفربرهای زرهی روسیه در منطقه مرزی دونباس منتشر شده است.

تجمع نظامی با افزایش قدرت‌نمایی توسط مقامات روسی همراه بوده است. روز پنجشنبه مقام ارشد کرملین هشدار داد که تشدید عمده درگیری «آغاز پایان اوکراین» است. در همین زمان، روسیه که با هشدارهایی مبنی بر اینکه کی‌یف آماده پاکسازی قومی دونباس از روس‌ها است، اوکراین را به عنوان یک متجاوز نشان داده است. روز جمعه دبیر مطبوعاتی روسیه، با اشاره به نسل‌کشی بیش از ۸۰۰۰ مسلمان بوسنیایی توسط نیروهای صربستان در ژوئیه ۱۹۹۵، هشدار داد روسیه می‌تواند در صورت بروز «فاجعه انسانی مشابه سربرنیتسا» مداخله کند.

دولت روسیه از راه افتادن دوباره یک جنگ تمام‌عیار در شرق اوکراین ابراز نگرانی کرد و گفت می‌تواند برای محافظت از غیرنظامیان در آن مناطق گام بردارد. این اعلام کرملین هشداری تند در میانه تحرکات نظامی روسیه در امتداد مرزهای مشترک با اوکراین قلمداد می‌شود.

بیانیه دیمیتری پسکوف سخنگوی ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه بازتاب‌دهنده عزم کرملین در پیشگیری از استفاده اوکراین از زور برای بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل جدایی‌طلبان در شرق کشور است.

درگیری نیروهای دولتی اوکراینی و جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین، اندکی پس از آنکه مسکو شبه‌جزیره کریمه را در سال ۲۰۱۴ به خاک روسیه الحاق کرد، آغاز شد و همچنان ادامه دارد. بیش از ۱۴ هزار تن تاکنون در جریان این درگیری‌ها کشته شده‌اند و تلاش‌ها برای مذاکره جهت رسیدن به یک راه‌حل سیاسی برای پایان دادن به درگیری‌ها به نتیجه نرسیده و اکنون به بن‌بست کشیده شده است.

اوکراین و کشورهای غربی حامی آن روسیه را به اعزام نیروی نظامی و ارسال سلاح به شرق اوکراین برای حمایت از نیروهای جدایی‌طلب متهم می‌کنند؛ اتهامی که مسکو آن را رد می‌کند. ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین روز پنجشنبه به دونباس رفت و با سربازان مستقر در آن منطقه دیدار کرد. از دونباس به عنوان قلب صنعتی اوکراین یاد می‌شود و مقام‌های غربی و اوکراینی در چند هفته اخیر از نقض مکرر و پیوسته آتش‌بس در آن و همچنین تحرکات نظامی روسیه در امتداد مرزهای مشترک ابراز نگرانی کرده‌اند.

سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید در این خصوص گفت که ایالات متحده به طور فزاینده‌ای از افزایش تجاوزات روسیه در منطقه نگران است. همچنین آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا با همتایان آلمانی و فرانسوی خود صحبت کرد و در آن بر اهمیت ایستادن در کنار اوکراین در برابر تحریکات یکجانبه روسیه تاکید کردند.

بنا بر اعلام وزارت خارجه آمریکا، او در گفت‌وگو با ژان ایو لودریان همتای فرانسوی خود نیز همین مواضع را تکرار کرد و دو طرف بر حمایت خدشه‌ناپذیر از اوکراین تاکید کردند. آنها همچنین بر اینکه روسیه باید به لحن خطرناک و غیرمسوولانه خود، آرایش نظامی در کریمه اشغالی و در امتداد مرزهای اوکراین و اقدامات تحریک‌آمیز در شرق آن کشور پایان دهد تاکید کردند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز در یک گفت‌وگوی تلفنی با ولادیمیر پوتین خواستار به عقب بردن نیروهای نظامی روسیه از آن مناطق جهت کاستن از تنش‌ها شد.

سخنگوی کاخ سفید نیز با اشاره به اینکه حضور نظامیان روسیه در مرزهای مشترک با اوکراین به بالاترین حد از سال ۲۰۱۴ به این طرف رسیده است، گفت ایالات متحده به شدت از این بابت نگران است. سخنگوی کرملین در بیانیه دیروز خود به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت روسیه برای اعزام نیروهای نظامی خود به هر جا در داخل خاک خود که بخواهد، آزاد است. دیمیتری پسکوف همچنین ارتش اوکراین را به تشدید تنش از طریق اقدامات تحریک‌آمیز در امتداد مرزهای مشترک خود، که به گفته او امنیت روسیه را تهدید می‌کند، متهم کرد.

درگیری‌ها و شعارهای جنگ‌طلبانه به طور دوره‌ای شعله‌ور می‌شود، زیرا توافق صلح سال ۲۰۱۵ بدترین جنگ‌ها را به پایان رسانده و بن‌بست ناآرامی را آغاز می‌کند. اما رهبران غربی به وضوح دخالت می‌کنند. ایالات متحده در حال بررسی اعزام کشتی‌های جنگی به دریای سیاه است.

زلنسکی در استانبول

تنش در منطقه مورد مناقشه دونباس اوکراین در حالی وارد سومین هفته خود شد که زلنسکی، رییس‌جمهور این کشور در سفری از پیش اعلام شده به استانبول رفت و با اردوغان همتای ترکیه‌ای‌اش دیدار و گفت‌وگو کرد. به گفته رییس‌جمهوری اوکراین مواضع کی‌یف و آنکارا در برابر تهدیدهای جاری در منطقه دریای سیاه و نحوه پاسخگویی به آن تهدیدها دارای نقاط مشترکی با یکدیگر  است. رجب طیب‌اردوغان خواهان توقف تحرکات نگران‌کننده در شرق اوکراین شده است.

زلنسکی که جهت شرکت در نشست شورای عالی راهبردی ترکیه- اوکراین به ترکیه سفر کرده بود، در یک نشست خبری مشترک در استانبول با اردوغان گفت همتای ترک خود را به تفصیل در جریان اوضاع در منطقه دونباس در شرق اوکراین گذاشته است.

رییس‌جمهوری ترکیه نیز تحولات اخیر در شرق اوکراین را «نگران‌کننده» خواند و خواهان پایان یافتن آن شد و اعلام کرد کشورش برای این منظور در صورت لزوم آماده ارائه کمک‌های لازم خواهد بود. ولادیمیر زلنسکی نیز در سخنانی بر هماهنگی مواضع آنکارا و کی‌یف بر سر تهدیدها در منطقه دریای سیاه و نحوه پاسخگویی به آنها تاکید کرد.

به باور ناظران حمله همه‌جانبه بعید است اما بدیهی است که هیچ کس حاضر نیست این واقعیت را که ممکن است به مساله جدی‌تری تبدیل شود، کنار بگذارند. دلیل افزایش این احتمال هنوز مشخص نیست، اما کارشناسان به عوامل داخلی در روسیه، اوکراین و ایالات متحده اشاره می‌کنند.

سقوط محبوبیت پوتین

رتبه‌بندی محبوبیت ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه در نظرسنجی‌ها همچنان در پایین‌ترین حد خود است. کرملین هنوز درگیر بیماری همه‌گیر است و در ژانویه در پی بازداشت رهبر مخالف الکسی ناوالنی که هفته گذشته به دلیل بدتر شدن سلامتی خود اعتصاب غذا کرد و خواستار معالجه پزشکی شد، اعتراضات گسترده خیابانی را در سراسر کشور مشاهده کرد.

ولادیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین مواضع فزاینده‌ای را علیه روسیه اتخاذ کرده‌، ویکتور متحد پوتین، ویکتور مدودچوک را تحریم کرده و سه ایستگاه تلویزیونی تحت کنترل الیگارش را تعطیل کرد زیرا رتبه‌های تاییدشده خود کاهش یافته و او برای پایان دادن به جنگ تلاش کرده است.

مسکو ممکن است اعتقاد داشته باشد که می‌تواند زلنسکی را به حرکت عجولانه و بدون فکر در دونباس تحریک کند که این می‌تواند پاسخ روسیه را توجیه کند – درست همان کاری که در گرجستان در سال ۲۰۰۸ انجام شد، زمانی که رییس‌جمهور سابق گرجستان میخائیل ساکاشویلی در قلمرو جدا شده اوستیای جنوبی گرفتار جنگ شد.

به باور تحلیلگران به نظر می‌رسد که نخبگان برجسته در مسکو، زلنسکی را فردی شبیه ساکاشویلی می‌دانند، اما این برداشت هرچند نادرست باشد، عواقب واقعی دارد.

آزمون جو بایدن

و سپس دولت جدید در واشنگتن است. جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده با اوکراین آشنا است، زیرا به عنوان شخص اول رییس‌جمهور سابق باراک اوباما در مورد درگیری در این منطقه خدمت کرده است. گفته می‌شود در کرملین ممکن است نگرانی وجود داشته باشد که با ورود دولت بایدن، زلنسکی احساس کند قدرت بیشتری برای انجام کارهایی دارد که مسکو با آن مخالف است.

با این حال کارشناسان اوکراینی بر این باورند که روسیه به دنبال این است که جو بایدن را بیازماید. به باور آنها روسیه با اقدامات خود در مرزهای شرقی اوکراین، به دنبال اعمال فشار به دولت بایدن و دولت زلنسکی است تا واشنگتن را بیازماید. همان‌طور که در یکی دو روز اخیر دو فروند کشتی جنگی آمریکا از تنگه بسفر ترکیه عبور کرده و وارد آب‌های دریای سیاه شدند. در سایه تنش دوباره بین اوکراین و روسیه، کی‌یف خواستار عضویت در ناتو شده است و همین مساله نگرانی و هشدار مسکو را در پی داشته است.

در پایان، پوتین ممکن است بخواهد اتفاقات ۲۰۰۸ را دوباره تکرار کند، اما گزینه‌های  لازم را روی میز ندارد. به گفته استاد دانشگاه ملی آکادمی دانشگاه کی‌یف- موهیلا، کاری که پوتین دوست دارد انجام دهد این نیست که دوباره حمله کند بلکه او می‌خواهد ۲۰۰۸ را در گرجستان تکرار کند در حالی که زلنسکی، ساکاشویلی نیست.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 182385
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا