شمارش معکوس برای عصر پساترامپ

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نظرسنجی‌ها مسیر پرخطری را برای انتخاب دوباره ترامپ نشان می‌دهد و نشانه‌های جدید حاکی از آن است که کنترل او بر جمهوریخواهان در حال از بین رفتن است به طوری که برخی از جمهوریخواهان در حال بررسی آینده این حزب پس از تبدیل شدن ترامپ به یک فرد غیرمتنفذ یا رییس‌جمهور سابق هستند.

پایگاه مجله اکونومیست در بخش پیش‌بینی خود در خصوص انتخابات ریاست‌جمهوری سال جاری میلادی آمریکا عنوان کرده هم اکنون الگوهای حاصل از تحلیل این مجله نشان می‌دهند که جو بایدن به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری مفروض حزب دموکرات به احتمال خیلی زیاد دونالد ترامپ را در بخش آرای الکترال شکست می‌دهد.

طبق پیش‌بینی این نشریه شانس پیروزی جو بایدن در بخش الکترال کالج ۹۱ درصد است در حالی که شانس پیروزی دونالد ترامپ در این بخش تنها هشت درصد است. همچنین طبق تحلیل این نشریه، شانس اینکه جو بایدن در این بخش اکثر آرا را کسب کند ۹۹ درصد و شانس ترامپ برای کسب اکثر آرای این بخش تنها یک درصد است.

در ادامه اکونومیست نوشته پیش‌بینی تعداد آرای الکترال کسب‌شده از سوی جو بایدن بین ۲۴۹ تا ۴۱۵ رای (میانگین ۳۴۷) است در حالی که این پیش‌بینی برای دونالد ترامپ بین ۱۲۳ تا ۲۸۹ رای (میانگین ۱۹۱) است. در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا یک نامزد باید برای پیروزی در بخش آرای الکترال ۲۷۰ رای کسب کند.

همچنین اکونومیست بر اساس تحلیل‌هایش از داده‌های مراجع مختلف و نظرسنجی‌های گوناگون تا تاریخ دوم آگوست پیش‌بینی کرده که جو بایدن در بخش آرای مردم هم دونالد ترامپ را شکست می‌دهد. طبق این پیش‌بینی با تحلیل رقابت تنها بین نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه، بایدن می‌تواند حدود ۵۴ درصد از آرای مردمی را به خود اختصاص دهد و ترامپ ۴۶ درصد این آرا را کسب می‌کند.

جمهوریخواهان راه‌شان را از ترامپ جدا می‌کنند

این در حالی است که کاهش محبوبیت ترامپ در نظرسنجی‌ها موجب شده برخی از جمهوریخواهان بخواهند راه خود را از او جدا کنند. دونالد ترامپ به مدت چهار سال حزب جمهوریخواه را در چنگال خود گرفته و از تمجید طرفدارانی بهره می‌برد که راه او را در مجازات منتقدان و پاداش دادن به متحدان دنبال می‌کنند. جمهوریخواهان در مصاحبه‌هایی با بیش از ۱۰ راهبردشناس، سران حزب جمهوریخواه و اعضای کنونی و سابق کنگره، گفتند حزب آنها به دنبال مسیر جدیدی است حتی قبل از آنکه ترامپ صحنه را ترک کند.

تام دیویس، رییس سابق کمیته ملی جمهوریخواهان کنگره گفت: آمار ضعیف نظرسنجی‌ها و توئیت‌های عجیب و غریب ترامپ به علاوه ایدئولوژی متغیر وی، مخالفان را قدرتمند و در برخی موارد دلگرم می‌کند.

جست‌وجوی راهی برای دوران پساترامپ با اذعان جهانی به این مساله که ترامپ هرگز واقعا نخواهد رفت حتی اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر شکست بخورد، کار را دشوار‌تر کرده است. آنها معتقدند پیام‌های توئیتری وی باز هم پوشش خبری خواهند داشت. وی با ایجاد شبکه تلویزیونی احتمالی خود می‌تواند یک نیروی سیاسی ایجاد کند که گفت‌وگو‌های محافظه‌کاران را در سال‌های آینده هدایت کند.

دو گروه مجزا از جمهوریخواهان برجسته به دنبال راه‌هایی برای دوران پساترامپ هستند؛ گروه اول، گروه بزرگی از جمهوریخواهانی است که خود را برای رقابت بعدی برای ورود به کاخ سفید آماده می‌کنند.

گروه دیگر گروهی از جمهوریخواهان کنگره هستند که برای خود تمایز قائل هستند به خصوص امسال که به نظر می‌رسد اوضاع به نفع دموکرات‌ها پیش می‌رود. این گروه به دنبال راه‌هایی برای فاصله گرفتن از ترامپ هستند بدون آنکه پایگاهی را که هنوز به شدت به رییس‌جمهور وفادار است خشمگین کنند.

توئیت ترامپ درباره به تاخیر انداختن انتخابات ماه نوامبر از لحظات نادری بود که هر دو گروه دلیل مشترکی برای انتقاد از رییس‌جمهور داشتند. تقریبا همه جمهوریخواهان این کار را غیرممکن دانستند که جای بحث ندارد. ترامپ برای به تاخیر انداختن انتخابات همان دلیلی را دارد که جمهوریخواهان بر اساس آن احساس می‌کنند که باید از وی فاصله بگیرند و آن دلیل، کاهش محبوبیت وی در نظرسنجی‌هاست.

با ترامپ مناظره نکن!

از طرفی دبیر مطبوعاتی سابق کاخ سفید به این دلیل که ترامپ تاکنون ۲۰ هزار اظهارنظر گمراه‌کننده داشته از بایدن خواست با او مناظره نکند. جو لاکهارت در مطلبی که در سایت شبکه سی‌ان‌ان منتشر شد، از جو بایدن خواست تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سوم نوامبر با ترامپ مناظره نکند. او نوشت: هر کاری می‌کنید، با ترامپ مناظره نکنید.

لاکهارت همچنین یادآور شد: طبق گزارش روزنامه واشنگتن‌پست، ترامپ تاکنون بیش از ۲۰ هزار اظهارنظر گمراه‌کننده یا کذب داشته. ورود به میدان مناظره با شخصی که نمی‌تواند از قوانین یا حقیقت پیروی کند، اشتباه است. به گفته این مقام پیشین کاخ سفید، بدون تردید بایدن مورد انتقاد جمهوریخواهان و رسانه‌ها برای عدم مناظره با ترامپ قرار خواهد گرفت اما در عین ‌حال ارزش آن را دارد زیرا مناظره با کسی که نمی‌تواند حقیقت را بگوید، رقابتی غیرقابل برد است.

عقب‌نشینی کاخ سفید

این در حالی است که کاخ سفید و ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ با هدف پایان دادن به اعتراض‌ چهره‌های تاثیرگذار حزب دموکرات نسبت به طرح تعویق انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۰ اعلام کردند این انتخابات به طور قطع روز ۳ نوامبر (۱۳ آبان) برگزار می‌شود.

مارک مدوز، رییس دفتر رییس‌جمهوری آمریکا در این خصوص گفت: ایده ترامپ برای به تعویق افتادن موعد برگزاری انتخابات تحت تاثیر نگرانی فزاینده ایشان نسبت به تبعات اجرای طرح رای‌دهی از طریق پست مطرح شد والا انتخابات ریاست‌جمهوری را که با پیروزی ترامپ همراه خواهد بود، روز سوم نوامبر برگزار می‌کنیم.

در همین حال جیسون میلر، مشاور ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ نیز به فاکس‌نیوز گفت که رییس‌جمهوری ایالات متحده بر برگزاری انتخابات در روز سوم نوامبر تاکید کرده است. با این حال میلر با دفاع از نگرانی رییس‌جمهوری نسبت به تبعات اجرای طرح رای‌دهی از طریق پست تصریح کرد که این اقدام موجب تاخیر در اعلام نتایج انتخابات خواهد شد و بعید به نظر می‌رسد که تا پیش از ژانویه این کار شدنی باشد.

دونالد ترامپ چند روز پیش با انتشار توئیتی از احتمال به تعویق افتادن انتخابات سال ۲۰۲۰ میلادی ریاست‌جمهوری این کشور به دلیل بالا رفتن احتمال تقلب در روش رای‌دهی از طریق پست خبر داده بود.

هر چند منتقدان سیاسی ترامپ از حزب دموکرات، طرح ایده به تعویق افتادن انتخابات ریاست جمهوری را از سوی او، تلاشی برای تحت تاثیر قرار دادن تبعات اجتماعی و اقتصادی شیوع ویروس کرونا ارزیابی کردند ولی برخی کارشناسان حقوقی فارغ از هر گونه بهره‌برداری سیاسی از این ایده، هشدار دادند که این اقدام می‌تواند موجب تضعیف اعتماد عمومی به کارکرد نهاد انتخابات شود. روش رای‌دهی از طریق پست با هدف کاهش نگرانی‌های عمومی و مقابله با شیوع ویروس کرونا در ایام برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا ارائه شده است.

وعده بایدن به راه انداختن سونامی تغییرات

آسوشیتدپرس در مطلبی از واشنگتن به قلم متئو لی و ویل ویسرت در خصوص ریاست‌جمهوری بایدن نوشت: اگر جو بایدن معاون رییس‌جمهور پیشین آمریکا ماه نوامبر به کاخ سفید راه یابد، احتمالا آمریکا با تغییراتی در سیاست خارجی روبه‌رو می‌شود زیرا بایدن بسیاری از مهم‌ترین و جسورانه‌ترین اقدامات دونالد ترامپ رییس‌جمهور این کشور را متوقف می‌کند یا به شدت محدود خواهد کرد.

نامزد احتمالی حزب دموکرات و مشاوران او از خاورمیانه و آسیا گرفته تا آمریکای لاتین تا آفریقا و به ویژه اروپا و در خصوص موضوعاتی از جمله تجارت، تروریسم، کنترل تسلیحاتی و مهاجرت قول داده‌اند سونامی‌ای از تغییرات را در خصوص نحوه عملکرد آمریکا در عرصه بین‌المللی به وجود آورند. آمریکایی‌ها به استثنای چند مورد می‌توانند انتظار داشته باشند بایدن دوباره با متحدان سنتی تعامل داشته باشد. در حالی که ترامپِ سنت‌شکن، از تهدیدات و توهین‌های صریح برای پیشبرد نظراتش استفاده کرده است، بایدن سناتور اسبق، تمایل بیشتری دارد به دنبال زمینه‌های مشترک باشد.

منافع ملی آمریکا

از نظر تاریخی، با تغییر ریاست‌جمهوری بین دولت‌های دموکرات و جمهوریخواه، سیاست خارجی آمریکا به طرز چشمگیری تغییر نکرده است. متحدان و مخالفان در یک لشکر دیپلماتیک غیرحزبی و یکسان باقی ماندند و منافع آمریکا را دنبال کردند. این وضعیت با به قدرت رسیدن ترامپ تغییر کرد. ترامپ بر اساس سیاست نخست آمریکای خود به متحدان و نظام سیاست خارجی با دیده تردید نگریست در حالی که در خصوص دشمنانی مانند کیم جونگ اون از کره‌شمالی و ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه به گرمی صحبت کرد.

اما ترامپ ایجاد تغییرات سریع را دشوار یافت. دانشگاهیان غالبا می‌گویند سیاست خارجی آمریکا مانند یک ناو هواپیمابر است یعنی صدور دستور تغییر جهت کلی از طرف اتاق فرماندهی آسان، اما تغییر مسیر بسیار دشوارتر و طولانی‌تر است. ترامپ وقتی بیش از یک سال نتوانست آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کند به این موضوع پی برد. خروج‌های مشهور ترامپ از توافق اقلیمی پاریس و سازمان بهداشت جهانی در هر صورت تا پس از انتخابات سوم نوامبر واقعا نهایی نمی‌شوند. تصمیم وی مبنی بر تغییر محل استقرار هزاران نظامی از آلمان می‌تواند سال‌ها طول بکشد. مشکلات اولیه ترامپ ممکن است نشان‌دهنده فقدان تجربه دولتی وی و مشاوران ارشد او باشد. این وضعیت موجب به وجود آمدن یک منحنی یادگیری شیب‌دار شد که بی‌اعتمادی شدید آنها به نهاد‌های امنیت ملی آن را پیچیده کرد.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 127293
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا