شوک اقتصادی حاصل از نفت بشکه‌ای ۲۰۰ دلار کنترل بازار را از دست آمریکا خارج می‌کند

جهان صنعت نیوز| عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به خریداری روزانه یک میلیون و ۹۰۰هزار بشکه نفت از ایران ازسوی چین، هند، ژاپن و کره جنوبی پیش از اتمام مهلت معافیت تحریم‌های نفتی آمریکا گفت: این ذخایر ظرف یک ماه به اتمام می‌رسد و بعد از آن فشار زیادی به آمریکا برای تأمین نیاز این کشورها خواهد آمد.

ابوالفضل حسن‌بیکی با اشاره به تحریم‌های نفتی ظالمانه آمریکا علیه ایران و ادعای برخی کشورها برای جایگزینی آن، گفت: وضعیت تولید انرژی در جهان به شکلی است که امکان پر کردن خلاء نفت ایران برای هیچ کشوری وجود ندارد و آنچه عربستان و امارات در این باره مدعی هستند صرفا جنگ روانی است.

ذخایر استراتژیک چین، هند، کره جنوبی و ژاپن تنها یک ماه ظرفیت دارد

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به حجم زیاد نفت خریداری شده از سوی هند، چین، کره جنوبی و ژاپن از ایران طی ۳ ماه اخیر عنوان کرد: آنها می دانستند به زودی معافیت آمریکا برای خریداری نفت به پایان می رسد از این رو ذخایر خود را برای یک ماه پر کردند تا راهکاری بیاندیشند و بیش از این نیز ظرفیت ذخیره سازی نداشتند.

وی افزود: ذخایر استراتژیک کشورهای نیازمند نفت ایران طی ۳ ماه گذشته حتی الامکان پر شده و روزانه حدود یک میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه خریداری کرده اند که البته به زودی به اتمام می رسد.

حسن بیکی در ادامه با بیان اینکه از سوی دیگر آمریکا نیز تلاش دارد تا با برداشت از ذخایر استراتژیک خود به جمهوری اسلامی فشار وارد کند، عنوان کرد: برداشت از این ذخایر نیز چندان سهل نبوده و ترامپ تصمیم گیرنده نیست چرا که در وهله اول برای برداشت از ذخایر استراتژیک باید مجلس و کنگره رأی بدهند ضمن اینکه ظرفیت ذخایر آنها نیز محدود بوده و برداشت طولانی مدت به بازار شوک وارد می کند.

خلاء نفت ایران و افزایش قیمت نفت بازار جهانی را با شوک غیرقابل باوری روبرو می‌کند

این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: باید توجه داشت که در دنیای امروز هیچ اطلاعاتی در سطح بین المللی از چشم هیچ مصرف کننده یا تولیدکننده انرژی پنهان نمی ماند و بالاخره مشخص می شود که نیاز بازار از کجا تأمین می شود از این رو برای مدت طولانی نمی توانند برداشت کنند.

وی اضافه کرد: از این رو این اقدامات آمریکا به بازار شوک سنگین می دهد و امکان تأمین جایگزین از هیچ کشوری مقدور نیست و چون مصرف کنندگان می دانند تولیدکنندگان نمی توانند ۲ میلیون بشکه نفت خروجی روزانه ایران را جایگزین کنند، قطعا به آمریکا فشار می آورند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه با افزایش قیمت هر بشکه نفت به ۱۵۰ تا ۲۰۰ دلار شوک اقتصادی به بازار وارد شده و کشورهای اروپایی بیشترین ضرر را می کنند، اظهار داشت: چینی ها بزرگ ترین مصرف کننده بنزین هستند که مصرف آنها روز به روز افزایش نیز می یابد و حتی با جایگزین کردن ذغال سنگ نیز نتوانسته اند این کمبود را جبران کنند لذا شرایط سختی که ترامپ ایجاد کرده چند ماه بیشتر دوام نخواهد داشت.

اقتصاد کلان
شناسه : 16590
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا