رایزنی‌های فواد حسین در تهران

 به گزارش جهان صنعت نیوز: وی قبل از همه با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی خود دیدار کرد و رفت و آمدهای هیات‌های دو کشور را نشانگر اهتمام دو طرف به روابط فیمابین دانست. فواد حسین با مرور بر موضوعات روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف دیدگاه طرف عراقی در این موارد را تشریح کرد. وی همچنین توجه ویژه مصطفی الکاضمی، نخست وزیر عراق نسبت به پیگیری و سازماندهی روابط دو کشور را مورد تاکید قرار داد.

ظریف نیز در این دیدار با قدردانی از پیگیری روند قضایی ترور سرداران شهید سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس از سوی دولت عراق، ابراز امیدواری کرد عاملان و آمران این اقدام جنایتکارانه از طریق پیگیری‌های قضایی به سزای اعمال جنایتکارانه و خسارت‌بار خود برسند. وی گفت: پایان دادن به حضور نیروهای آمریکا در منطقه بهترین واکنش به این اقدام تروریستی خواهد بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز خرسندی از برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور، ابراز امیدواری کرد توافقات سفر ریاست محترم جمهور کشورمان به عراق در حوزه‌های مختلف دوجانبه در خصوص شهرک‌های صنعتی، بازارچه‌های مرزی، رفت و آمد تجار و زوار، حمل و نقل کالا و مطالبات و موضوعات بانکی در سریع‌ترین زمان ممکن به نتیجه برسد.

دیدار بعدی فواد حسین با دریادار علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان بود. دریابان شمخانی در این دیدار از اقدام دستگاه قضایی عراق در زمینه صدور حکم بازداشت ترامپ و پمپئو تقدیر کرد.

وی با اشاره به روابط خوب دو کشور در حوزه‌های مختلف بر ضرورت تسریع در اجرای کامل توافقنامه‌های مشترک در حوزه‌های مختلف تاکید کرد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به در هم‌تنیدگی امنیت، ثبات و آرامش در عراق و ایران گفت: افزایش و تثبیت اقتدار و حاکمیت دولت عراق در برقراری نظم و اجرای قانون لازمه عبور از مشکلات سیاسی، اقتصادی و امنیتی در این کشور است.

وی خاطرنشان کرد: عامل اصلی بی‌ثباتی و بحران در منطقه، حضور شرارت‌بار نیروهای بیگانه به ویژه نیروهای آمریکایی است.اجرای هر چه سریع‌تر مصوبه مجلس عراق برای خروج نظامیان بیگانه از عراق مقدمه خوبی برای خروج آنان از کل منطقه است.

وی با تاکید بر ضرورت احیای موقعیت سیاسی و تاریخی عراق در جهان اسلام و کشورهای عربی گفت: شکل‌گیری این مهم فرصتی برای ایفای نقش فعال بغداد در مسیر رفع اختلافات و پشتیبانی از ثبات پایدار در کشورهای عربی و اسلامی خواهد بود.

فواد حسین، وزیر خارجه عراق نیز با اشاره به نقش ممتاز جمهوری اسلامی ایران در حفظ ثبات و امنیت منطقه تصریح کرد: گسترش همکاری در همه زمینه‌ها به‌ویژه تسریع در اجرای پروژه‌های اقتصادی مشترک با کشور دوست و برادر ایران از اولویت‌های اصلی سیاست خارجی عراق به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: ملت و دولت عراق هیچگاه حمایت و کمک‌های حیاتی و نجات‌بخش برادران ایرانی در دفع فتنه تروریستی داعش در عراق را فراموش نخواهند کرد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 169963
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا