سگ زرد برادر شغال نیست

به گزارش جهان صنعت نیوز: سرجمع قدرت اتحادیه اروپا به ویژه حالا که بریتانیا نیز از این اتحادیه بیرون آمده و نیز سایر قدرت‌های منطقه‌ای و حتی روسیه که از نظر اقتصادی حتی از کره‌جنوبی هم پس افتاده است قدرت رقابت در کوتاه‌مدت با قدرت نظامی و اقتصادی آمریکا را ندارند. این کشور نخست سیاسی و اقتصادی جهان دارای نظام سیاسی‌ای است که کارآمدی نسبی آن بر سایر نظام‌های سیاسی برتری دارد و از نظر ماهیتی با برخی از نظام‌های سیاسی از جمله نظام سیاسی ایران ناسازگاری نهادینه‌شده دارد. این ناسازگاری سیاسی ذاتی دو نظام سیاسی ایران و ایالات متحده آمریکا دلیل اصلی ۴۰ سال خصومت است و به نظر نمی‌رسد تا روزی که یکی از این دو نظم سیاسی از ماهیت خود دست بردارد، این خصومت نابود شود. با این همه اما انعطاف‌پذیری هر دو نظام سیاسی و کوتاه آمدن‌ها در بزنگاه‌های تاریخی ایران و آمریکا را از جنگ دور نگه داشته است.

در شرایطی که سایه جنگ احتمالی دو نظام سیاسی ایران و آمریکا سنگین و گسترده شده بود اما جنگ نشد. از طرف دیگر حالا رهبری حاکم بر نظام سیاسی آمریکا که چهار سال بر کاخ سفید حکمرانی می‌کرد در انتخابات ریاست‌جمهوری شکست خورد و یک گروه دیگر اکنون جایگزین تیم قبلی شده است. در ایران اما احزاب و گروه‌های سیاسی هستند که می‌گویند بایدن و ترامپ دولنگه یک کفش‌اند یا می‌گویند سگ زرد برادر شغال است و راهبردشان نیز این است که روزنه‌های باز شده در مسیر گفت‌وگوی احتمالی و زودهنگام دولت مستقر امروز ایران و دولت تازه بر سر کار آمده در آمریکا را ببندند.

این احزاب و گروه‌های سیاسی با این راهبرد شاید می‌خواهند دولت روحانی در شش ماه آینده روی خوش نبیند و گشایشی در کسب‌وکارهای دولت و شهروندان رخ ندهد و آنها بتوانند در انتخابات آتی با استناد به این تحقیر دولت فعلی پیروزی را به کف آورند. اما عباس آخوندی تحلیلگر راهبردی مسائل ایران و وزیر سابق دولت فعلی می‌گوید: «خیلی‌ها تمایل دارند بگویند اتفاقی رخ نداده و سگ زرد برادر شغال است اما داستان این طور نیست‌ بلکه اتفاقی رخ داده که ندیدن آن امکان‌پذیر نیست.

مثل این است که بگوییم خاتمی و احمدی‌نژاد فرقی با هم ندارند و عین یکدیگرند. در حالی که اینها دو سیاست کاملا متفاوت را اجرا کردند و دو جریان فکری کاملا متفاوت را نمایندگی می‌کنند؛ یکی ظرف یک سال، شش قطعنامه از شورای امنیت می‌گیرد و دیگری از کشور در فضای جهانی تشنج‌زدایی می‌کند. اینها دو جریان هستند. اخیرا یکی از آقایان گفته بود بایدن و ترامپ دو لنگه کفش یک آدم هستند. این چه تمثیلی است؟ با این تمثیل، جهان واقع عوض نمی‌شود. بنابراین اتفاقی رخ داده و اگر ما سعی نکنیم این اتفاق را بفهمیم، اشتباه می‌کنیم.

این بدین معنی نیست که ضرورتا بایدن به نفع ایران عمل می‌کند. مهم این است که تغییر را ببینیم و آثارش را بر سیاست جهان و ایران درست ارزیابی کنیم. این مدرس دانشگاه با اشاره به حساسیت شرایط کنونی تاکید کرد: من فکر می‌کنم شبکه‌هایی در جهان و ایران هستند که منافع‌شان در این است که هر چه سریع‌تر تنش ایجاد کنند زیرا در این صورت همه چیز امنیتی می‌شود و فعالیت‌های اجتماعی تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد و همه چیز به صورت امنیتی مورد رسیدگی قرار می‌گیرد ولی اگر تنش ایجاد نشود امکان کار سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و دیپلماتیک فراهم می‌شود بنابراین باید ببینیم برخی افراد در ایران چه سیاستی را تعقیب می‌کنند؛ سیاست دیپلماسی یا ایجاد تنش؟»

به سخنان آخوندی که اکثر آگاهان و ناظران سیاسی می‌خواهند منازعه ایران و آمریکا دست کم در حوزه نظریه و حرف بماند و برخی از گره‌ها در کوتاه‌مدت باز شوند، توجه کنیم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 168548
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا