روزهای سخت ماکرون

 به گزارش جهان صنعت نیوز: امانوئل ماکرون با خودداری از پذیرش دور سوم قرنطینه سراسری برای مهار بیماری کووید‌ ۱۹ برخلاف پیش‌بینی‌ها و انتظارات و توصیه بلندپایه‌ترین و نزدیک‌ترین مشاوران و در حالی که دسترسی به واکسن کرونا با موانع و مشکلاتی روبه‌رو شده، قمار با سرنوشت خود را آغاز کرده است.

به دنبال پاندمی کرونا اقتصاد فرانسه با رکودی مواجه شده که از جنگ جهانی دوم تاکنون بی‌سابقه بوده است. رشد منفی اقتصادی فرانسه در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ میلادی ۳/۱   درصد اعلام شد. با احتساب این میزان رشد منفی، تولید ناخالص داخلی این کشور یک سقوط آزاد ۳/۸ درصدی را در سال گذشته میلادی به ثبت رسانده است. از سوی دیگر اعتبار و شفافیت دولت ماکرون تنها ۱۵ ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری که پیش‌بینی می‌شود رقابت سختی با ماری لوپن رهبر راست‌گرای افراطی شورشی داشته باشد، در معرض قمار و خطر قرار گرفته است.

در حالی که فرانسه در واکسیناسیون کرونا موفق عمل نکرده، در بحبوحه انتقاد‌ها از عملکرد ماکرون در برابر همه‌گیری کرونا، این روزها  بار دیگر خشونت‌ها در پاریس فوران کرده است. معترضان در فرانسه علیه اختیارات پلیس و عملکرد دولت ماکرون تظاهرات کردند و خشونت‌ها افزایش یافت.

تظاهرات‌های دامنه‌دار در فرانسه و خشونت پلیس علیه معترضان در این کشور پیامد‌های جبران‌ناپذیری را برای امانوئل ماکرون در پی خواهد داشت. رسانه‌های فرانسه گزارش دادند کاهش محبوبیت امانوئل ماکرون رکورد زده و به کمترین حد خود رسیده است.

این رهبر ۴۳ ساله در نشست دولت پس از گذشت یک هفته که به نظر می‌رسید دولت، شهروندان را برای در خانه ماندن اجباری آماده می‌کند، به جای اعمال قرنطینه، راه تشدید مقررات و تحکیم محدودیت‌های کنونی بر سفر و خرید را برگزید. این تصمیم، هنگامی که نوع واگیردارتر ویروس کرونا به سرعت در سراسر اروپا پخش می‌شود، فرانسه را در مسیر جداگانه و متفاوتی از همسایگانش یعنی بریتانیا و آلمان قرار داده است.

اولیویه وران وزیر بهداشت فرانسه به روزنامه ژورنال دودیمانش گفت: همه شواهد نشانگر رخ دادن موج تازه‌ای به علت پدیدار شدن جهش تازه است اما شاید بتوانیم از این موج با اقدامات زودهنگام تصویب شده و رعایت آنها توسط شهروندان، پرهیز کنیم. دولت فرانسه پس از پایان دوره قرنطینه دوم در دسامبر و کاهش شمار تلفات روزانه از حدود ۲۵۰ تن به کمتر از یک‌چهارم شمار تلفات بریتانیا و آلمان، مقررات سخت‌تر ممنوعیت آمد و شد شبانه را به اجرا گذاشت.

بر اساس گزارش‌ها، ماکرون نگران تاثیر منفی یک قرنطینه دیگر بر کشورش است که با پیامدهای بهداشت روانی حدود یک سال محدودیت در کنار رکود عمیق، دست و پنجه نرم می‌کند. گفته می‌شود شورش‌های خشونت‌بار چند روز گذشته در هلند در اعتراض به قرنطینه اجباری هم بر طرز فکر ماکرون اثر گذاشته به‌گونه‌ای که در نشست روز جمعه دولتش گفت: حتی هنگامی که مسیر باریک است، باید آن را بپیماییم.

ماکرون با مخالفت با نظرات وزیر بهداشت و دیگر اعضای شورای علمی ویروس کرونا، مسوولیت شخصی تصمیم خود را در حالی بر عهده گرفته که احتمال پیامدها و واکنش‌های منفی نیز وجود دارد. تیتر صفحه نخست ژورنال دودیمانش که این پرسش را مطرح می‌کند «چرا ماکرون نه گفت»، به صورت واضح نشان می‌دهد که در آینده چه کسی باید تقدیر و یا مقصر دانسته شود.

بسیاری از کارشناسان با اشاره به بررسی‌ها از آغاز همه‌گیری ویروس کرونا، می‌گویند قرنطینه‌های نخست آغازین، موثرترین اقدامات بوده‌اند زیرا به دلیل کوتاه‌مدت‌تر بودن، زیان کلی اقتصادی کمتری داشته‌اند. یک مشاور رییس‌جمهوری که می‌خواست ناشناس بماند نیز به لوموند گفته اوضاع جدی است اما به نظر ما از ابزار برای مبارزه با پیشامدها برخورداریم و ارزش آزمایش کردن دارد.

یک کارشناس بلندپایه دیگر نیز به همین روزنامه گفته اجرای قرنطینه دیگر، به صورت کامل رد نشده که به معنای احتمال تغییر در رویکرد کنونی دولت است. در صورتی که در روزهای آینده شاهد افزایش غیرقابل پذیرش همه‌گیری باشیم، اقدام خواهیم کرد.

با توجه به تلاش‌های ماکرون برای راهیابی به دور دوم ریاست‌جمهوری، پیشینه این رهبر فرانسه در زمینه مدیریت بحران ویروس کرونا شامل قرنطینه‌ها، بسته‌های حمایت اقتصادی از شهروندان و کسب و کارها و کارزار واکسیناسیون، زیر بررسی و دقت نظر شدید و سخت‌گیرانه قرار خواهد گرفت.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که تنها ۳۶ درصد پرسش‌شوندگان نسبت به رویکرد دولت ابراز اعتماد و در مقابل ۶۴ درصد ابراز بی‌اعتمادی کرده‌اند. لوپن با کاربرد اصطلاحی که برای نخستین بار در سال‌های پرآشوب جنگ داخلی جمهوری سوم فرانسه استفاده شده بود، دولت را به اقدام مانند سگ مرده شناور روی آب همانند کرده است. او چند روز پیش گفت: ما احساس سرگردانی بدون حتی پیش‌بینی، بدون دیدن آینده و تصمیم‌گیری می‌کنیم که به ما امکان پرهیز را حتی هنگام امکان‌پذیر بودن بدهد.

اما ممکن است افکار عمومی درباره مخالفت با قرنطینه‌ها، هم ماکرون و هم لوپن مخالف باشد. جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد با وجود موافقت ۶۰ درصدی پرسش‌شوندگان با قرنطینه، بیشتر آنها خواستار باز نگه داشته شدن مراکز آموزشی و فروشگاه‌های کالاهای غیرضروری هستند. تازه‌ترین آمار کرونا نشان می‌دهد که فرانسه با بیش از سه میلیون مبتلا و  ۷۵ هزار درگذشته، در مکان ششم جهانی قرار دارد.

سقوط محبوبیت ماکرون

موسسه «ایفوپ» نظرسنجی جدیدی درباره میزان محبوبیت ماکرون در فرانسه انجام داده. نتیجه این نظرسنجی نشان می‌دهد محبوبیت رییس‌جمهور فرانسه از زمان آغاز ریاست‌جمهوری‌اش به کمترین میزان خود رسیده است. نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد که محبوبیت ماکرون در ماه ژانویه به ۳۴ درصد کاهش داشته. این در حالی است که این رقم برای ماه پیش از آن ۳۹ درصد بوده است.

سال ۲۰۱۷ امانوئل ماکرون با کسب ۱/۶۶   درصد از آرا، در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه به پیروزی رسید و اکنون تنها ۲۹ درصد از رای‌دهندگان از عملکرد وی به عنوان رییس‌جمهور فرانسه ابراز رضایت کرده‌اند. این رکورد کاهش محبوبیت در حالی روی می‌دهد که از زمان آغاز به کار ماکرون در کاخ الیزه، کارکنان بخش حمل و نقل ریلی فرانسه در اعتراض به شرایط کاری خود دست به اعتصاب و اعتراض‌هایی زدند.

نوامبر سال ۲۰۱۸ و حدود یک سال بعد از ریاست‌جمهوری ماکرون در فرانسه، جنبش جلیقه‌زرد‌ها در فرانسه به راه افتاد که تا ماه‌های اخیر هر هفته برگزار می‌شد. علاوه بر این، در آستانه تعطیلات پایان سال ۲۰۱۹ میلادی، موج گسترده اعتراض‌ها در فرانسه به اصلاح قانون بازنشستگی این کشور به راه افتاد که طولانی‌ترین اعتصاب چند دهه اخیر در این کشور به شمار می‌رود.

طی این تظاهرات‌ها و اعتصاب‌ها، پلیس فرانسه عملکردی خشونت‌بار از خود نشان داده و با توسل به خشونت، سعی در پایان دادن به اعتراضات داشته است. دولت فرانسه ضمن اصرار بر رویکرد‌های خود در طول این سال‌ها، اخیرا طرح امنیت جامع پلیس را به تصویب رساند که این طرح با واکنش‌های شدیدی نه در فرانسه بلکه در میان گروه‌های حقوق بشری در جهان همراه شد.

طی روز‌های گذشته جدیدترین دور از اعتراضات علیه این قانون در پاریس برگزار شد که این تظاهرات بار دیگر به صحنه خشونت پلیس تبدیل شد. پایگاه اکسپرس در این باره می‌نویسد: درگیری‌ها با پلیس ضدشورش در پاریس در حال افزایش است و این موضوع ماکرون را به بحران می‌کشاند.

سقوط اقتصاد فرانسه با چتر کرونا

همه‌گیری کرونا و ادامه وخیم آن، باعث شده دولت فرانسه برای مهار این ویروس نوظهور، فعالیت‌های اقتصادی را محدود و در اغلب موارد متوقف کند. برونو لومر وزیر اقتصاد فرانسه می‌گوید: آمار و ارقام رکود اقتصادی فرانسه آنچنان حاد شده که در ۱۰‌ سال اخیر بی‌سابقه بوده، خیل عظیم بیکاری ناشی از ورشکستگی شرکت‌ها وضعیت بسیار سختی را برای دولت به وجود آورده است. در مقابل چنین وضعیتی استثنایی باید تصمیمات استثنایی اتخاذ شود.

این شرایط میزان مصرف خانوار‌ها را با کاهش بیش از ۷ درصدی روبه‌رو کرده است. کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری خارجی، افزایش کسری‌ها در تجارت خارجی با ۶۸ میلیارد یورو و کسری ۳۰۰ میلیارد یورویی بودجه از ابعاد بسیار مهم رکورد اقتصادی فرانسه عنوان شده است. افزایش شدید هزینه‌های مربوط به بحران کرونا، بدهی عمومی دولت فرانسه را تاریخی ساخته و از رقم دو هزار و ۶۱۲ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۰ احتمالا به ۲ هزار و ۷۹۸ میلیارد یورو تا پایان سال جاری میلادی خواهد رساند.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 169757
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا