سقوط اسراییل به بحران سیاسی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  نتانیاهو قصد داشت تنها بودجه سال ۲۰۲۰ تصویب شود اما بنی گانتس از نتانیاهو خواست همزمان بودجه سال ۲۰۲۱ را نیز ارائه کند و یک بودجه واحد تصویب شود اما این خواست گانتس عملی نشد. این در حالی است که کنست پیشنهاد برای به تاخیر انداختن مهلت تصویب بودجه را رد کرد. بودجه سال ۲۰۲۰ باید تا ۳۱ دسامبر و بودجه سال ۲۰۲۱ نیز تا پنجم ژانویه ۲۰۲۱ تصویب شود. به این ترتیب تل‌آویو به چهارمین انتخابات در عرض کمتر از دو سال کشیده شد.

احزاب تشکیل‌دهنده دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل که از زمان آغاز به ‌کار فعالیت دولت جدید در بهار گذشته درباره انتصاب‌ها و تقسیم قدرت با یکدیگر اختلاف داشتند، این بار درباره بودجه به توافق نرسیدند و باعث شد کنست (پارلمان اسراییل) منحل شود. قرار است انتخابات جدید ۲۳ مارس (۳ فروردین) برگزار شود.

مبارزات انتخاباتی چهارمین انتخابات پارلمانی برای نتانیاهو که درگیر خشم و نارضایتی مردم، بحران کرونا، پرونده‌های فساد و رقیبی تازه‌نفس از حزب خود به نام گدئون ساعر است، به مراتب دشوار خواهد بود. برگزاری انتخابات پارلمانی تازه در اسراییل به مثابه آن است که دیگر پست نخست‌وزیر دوره‌ای و چرخشی نخواهد بود و براساس انتخابات آینده پارلمان کابینه جدید تشکیل خواهد شد و تا تشکیل دولت جدید، بنیامین نتانیاهو کفیل نخست‌وزیر خواهد بود.

برخی از سیاستمداران اسراییلی معتقدند بنیامین نتانیاهو این امیدواری را داشت که اختلاف بر سر بودجه باعث شود پارلمان منحل و بالاجبار از دولت ائتلافی با بنی گانتس خارج شود. بنیامین نتانیاهو علاقه‌مند بود انتخابات پارلمانی در ماه‌های می یا ژوئن برگزار شود یعنی زمانی که واکسیناسیون کرونا به اتمام رسیده باشد و او بتواند از اعتبار این اقدام سود ببرد و تعداد بیشتری را به پای صندوق رای بیاورد. بنیامین نتانیاهو در حالی یک گام دیگر به پایان دولتش نزدیک شده است که محاکمه‌اش در سه پرونده اتهامی فساد و ارتشا آغاز شده اما ادامه نشست‌های محاکمه هر بار به دلیلی متفاوت، به تعویق می‌افتد.

رای‌دهندگان در ماه مارس پای صندوق‌ها خواهند رفت که ۱۲ ماه بعد از آخرین رای‌گیری انتخاباتی است. دو انتخابات قبلی نتیجه قطعی نداشت و به تشکیل دولت وحدت که پدیده‌ای نادر است منجر شد. بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسراییل که محاکمه او به اتهام فساد در جریان بوده، امیدوار است برای ششمین بار به قدرت برسد. او اتهامات فساد را رد می‌کند و می‌گوید با انگیزه سیاسی مطرح شده است.

عمر دولت ائتلافی اسراییل طولانی نبود. بنیامین نتانیاهو رهبر حزب محافظه‌کار لیکود با بنی گانتس فرمانده پیشین ارتش این کشور و رهبر لیست موسوم به «آبی و سفید» در آوریل سال جاری بر سر تشکیل یک دولت ائتلافی بزرگ توافق کرده بودند. قرار بود نتانیاهو ۱۸ ماه پست نخست‌وزیری را برعهده گیرد و در دور دوم بنی گانتس در اواخر نوامبر ۲۰۲۱ نخست‌وزیر اسراییل شود اما با شکست دولت ائتلافی گانتس از ریاست دوره‌ای خود برخوردار نخواهد بود.

برگزاری انتخابات در دوره‌های مختلف با پیگیری پرونده‌های قضایی علیه بنیامین نتانیاهو نیز در ارتباط بوده است. اسراییل از سال ۲۰۱۸ به این سو با بحران تشکیل دولت روبه‌رو است. در انتخابات‌ پارلمانی هیچ‌یک از دو حزب بزرگ اسراییل موفق به کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان نشده بودند. پارلمان اسراییل ۱۲۰ کرسی دارد و برای تشکیل دولت، کسب ۶۱ رای الزامی است.

طبق نظرسنجی‌ها، نتانیاهو در انتخابات بعدی بخش قابل توجهی از آرای رای‌دهندگان لیکود را از دست خواهد داد. انتظار می‌رود رای‌دهندگان حزب لیکود در انتخابات جدید به گیدون سعار رقیب راست‌گرای نتانیاهو رای دهند.

نتانیاهو به دلیل نحوه مدیریت بحران کرونا مورد انتقاد قرار گرفته و قرار است در اوایل سال جدید به پرسش‌های مربوط به ادعاهای فساد در دادگاه پاسخ دهد. بنی گانتس هم بعید است از انتخابات جدید پارلمانی سود ببرد چون حزب او در آخرین نظرسنجی‌ها تنها در جایگاه ششم یا هفتم قرار گرفته است.

اعتراض‌ها به فساد افسارگسیخته نتانیاهو

در ماه‌های گذشته سرزمین‌های اشغالی شاهد اعتراض‌های مردمی نسبت به ادامه حضور نخست‌وزیر اسراییل در قدرت با وجود داشتن پرونده‌های متعدد فساد بوده است. خبر فساد نتانیاهو موجی از اعتراض‌ها را به دنبال داشته است؛ فسادهایی که به «پرونده ۱۰۰۰»، «۲۰۰۰»، «۳۰۰۰» و «۴۰۰۰» معروف شده‌اند.

نتانیاهو در پرونده موسوم به ۱۰۰۰، متهم است که حدود ۳۰۰ هزار دلار رشوه به عنوان هدیه از سرمایه‌داران یهودی دریافت کرده است. در پرونده ۲۰۰۰ نیز نخست‌وزیر رژیم جعلی اسراییل، متهم به زد و بند با ارنون موزس صاحب امتیاز روزنامه معروف «یدیعوت آحارونوت» رژیم صهیونیستی بوده تا پوششی مثبت از او و فعالیت‌هایش در این روزنامه داده شود و روزنامه خصوصی «اسراییل هیوم» (اسراییل امروز) یعنی رقیب یدیعوت آحارونوت از سوی دولت زیر فشار قرار گیرد.

پرسرو‌صداترین پرونده نتانیاهو اما به پرونده ۳۰۰۰ برمی‌گردد که مربوط به خرید سه زیردریایی از آلمان است و در سال ۱۳۹۵ جنجال زیادی به راه انداخت و برخی نمایندگان کنست (پارلمان) و سیاستمداران اسراییلی، نتانیاهو را زیر تیغ انتقادات شدید قرار دادند.

پرونده موسوم به ۴۰۰۰ نیز به مساله زد و بند نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با مالک شرکت بزک که خود صاحب امتیاز پایگاه خبری «واللا» است، بازمی‌گردد که بر اساس گزارش دادستانی رژیم اسراییل، وی در این پرونده متهم به فساد گسترده است. نتانیاهو در این پرونده متهم است میلیون‌ها دلار تسهیلات مالی در اختیار شاؤول الویچ مالک این شرکت قرار داده است تا پایگاه خبری واللا، رسانه زیر نظر این شرکت، از نخست‌وزیر و خانواده‌اش حمایت رسانه‌ای کند.

انتقادهای شدید مقامات اسراییلی

اعتراض‌ها و واکنش‌ها نسبت به فساد و عملکرد نخست‌وزیر اسراییل تنها محدود و منحصر به مردمان سرزمین‌های اشغالی نبوده که چه در دولت‌های پیشین و چه حاضر رژیم هم انتقادهای شدیدی نسبت به او وجود داشته است.

ایهود اولمرت نخست‌وزیر سابق اسراییل چندی پیش با حمله به بنیامین نتانیاهو، گفت: نتانیاهو هیچ‌وقت قصد نداشته به وعده‌هایی که داده، عمل کند و او فردی فریبکار و پرمدعاست. او اذعان کرد: دولت نتانیاهو به صرف اینکه تشکیل شد، وجود نداشته است. نتانیاهو تنها آنچه به صلاح خود می‌بیند انجام می‌دهد و منافع اسراییل را در نظر نمی‌گیرد. پیش از اولمرت، بنی گانتس وزیر جنگ اسراییل هم که قطعیت انحلال پارلمان را اعلام کرده بود، با انتقاد شدید از نخست‌وزیر گفت: او منافع خود را بر منافع کلی ترجیح داده و با فریب و دروغ ما را به این نقطه رسانده است.

در این میان، رادیو بین‌المللی فرانسه با اشاره به انحلال کنست تصریح کرد پس از انحلال پارلمان، اسراییل بار دیگر به بحران سیاسی سقوط کرد.

اسراییل شایسته مدال طلا برای بی‌ثباتی سیاسی

تحولات اخیر در دولت اسراییل با بازتاب‌های گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی همراه شده است از جمله رادیو بین‌المللی فرانسه به نقل از یوهانان پلسنر کارشناس علوم سیاسی اسراییلی در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین گزارش داد: حالا اسراییل شایسته دریافت مدال طلا برای بی‌ثباتی سیاسی است.

او بنیامین نتانیاهو را منشأ این بحران جدید دانست و گفت: تا زمانی که نتانیاهو در قدرت باقی بماند، هرگز وضعیت بهتر نخواهد شد. پلسنر می‌گوید نتانیاهو اگرچه برای انتخابات فرا می‌خواند اما تلاش دارد به جای اینکه جایگاهش را در سال ۲۰۲۱ واگذار کند، همچنان در قدرت باقی بماند.

رادیو بین‌المللی فرانسه گزارش داد: بنیامین نتانیاهو که متهم به فساد مالی است وقتی در برابر قضات حاضر می‌شود ترجیحش بر این است که در قدرت باقی بماند.

یکی از موارد جدی موج نارضایتی‌ها در سرزمین‌های اشغالی روند صعودی فقر به ویژه از ابتدای شیوع کرونا در این مناطق است. بر اساس نتایج یک نظرسنجی که به به تازگی منتشر شده، بیش از ۲۵۰ هزار خانواده یهودی در مناطق اشغالی از ابتدای شیوع بیماری کرونا وارد خط فقر شده‌اند که این میزان افزایش ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد.

به نوشته روزنامه تایمز اسراییل، طبق گزارش سازمان غیر دولتی «لاتیت» از یک نظرسنجی انجام شده از ابتدای سال جاری میلادی (۲۰۲۰) درصد خانواده‌های اسراییلی که به زیر خط فقر رسیده‌اند از ۱/۲۰ به ۳/۲۹ درصد رسیده است. این ارقام نشان داد که حدود ۸۵۰ هزار خانواده در سرزمین‌های اشغالی فاقد آموزش ابتدایی، مراقبت‌های بهداشتی و غذایی هستند و پس از شیوع کرونا و از ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته ۲۸۶ هزار خانواده به زیر خط فقر رسیده‌اند.

ورود دولت اسراییل به مرحله جدیدی از بحران داخلی، در حالی است که این کشور همچنان سرگرم ایجاد بی‌ثباتی و بلوا در منطقه است. نقض تمامیت ارضی کشورهای منطقه، اقدام به عملیات تروریستی در نقاط مختلف جهان و کمک به گروه‌های تروریستی تکفیری با هدف بی‌ثبات‌سازی از جمله رفتارهای رهبران دولت اشغالگر قدس است.

گانتس در اندیشه خداحافظی از سیاست

وزیر جنگ اسراییل در اندیشه ترک دنیای سیاست است. مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین به نقل از شبکه ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بنی گانتس رهبر حزب آبی- سفید در فکر کناره‌گیری از دنیای سیاست است. این شبکه افزود که پس از انحلال کنست، گانتس و گابی اشکنازی وزیر خارجه رژیم صهیونیستی می‌خواهند از دنیای سیاست کنار بکشند و در انتخابات آینده شرکت نکنند. هنوز گانتس و اشکنازی در این باره اظهارنظر رسمی نکرده‌اند.

نتانیاهو: گانتس، اسراییل را به انتخابات کشاند

به دنبال انحلال کنست، نخست‌وزیر اسراییل گفت که حزب لیکود در انتخابات آتی پیروزی چشمگیری را محقق خواهد کرد. بنیامین نتانیاهو در سخنانی پس از انحلال کنست (پارلمان) اظهار کرد که بنی گانتس، وزیر جنگ دولت اسراییل و رییس ائتلاف آبی- سفید از توافق با لیکود و نتانیاهو عقب‌نشینی کرد. وی افزود: گانتس به دلیل اختلافات در داخل حزبش اسراییل را به برگزاری انتخابات جدید کشاند. نتانیاهو در ادامه گفت: لیکود در انتخابات به پیروزی چشمگیری دست خواهد یافت. نخست‌وزیر اسراییل ادامه داد: تنها راه تشکیل یک دولت کامل راستگرا بدون حضور احزاب چپ، رای دادن به حزب لیکود است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 161122
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا