سرزمین موعود

به گزارش جهان صنعت نیوز: در پیش‌گفتار این کتاب، باراک اوباما در مورد اعتقاد راسخ خود به ایده آمریکایی و انگیزه‌اش برای به تحریر درآوردن خاطرات دوران حضور خود در کاخ سفید نوشته است: «من کتابم را برای جوانان نوشتم، به عنوان دعوتی به سختکوشی، عزم راسخ، و تخیل بزرگ برای بازسازی جهان و ساختن آمریکایی که سرانجام با هر آنچه در ملت ما بهترین است همسو خواهد شد.»

باراک اوباما پس از ترک کاخ سفید زمان زیادی را صرف نگارش خاطرات حضور خود به عنوان چهل و چهارمین رییس‌جمهور آمریکا کرد و سرانجام  کتابش را با عنوان «سرزمین موعود» در ۷۶۸ صفحه و توسط انتشارات Crown به چاپ رساند که بخش نخست از خاطرات ریاست‌جمهوری اوست. این کتاب به ۲۵ زبان دنیا از جمله اسپانیایی، چینی، عربی، فنلاندی، ویتنامی و چک منتشر ‌شده است.

این کتاب ابتدا به جزئیات تاریخ سیاسی اوباما در دوران جوانی و پیش از ورود به عرصه سیاست می‌پردازد و پس از آن بخش عمده‌ای از آن مربوط به دوران حضور او به عنوان سناتور  ایالتی مرتبط است؛ جایی که میشل اوباما همسرش نیز در کنار اوست. اوباما بعدها درمی‌یابد سیاست در سطح ملی راه بهتری برای ایجاد تغییر در آمریکاست.

رییس‌جمهور سابق آمریکا در کتاب خاطراتش روایتی صادقانه از مشکلات و دشواری‌های بر سر راه ازدواجش نیز داشته است. همسرش ابتدا مخالف حضور او به عنوان سناتور و نامزد ریاست‌جمهوری بوده است اما با افزایش اشتیاق ملی به حضور اوباما در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری، میشل اوباما نیز برای انتخابات سال ۲۰۰۸ و در رقابت با جان مک‌کین نامزد حزب جمهوریخواه همراه او می‌شود.

بر اساس این خبر، جای دونالد ترامپ، رییس‌جمهور بعد از اوباما نیز به سبب نقشش در القای تئوری توطئه درباره ماجرای شهروندی باراک اوباما در سال ۲۰۱۱ در این کتاب خالی نیست.

اوباما همچنین افشا کرد که کتاب خاطراتش محتوی جزئیات وقایع روزهای پایانی ریاست جمهوری‌اش از جمله یادداشتی است که برای دونالد ترامپ گذاشته بوده است که بخشی از آن می‌گوید: «ما تنها به طور موقت ساکنان این دفتر هستیم. این برعهده ماست که ابزار دموکراسی را دست کم به همان قوتی که دریافت کردیم، باقی بگذاریم.»

اوباما در کتاب خاطراتش از آخرین روزش در مقام ریاست‌جمهوری می‌نویسد. مقامش را در حالی ترک می‌کرد که احساس می‌کرد اساسا با هر چه او به آن معتقد بوده، مخالف است. بخش نخست کتاب خاطرات باراک اوباما با ماجرای کشته شدن اسامه بن‌لادن بنیانگذار و رهبر القاعده به پایان می‌رسد.

توصیفات اوباما از رهبران جهان

باراک اوباما توصیفات مختلفی در قبال دیگر رهبران و سیاستمداران خارجی که با آنها طی هشت سال ریاست‌جمهوری خود تعامل داشته ارائه کرده و در طرح نظراتش پروای چندانی نیز در پیش نگرفته است. باراک اوباما در این کتاب نوشته است: ولادیمیر پوتین رییس‌جمهور روسیه او را به یاد روسای سرسختی که با قانون خیابان بار آمده و در شیکاگو حکمرانی می‌کردند و آگاه به وضعیت شهر بودند، می‌اندازد. اوباما گفته است فیزیک پوتین، توجه‌برانگیز نیست و او به لحاظ جسمی فردی معمولی بود.

اوباما از سر رفتن حوصله‌اش در نشستی با هو جین‌تائو رییس‌جمهور سابق چین می‌گوید. او با اشاره به اینکه رییس‌جمهور چین در این نشست صحبت‌هایش را از روی چند صفحه قبلا آماده شده می‌خواند، می‌گوید به این فکر افتادم که می‌توانیم تنها با تبادل کاغذها و خواندن‌شان سر فرصت، صرفه‌جویی کنیم.

دونالد ترامپ و نژادپرستی

او در این کتاب به شغل سیاسی خود می‌پردازد و همچنین اذعان می‌کند که زندگی در کاخ سفید باعث شد سیگار کشیدنش افزایش یابد و ازدواجش با میشل به تنش کشیده شود. او جمهوریخواهان را افرادی بیگانه‌هراس و پارانویید می‌داند.

اوباما در جایی دیگر از کتابش می‌نویسد ریشه اصلی همه مشکل‌ها به ویژه بیگانه‌هراسی، ضدروشنفکری، تئوری‌های پارانوییدی توطئه و حس انزجار در قبال سیاهپوستان و رنگین‌پوستان دیگر از پیش از آمدن ترامپ در کاخ سفید شروع شد؛ زمانی که جان مک‌کین تصمیم گرفت تا سارا پیلین فرماندار آلاسکا را کاندیدای معاونت خود در انتخابات ۲۰۰۸ ریاست‌جمهوری اعلام کند.

در قسمت‌هایی نیز به دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا و انتقادها و صحبت‌های دروغی که او درباره اوباما مطرح کرده، همچون این دروغ که اوباما زاده آمریکا نیست پرداخته است. او متذکر می‌شود که اگرچه این صحبت‌های ترامپ را ابتدا به عنوان شوخی تلقی می‌کرده اما بعدا آنها را در راستای تلاش حزب جمهوریخواه برای جلب نظر آمریکایی‌های سفیدپوست و نگرانی‌های آنها درباره اولین رییس‌جمهور سیاهپوست در نظر گرفت.

او در ادامه نوشته است: از این لحاظ تفاوت چندانی بین ترامپ، بوئنر (رییس سابق مجلس نمایندگان آمریکا) یا مک‌‌کانل وجود نداشت. آنها هم فکر می‌کردند مهم نیست که چیزی که گفته‌اند درست است یا نه. در حقیقت تنها تفاوت بین سبک سیاست ترامپ و سبک آنها به فقدان خویشتنداری نزد ترامپ مربوط است.

او در عین حال مک‌کانل را تشنه قدرت خوانده و درباره او نوشته است: فردی فاقد کاریزما و علاقه به سیاست بوده و بیشتر برای انضباط، زیرکی و بی‌شرمی ساخته شده که همه اینها را در پیگیری بی‌احساس و صرف وقت برای قدرت به کار گرفت.

این رییس‌جمهور سابق لیندسی گراهام سناتور جمهوریخواه دیگر را همچون بازیگر یک فیلم با موضوع جاسوسی یا دزدی خوانده که به همه نارو می‌زند تا فقط از خودش محافظت کند. او نوشته است: انگار حضور من در کاخ سفید یک وحشت عمیق و این احساس که نظم طبیعی مختل شده به راه انداخت. اوباما مدعی شد دونالد ترامپ حس و حال کشور را درک کرده و از آن برای پیروز ساختن خودش در انتخابات ۲۰۲۰ بهره گرفت.

اوباما در کتابش درباره سوءاستفاده ترامپ از مساله نژادپرستی در آمریکا عنوان کرد: این دقیقا درک ترامپ در زمانی بود که شروع به دامن زدن به این ادعا که من زاده آمریکا نیستم و بنابراین رییس‌جمهوری نامشروعم، کرد. برای میلیون‌ها آمریکایی نگران از حضور یک مرد سیاهپوست در کاخ سفید او وعده یک اکسیر برای اضطراب نژادی آنها را داد. اوباما اما ریشه‌های این مشکل را به قبل از روی کار آمدن رییس‌جمهور فعلی مرتبط می‌داند. او رد آن را تا زمان تصمیم مک‌کین در اعلام سارا پیلین فرماندار وقت آلاسکا به عنوان نامزد معاونتش در انتخابات ۲۰۰۸ می‌گیرد.

تعریف و تمجید از مرکل

رییس‌جمهور سابق آمریکا در کتاب جدیدش به تمجید از صدراعظم آلمان، آنگلا مرکل پرداخته و او را قابل اعتماد، صادق، و دارای فکر دقیق خوانده و تاکید کرده تردید اولیه او به خودش قابل درک بوده اما هر دو آنها در ادامه اعتماد بیشتری به هم پیدا کردند.

باراک اوباما در این کتاب نوشته است آنگلا مرکل ابتدا به او با تردید نگاه می‌کرده که احتمالا علتش سخنرانی‌های تند او و لفاظی‌های اغراق شده او بوده است. با این حال اوباما نوشت: برای رییس دولت آلمان، بیزار بودن از مردم‌فریبی احتمالی، احتمالا یک نگرش سالم بود. او گفت که با گذشت سال‌ها مرکل را هر چه بیشتر پذیرفتنی یافته و او را قابل اعتماد، صادق، دارای فکر دقیق و به طرزی ذاتی دوستانه خواند.

با این حال اوباما از سیاست آلمان در قبال یونان در زمان دوره مشکلات مربوط به بدهی این کشور و اصرار آنگلا مرکل و وزیر دارایی سابق دولتش ولفگانگ شویبله بر ریاضت اقتصادی و کاستن از استقراض عمومی به عنوان جواب تقریبا همه مشکلات اقتصادی، انتقاد کرده است.

او نوشت: من متوجه شدم آنها (مرکل و نیکلا سارکوزی رییس‌جمهور سابق فرانسه) به ندرت ذکر کردند که بانک‌های آلمانی و فرانسوی برخی از بزرگ‌ترین قرض‌دهندگان به یونان هستند یا بخش عمده‌ای از بدهی انباشت‌شده یونان در ضمن خرید صادرات آلمانی و فرانسوی حاصل شده است – حقایقی که ممکن بود برای رای‌دهندگان روشن کند که چرا نجات یونانی‌ها از قصور در پرداخت بدهی منجر به نجات بانک‌ها و صنایع خودشان می‌شود.

او نیکلا سارکوزی رییس‌جمهور اسبق فرانسه را این‌گونه توصیف می‌کند: مثل خروس ازخودراضی سینه‌اش را جلو می‌داد. اوباما همچنین از نیکلا سارکوزی انتقاد کرده در حالی که این رییس‌جمهور سابق آمریکا احساس می‌کرد او وزنه متقابل واقعی برای مرکل نیست. اوباما نوشته سارکوزی برخلاف مرکل برای ساختن یک برنامه جدی برای اصلاح اقتصادی بیش از حد بی‌نظم بود و رویکرد سارکوزی فاقد انسجام ایدئولوژیک بود.

خاطره اولین دیدار با پوتین

باراک اوباما درباره دیدار نخستش با رییس‌جمهوری روسیه در مسکو نوشته پوتین در این دیدار نخست ۴۵ دقیقه‌ای که به نظر می‌رسید بی‌پایان باشد، سخنرانی شدیداللحنی علیه آمریکا داشت.

«ولادیمیر پوتین در جریان نخستین دیداری که در ژوئیه ۲۰۰۹ با او در مسکو داشتم به شدت از آمریکا انتقاد کرد و جورج بوش پسر را بابت اتفاقاتی که در خاورمیانه رخ داد هم ستود و هم مورد انتقاد قرار داد.» اوباما درباره این صحبت کرده که وقتی او و پوتین خواستند عکس بگیرند، چطور پوتین با این مساله راحت برخورد کرده است.

اوباما در ادامه این کتاب آورده است: وقتی خدمتگزاران مرد داشتند از ما پذیرایی می‌کردند، پوتین درباره رنج‌ها و مشقت‌هایی که بر مردم روسیه و به دست آمریکایی‌ها وارد آمده، سخن می‌گفت. پوتین گفت که جورج بوش پسر را به شخصه دوست دارد و حتی به او درباره کمک به دستگیری صدام نیز پیشنهاد داده بود اما در نهایت او را به بی‌ثباتی سراسر خاورمیانه با حمله به عراق متهم کرد.

در ادامه این کتاب همچنین آمده است: افرادی که اوباما را در این دیدار همراهی کرده بودند، تلاش کردند صحبت‌های پوتین را در دقیقه سی‌ام متوقف کنند اما اوباما مداخله کرده و از قطع صحبت‌های رییس‌جمهوری روسیه ممانعت به عمل آورد. ۴۵ دقیقه طول کشید تا پوتین تمام حرف‌هایش را بزند و اوباما نیز در این گفت‌وگوی دو ساعته قدم به قدم به پوتین پاسخ داد. باراک اوباما همچنین مدعی شد که به نظر می‌رسید پوتین برای شنیدن صحبت‌هایش آماده است اما علاقه‌ای به دیدگاه‌های اوباما ندارد.

دلایل ضعف روسیه

رییس‌جمهور پیشین آمریکا در کتاب جدید خود گفت که روسیه ابرقدرتی خود را از دست داده است. او همچنین دلایل ضعف این کشور را نیز نام برد.

باراک اوباما رییس‌جمهور پیشین آمریکا گفت: روسیه فاقد متحدان و پایگاه‌های نظامی است. اوباما در خاطرات خود نوشته است: روسیه با داشتن زرادخانه هسته‌ای بعد از ما (آمریکا)، فاقد شبکه گسترده‌ای از متحدان و پایگاه‌ها است که به ایالات متحده این امکان را می‌دهد قدرت نظامی خود را در سراسر جهان نشان دهد.

او همچنین به وابستگی روسیه به صادرات نفت، گاز، مواد معدنی و تسلیحاتی اشاره و بر این واقعیت تاکید کرد که اقتصاد این کشور در دوره ریاست‌جمهوری وی به تسلیم شدن در برابر اقتصاد کشورهایی مانند ایتالیا، کانادا و برزیل ادامه داد. وی گفت که تعدادی از سازمان‌های تحقیقاتی نرخ بالای فساد و امید به زندگی پایین در مردان را در این کشور ثبت کرده‌اند.

تحریم‌های شدید علیه کره‌شمالی

اوباما در این کتاب نوشته که ایالات متحده به لطف بهبود روابط خود با سایر کشورها توانست تحریم‌های قوی علیه کره‌شمالی را توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال ۲۰۰۹ اعمال کند.

باراک اوباما در خاطرات خود نوشت: سخنرانی ۲۰۰۹ در پراگ خواستار یک جهان عاری از تسلیحات اتمی تا حدی با هدف اصرار در تلاش برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره‌شمالی بود. او در این کتاب همچنین آورده است: من دلیل دیگر و البته عملی‌تری برای تمرکز بر مساله هسته‌ای داشتم به گونه‌ای که در سراسر اروپا خبرساز شود که ما باید راهی برای جلوگیری از پیشبرد برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره‌شمالی پیدا کنیم.

اوباما در پنجم آوریل و یک روز پس از پرتاب راکت کوتاه‌برد کره‌شمالی به اقیانوس آرام  که به گفته اوباما برای جلب توجه انجام شد، در پراگ سخنرانی کرد. شش هفته بعد،  در ۲۵ می این کشور دومین آزمایش موشکی خود را انجام داد.

شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌هایی را علیه این کشور در ۱۲ ژوئن تصویب کرد. اوباما گفته که چنین اقدام سریعی از سوی شورای امنیت تا حدی بابت افزایش محبوبیت آمریکا در صحنه جهانی بوده است. او در ادامه کتابش آورده است: این محبوبیت ویژه کار را برای متحدان ما برای تقویت یا حفظ حضور نیروها در افغانستان آسان‌تر کرد چراکه آنها فهمیدند مردمشان به رهبری آمریکا اعتماد دارند.

اوباما گفته است: پس از آنکه کره‌شمالی آزمایش موشک‌های بالستیک خود را آغاز کرد، سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا برای تقویت تحریم‌های بین‌المللی به شورای امنیت سازمان ملل رفت چرا که به گفته او بسیاری از کشورها می‌خواستند با دولت من متحد باشند. آمریکا توانست چهار تحریم دیگر را علیه کره‌شمالی پیش از پایان کار اوباما در ۲۰۱۷ وضع کند.

نفوذ صهیونیسم در دولت آمریکا

باراک اوباما در این کتاب بنیامین نتانیاهو را متهم به سازماندهی فشار سیاسی بر دولتش کرده است. باراک اوباما تصدیق می‌کند که حامیان اسراییل در آمریکا از اتهام یهودی‌ستیزی برای خفه کردن انتقادها از سیاست‌های این رژیم علیه فلسطینی‌ها استفاده می‌کنند.

باراک اوباما نوشته است، سیاستمداران آمریکایی که با صدای بیش از حد بلند از سیاست اسراییل انتقاد کنند با ریسک برچسب خوردن به عنوان ضداسراییل (و احتمالا یهودی‌ستیز) مواجه شده و در انتخابات بعدی با یک‌رقیبی که به خوبی پشتیبانی مالی شده روبه‌رو می‌شوند.

اوباما نخست‌وزیر اسراییل را متهم کرد به اینکه «خودش را طوری در مقام مدافع ارشد مردم یهود می‌بیند که تقریبا هر کاری که او را در قدرت نگه دارد برای خود توجیه می‌کند. اوباما همچنین به لابی قدرتمند آیپک که حامی اسراییل است نیز حمله کرده و گفت: این گروه به لحاظ ایدئولوژیک به راستگرایی میل کرد تا دولت نتانیاهو را بازتاب دهد و از اسراییل حتی زمانی که اقداماتش» ضدسیاست آمریکا باشد، دفاع کند. این رییس‌جمهور سابق همچنین فاش کرد که هنگام انتقاد از شهرک‌سازی‌های اسراییل با برخوردهایی از جانب حزب خودش مواجه شده است.

با وجود اینکه جمهوریخواهان کنگره اهمیتی به حقوق فلسطینی‌ها نمی‌دهند، همتایان دموکرات آنها «نگران» خشمگین کردن آیپک و از دست دادن حمایت آن بوده‌اند.

 

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 153517
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا