راه دشوار دیپلماسی

 به گزارش جهان صنعت نیوز: جو بایدن در حالی سکان امور را در قدرتمندترین کشور جهان به دست گرفت که حتی پیش از واقعه حمله به ساختمان کنگره نیز آشفتگی‌ها در داخل آمریکا، گمانه‌زنی‌ها درباره تضعیف جایگاه بین‌المللی ایالات متحده حتی در امور خاورمیانه قوی بود. او وعده‌های گوناگونی را در عرصه سیاست‌های داخلی و بین‌المللی آمریکا بیان کرده که مهم‌ترین هدف آن بهبود جایگاه و بازگرداندن اعتبار از دست‌رفته واشنگتن در عرصه‌های بین‌المللی است. رییس‌جمهور دموکرات آمریکا تلاش دارد تا با ابزار دیپلماسی و چندجانبه‌گرایی، ایالات متحده را بار دیگر محور تحولات جهانی قرار دهد.

هدف اصلی سیاست خارجی آمریکا تامین منافع و امنیت ملی این کشور و حمایت از شرکای تجاری و متحدان نظامی واشنگتن در سراسر جهان است؛ سیاستی که بایدن مایل است با تکیه بر ائتلاف‌های محلی و تقویت مناسبات با متحدان دنبال کند. از نظر بایدن چالش‌های جهانی مانند کرونا، تغییرات آب و هوایی و اشاعه تسلیحات هسته‌ای، تنها با همکاری ملت‌ها قابل حل هستند و آمریکا به تنهایی از پس آنها برنمی‌آید. به قول او ائتلاف‌ها، بزرگ‌ترین دارایی آمریکا هستند. 

بایدن کشوری را تحویل گرفت که دچار اختلافات شدید سیاسی است، هزاران نفر در آن به دلیل ابتلا به کرونا در حال مرگ هستند و نرخ بیکاری همچنان بالاست. مشکلات اقتصادی امروز ایالات متحده به ویژه دغدغه بایدن برای تامین حدود دو تریلیون دلار بودجه برای مقابله با شیوع کرونا نیز دیگر مشکل اساسی رییس‌جمهور جدید آمریکاست.

بایدن در حالی وارد کاخ سفید شد که در آخرین روزهای ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، تنش میان ایران و آمریکا به طور قابل توجهی افزایش یافت. اولویت نخست بایدن در قبال مساله ایران، ازسرگیری مذاکرات است تا به توافقی برای حفظ امنیت بین‌المللی در قبال سلاح‌های هسته‌ای دست یابد، اما در این راه، هم با فشار دموکرات‌ها و هم جمهوریخواهان آمریکا روبه‌رو است. پیروزی جو بایدن و اظهارات او بر سر آمادگی آمریکا به بازگشت به توافق گروه ۱+۵ با ایران یکی از پیامدهای تغییر در نوک هرم قدرت سیاسی در آمریکا بوده است. تیمی که بایدن برای سیاست بین‌الملل دولت خود تشکیل داده است نیز از جمله می‌تواند اراده آمریکا به بازگشت به توافق هسته‌ای را به نمایش بگذارد. جو بایدن در جریان سخنرانی خود در نشست امنیتی مونیخ از آمادگی کشورش برای مذاکره با ایران در چارچوب گروه ۵+۱ سخن گفت.

بایدن ۷۸‌ساله پیرترین رییس‌جمهوری تاریخ آمریکا است. خودش گفته که خود را چهره‌ای انتقالی می‌بیند. اینکه در این دوران انتقال چگونه با چالش‌های پیش‌رو مقابله کند، تاریخ آتی آمریکا را نیز تعیین خواهد کرد.

با توجه به اهمیت سیاسی، اقتصادی و ژئوپلیتیک دولت نوپای جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رییس‌جمهور آمریکا نسبت به سلف خود نه‌تنها برای ایالات متحده بلکه برای سراسر جهان، در گفت‌و‌گویی با کارشناسان اندیشکده بریتانیایی «چتم هاوس» و اندیشکده آمریکایی «کارنگی» به واکاوای چشم‌انداز سیاست داخلی و خارجی جو بایدن پرداخته‌ایم.

در این گفت‌وگو از نظرات ویکتور بالمر توماس دانشیار برنامه ایالات متحده و آمریکا در چتم هاوس استاد افتخاری در انستیتوی آمریکا، دانشگاه کالج لندن و استاد برجسته اقتصاد در دانشگاه لندن استفاده کرده‌ایم. او از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ مدیر چتم هاوس و از ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۸ مدیر انستیتوی مطالعات آمریکای لاتین در دانشگاه لندن بود. بالمر از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۷ مجله مطالعات آمریکای لاتین را منتشر کرد و بیش از ۲۰ کتاب در مورد آمریکای لاتین و کاراییب تالیف کرده است. آخرین کتاب او با عنوان «امپراتوری در عقب‌نشینی: گذشته، حال و آینده ایالات متحده» در مارس ۲۰۱۸ منتشر شد. او از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ مدیر غیراجرایی JP Morgan Brazil Investment Trust بود.

در این رابطه نظر یکی دیگر از کارشناسان «چتم هاوس» به نام ماریانو آگوئر یک تحلیلگر سیاسی مستقل و عضو شبکه امنیتی بنیاد Friedrich Ebert برلین را نیز جویا شده‌ایم. او مشاور ارشد در زمینه ایجاد صلح در دفتر هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در کلمبیا طی سال‌های ۱۹-۲۰۱۷ بوده است. او به عنوان یک روزنامه‌نگار و تحلیلگر چندین کتاب را در زمینه‌های مختلف از نئوامپریالیسم در کشورهای ضعیف، مداخله بشردوستانه، محرومیت گرفته تا خشونت در جنوب جهانی (آفریقا و آمریکای لاتین و کشورهای در حال توسعه در آسیا) و اخیرا در مورد بحران داخلی و بین‌المللی مشروعیت در ایالات متحده، تالیف و ویرایش کرده است.

سارا یرکس یکی دیگر از کارشناسانی است که در این گفت‌و‌گو دیدگاه او را جویا شده‌ایم. او یکی از اعضای ارشد برنامه کارنگی خاورمیانه است؛ جایی که تحقیقات او در مورد تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی تونس و همچنین روابط دولت و جامعه در خاورمیانه و شمال آفریقا متمرکز است. او عضو همکار در موسسه بروکینگز و عضو شورای روابط بین‌الملل شورای روابط خارجی بوده و در برنامه مطالعات امنیت در دانشگاه جورج تاون و در مدرسه امور بین‌الملل الیوت در دانشگاه جورج واشنگتن تدریس کرده است. یرکس عضو سابق کارکنان برنامه‌ریزی سیاست‌های وزارت امور خارجه است؛ جایی که تمرکز امور بر آفریقای شمالی است. یرکس همچنین به عنوان یک تحلیلگر تحقیقات ژئوپلیتیک برای اداره برنامه‌های استراتژیک و سیاست‌های ستادی مشترک ارتش ایالات متحده در پنتاگون خدمت می‌کرد و به رهبر ستاد مشترک در زمینه سیاست خارجی و مسائل امنیت ملی مشاوره می‌داد. در ادامه گفت‌و‌گوی «جهان‌صنعت» را با این کارشناسان از نظر می‌گذرانید.

۱- بخش عمده کابینه جو بایدن از افراد دولت اوباما تشکیل شده است. آیا بایدن هم رویه باراک اوباما در سیاست را در پیش خواهد گرفت؟

ویکتور بالمر: ماهیت جو بایدن پیگیری مسیر اوباما خواهد بود. با این حال این روند با پیشرفت جهان کار آسانی نخواهد بود. در سطح جهانی چین اکنون قدرتمندتر و ایالات متحده ضعیف‌تر است، در حالی که وضعیت سایر کشورها و مناطق نیز تغییر کرده است.

ماریانو آگوئر: اگرچه بسیاری از مقامات منصوب‌شده توسط جو بایدن از دولت اوباما آمده‌اند، من فکر می‌کنم بسیاری از آنها سیاست‌های خود را با شرایط جدید سازگار می‌کنند، به ویژه برای جلب اعتماد متحدان، بازیابی نقاط قوت دیپلماتیک و تمایل به جای همکاری تحمیل به متحدان. همچنین آنها از درگیری نظامی، به عنوان مثال در مورد چین، اجتناب می‌کنند.

سارا یرکس: جهان و ایالات متحده طی چهار سال گذشته به طرز چشمگیری تغییر کرده است، بنابراین انتظار نمی‌رود که شاهد تکرار سیاست‌های دوران اوباما باشیم. جو بایدن برای مقابله با بحران‌های دوگانه پاندمی و افزایش تروریسم داخلی روبه‌رو است که در دوران اوباما نبود. به علاوه بایدن و اوباما در مورد چند موضوع اختلاف‌نظر داشتند، بنابراین گرچه تداوم برخی سیاست‌ها بین دو دولت وجود خواهد داشت، اما تغییرات زیادی نیز ایجاد خواهد شد.

۲- نقش اصلی کامالا هریس در دولت بایدن چیست؟ آیا او رییس‌جمهور پنهان آمریکاست؟

ویکتور بالمر: کامالا هریس توسط بایدن به عنوان نامزد معاون ریاست‌جمهوری خود برای اهداف انتخاباتی داخلی و نه به دلایل سیاست خارجی انتخاب شد. او ممکن است در آینده نقشی در امور خارجه داشته باشد، اما بعید به نظر می‌رسد. به طور معمول، معاونان رییس‌جمهور درگیر امور خارجی نیستند. من انتظار دارم که هریس به طور عمده روی سیاست داخلی متمرکز باشد.

ماریانو آگوئر: من این‌طور فکر نمی‌کنم، اما او شایستگی‌های خود را دارد، در عین حال بایدن هنوز یک سیاستمدار قوی است.

سارا یرکس: او معاون رییس‌جمهور ایالات متحده است. او وظایفی را که در قانون اساسی ایالات متحده به معاون رییس‌جمهور تعیین شده است، انجام می‌دهد.

۳- بایدن اقتصادی ورشکسته را از ریاست‌جمهوری ترامپ به واسطه بحران کرونا به ارث برده است. چالش‌های پیش‌روی او در خصوص احیای اقتصاد آمریکا چیست؟ چه زمانی آمریکا به مسیر شکوفایی اقتصادی بازمی‌گردد؟

ویکتور بالمر: فکر نمی‌کنم ورشکستگی کلمه درستی باشد. ایالات متحده این امتیاز ویژه را دارد که می‌تواند اوراق بدهی را بر اساس ارز خود صادر کند، بنابراین خطر ورشکستگی این کشور را تهدید نمی‌کند. چالش احیای اقتصاد بسیار بزرگ است اما اگر برنامه واکسن موفقیت‌آمیز باشد، این امر نسبتا آسان خواهد بود. در صورت موفقیت واکسیناسیون، ایالات متحده به سرعت محدودیت‌ها را برداشته و اقتصاد تا سال ۲۰۲۲ به سطح قبل از کووید۱۹ بازگشته و احیا خواهد شد. در حقیقت بهبود لزوما بازگشت به رونق اقتصادی نیست زیرا شکوفایی به آنچه پس از آن اتفاق می‌افتد بستگی دارد.

ماریانو آگوئر: پی بردن به آن غیرممکن است. جو بایدن چالش‌های جدی و بزرگی پیش‌رو دارد. نخست، حمایت از میلیون‌ها شهروند و ایجاد محرک برای مشاغل متوسط و کوچک. دوم، راه‌اندازی مجدد اقتصاد تولیدی، فراتر از اقتصاد مالی. سوم، یافتن راه‌حل تعادل برای مدل تجارت خارجی‌سازی تولید در چین، مکزیکو و سایر کشورها.

سارا یرکس: بایدن با چالش‌های اقتصادی عظیمی روبه‌رو است. او در تلاش است با کنگره آمریکا در زمینه اقدامات مختلف اقتصادی برای کمک به رفع افزایش بیکاری و کمک به نجات آمریکایی‌ها از فقر، همکاری کند. این کار ساده‌ای نیست اما اولویت اصلی دولت جدید است.

۴- بایدن با پدیده‌ای به نام «تروریسم داخلی» در فضای داخلی آمریکا روبه‌رو است، ارزیابی شما از تاثیرات این هرج و مرج داخلی بر دولت نوپای او مانند آنچه در حمله به کنگره اتفاق افتاد، چیست؟ آیا بایدن می‌تواند دوباره آمریکا را متحد کند؟

ویکتور بالمر: آمریکا قبل از ترامپ جامعه‌ای عمیقا تقسیم‌شده بود و اختلافات در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ عمیق‌تر شده است. بایدن می‌تواند در جهت متحد کردن ایالات متحده پیشرفت کند اما محدودیت‌هایی وجود دارد. این واقعیت که هر دو سال یک بار انتخابات برگزار می‌شود، به این معنی است که ایالات متحده تقریبا در یک چرخه انتخاباتی دائمی قرار دارد و در حال حاضر انتخابات بسیار تفرقه‌انگیز است.

ماریانو آگوئر: اتحاد مجدد جامعه آمریکا برای رییس‌جمهور بایدن بسیار دشوار خواهد بود. بخش گسترده‌ای از جامعه، علیه دولت لیبرال و مشتاق استفاده از خشونت و بسیار ضددموکراتیک شده است. از طرفی به آن حضور ایدئولوگ‌ها از جمله استیو بنن، همزبانان، کارشناسان و نمایندگان و سناتورها در کنگره که آماده ادامه ایدئولوژی راست افراطی ترامپیسم هستند، اضافه شده است.

سارا یرکس: متاسفانه تروریست‌های داخلی و برتری‌طلبان سفیدپوست تازه‌وارد نیستند اما در زمان ریاست‌جمهوری ترامپ صدا و سکویی به آنها داده شد که نژادپرستان و سخنان زن‌ستیزانه آنها را تحریک می‌کرد. برعکس، دولت بایدن این مشکل عظیم را تشخیص داده و آن را فراخوانده و در تلاش است تا آن را برطرف کند.

۵- چرخش آشکار بایدن در سیاست خارجی آمریکا نسبت به سلف خود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ویکتور بالمر: چرخش در سیاست خارجی آمریکا تاکنون کاملا قابل پیش‌بینی بوده است. برخی مناطق وجود دارد که ما هنوز نمی‌دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد (به عنوان مثال کوبا) اما تاکنون هیچ شگفتی بزرگی رخ نداده است.

ماریانو آگوئر: بایدن تلاش خواهد کرد در چارچوب چندجانبه به دیپلماسی سنتی بازگردد اما این در حالی است که ایالات متحده مجبور است قدرت جهانی را با چین، اتحادیه اروپا، روسیه و قدرت‌های نوظهور تقسیم کند. او ضمن پرهیز از برخوردهای نظامی تلاش خواهد کرد رهبری کند در صورتی که روابط بین‌الملل کنونی حتی از دوران ریاست‌جمهوری اوباما نیز متفاوت است.

سارا یرکس: هنوز خیلی زود است که بگوییم سیاست خارجی بایدن دقیقا چگونه است. او تاکنون بر تایید مجدد اتحاد خود با اروپا و اطمینان بخشیدن به ارگان‌های چندجانبه مانند سازمان ملل، سازمان بهداشت جهانی و سایر کشورها متمرکز بوده است که ایالات متحده تعهدات خود یا متحدان خود را رها نخواهد کرد. او رویکرد چندجانبه بسیار بیشتری نسبت به سلف خود، دونالد ترامپ در قبال سیاست خارجی اتخاذ می‌کند.

۶- آینده رابطه آمریکا با روسیه و چین را چگونه ارزیابی می‌کنید، آیا بایدن قادر به مهار سیاست‌های این دو کشور خواهد بود؟

ویکتور بالمر: به هیچ‌وجه ایالات متحده نمی‌تواند هر یک از این کشورها را کنترل کند اما پیش از آن هم هرگز نمی‌توانست. در حقیقت، توانایی این کشور برای تاثیرگذاری در هر یک از کشورها در حال حاضر بسیار کمتر از گذشته است. بنابراین این سوال مطرح است که آیا بایدن مایل است برای جلوگیری از وخیم شدن هر چه بیشتر روابط با هر دو کشور، ریسک کند. ما هنوز پاسخ آن را نمی‌دانیم.

ماریانو آگوئر: جو بایدن فشارهایی از طرف تندروهای ایالات متحده احساس خواهد کرد که تمایل دارند به جنگ سرد با روسیه بازگردند و جنگ آغاز شده توسط ترامپ با چین را ادامه دهند. او از سوی دولتش در خصوص سخت‌گیری و عدم مسامحه در ارتباط با روسیه و چین به اندازه ایران و ونزوئلا تحت فشار خواهد بود. از طرف دیگر بایدن سعی خواهد کرد روابط عملی با پکن و مسکو برقرار کند و با تهران و کاراکاس بر سر توافقات بدون خشونت مذاکره کند. اما ایالات متحده نمی‌تواند سیاست‌های خارجی این دو کشور را کنترل کند.

سارا یرکس: بایدن برای مقابله با نفوذ فزاینده چین و روسیه در سراسر جهان متمرکز شده است. فکر نمی‌کنم او قصد کنترل سیاست‌های آنها را داشته باشد. این موضوع به خود آنها بستگی دارد. اما بایدن در تلاش است اعتبار ایالات متحده را افزایش دهد و از سلطه روسیه و یا چین در صحنه جهانی جلوگیری کند.

۷- آینده رابطه آمریکا و ناتو چگونه خواهد بود؟

ویکتور بالمر: به نظر می‌رسد بهبود این امر قطعی است. ناتو یکی از معدود سازمان‌های بین‌المللی است که هژمونی آمریکا در آن تقریبا بدون چالش است (فقط ترکیه در این زمینه شیطنت‌هایی دارد).

ماریانو آگوئر: برای مدتی ماه عسل برگزار می‌شود. متحدان اروپایی و کانادا مشتاق داشتن یک شراکت دوستانه با ایالات متحده هستند و نخبگان اروپایی مشتاق دیدن رییس‌جمهور جدید در نقش رهبری هستند. مشکل این است که ظرفیت ایالات متحده برای رهبری بسیار کاهش یافته است و روند آغاز شده توسط ترامپ به ویژه خروج نیروهای آمریکایی از آلمان در میان‌مدت ادامه خواهد یافت.

سارا یرکس: این موضوع اولویت دیگر دولت ایالات متحده است؛ تایید مجدد تعهدات خود در قبال ناتو.

۸- ارزیابی شما از آینده رابطه آمریکا و اتحادیه اروپا چیست؟

ویکتور بالمر: این رابطه مطمئنا بهبود خواهد یافت اما به آنچه قبل از ترامپ بود برنخواهند گشت چراکه در وهله نخست، ایالات متحده اکنون کمتر درگیر اروپا و بیشتر بر آسیا متمرکز است. ثانیا پس از دوران ریاست‌جمهوری ترامپ و روابط پرافت‌و‌خیز ایالات متحده با بروکسل، اتحادیه اروپا به تدریج آموخته که نمی‌تواند به ایالات متحده وابسته باشد.

ماریانو آگوئر: روابط آنها بهتر خواهد شد؛ هر دو طرف سعی خواهند کرد خواسته‌های اقتصادی و تجاری خود را برآورده کنند. شاید در مورد توافقنامه گاز آلمان و روسیه تنش ایجاد شود.

سارا یرکس: در مورد اروپا- همان‌طور که قبلا گفتم، برخی اقدامات بایدن برای اطمینان بخشیدن به متحدان اروپایی ما در مورد تعهدات خود بوده است.

۹- آینده رابطه آمریکا و کره‌شمالی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ویکتور بالمر: پیش‌بینی این مساله آسان نیست. جو بایدن نوع ریسک‌های پذیرفته شده توسط دونالد ترامپ را نخواهد پذیرفت، اما در برخی موارد او ناگزیر خواهد شد.

ماریانو آگوئر: منجمد. احتمالا کره‌شمالی تمایل بایدن برای مذاکره را مورد آزمایش قرار خواهد کرد. این مساله یک کابوس برای بایدن ایجاد می‌کند.

سارا یرکس: با توجه به سوابق رابطه این دو کشور، پیش‌بینی آینده رابطه واشنگتن-پیونگ یانگ دشوار است.

۱۰- آیا رابطه آمریکا و اسراییل در دوره بایدن مانند دوره ترامپ نزدیک خواهد بود یا تغییر خواهد کرد؟

ویکتور بالمر: خیر، رابطه اسراییل و آمریکا در دوره جو بایدن به اندازه ترامپ نزدیک و صمیمانه نخواهد بود. با این حال، هر تلاشی توسط دولت بایدن برای بی‌طرف بودن بیشتر، مقاومت زیادی را در بر خواهد داشت. باید دید آیا بایدن مایل است با این مقاومت روبه‌رو شود یا اینکه همه چیز را نابود خواهد کرد.

ماریانو آگوئر: آنها مثل همیشه مثل یک تجارت خواهند بود. واشنگتن روابط خود را با تشکیلات خودگردان فلسطین دوباره آغاز می‌کند، اما سفارت ایالات متحده در قدس باقی خواهد ماند؛ به رسمیت شناختن غیررسمی حاکمیت اسراییل بر بلندی‌های جولان توسط دونالد ترامپ تغییر نخواهد کرد. ایالات متحده با همان روایت راه‌حل دوکشوری بر این منطقه ادامه خواهد داد. درگیری‌های اسراییل و فلسطین دیگر برای ایالات متحده در اولویت نیست.

سارا یرکس: رابطه کاملا متفاوت خواهد بود. روابط بسیار سردتر از دوران ترامپ خواهد بود.

۱۱- رویکرد بایدن نسبت به خاورمیانه و رابطه‌اش با کشورهایی نظیر افغانستان، عراق، عربستان، یمن و سوریه چگونه خواهد بود؟

پروفسور ویکتور بالمر: او هم با انتخاب نماینده خاورمیانه و هم تصمیم خود مبنی بر عدم تامین سلاح‌های عربستان برای استفاده در یمن، شروع خوبی را آغاز کرده است. با این حال، همه کشورهایی که نام بردید متفاوت هستند و پاسخ‌های بایدن پیچیده است. یک رویکرد واحد وجود نخواهد داشت.

ماریانو آگوئر: ایالات متحده افغانستان را ترک خواهد کرد، اما دیرتر از زمانی که ترامپ برای انجام این کار برنامه‌ریزی کرده بود. ارتباطات با عربستان سعودی ادامه خواهد داشت و نزدیک خواهد شد، مگر در مورد جنگ یمن. واشنگتن خواهد پذیرفت که سوریه تحت کنترل روسیه است و عراق دیگر در اولویت سیاست‌های ایالات متحده نیست.

سارا یرکس: این سوال بزرگی است. رویکرد واحدی در خاورمیانه وجود ندارد. بلکه بایدن ثبات را در اولویت قرار خواهد داد و رویکرد ارزش‌مدارانه بسیار بیشتری نسبت به سلف خود خواهد داشت، که در دفاع از حقوق بشر و حکمرانی مطلوب است.

۱۲- یکی از موضوعات کلیدی ریاست‌جمهوری بایدن موضوع احیای برجام است؛ ارزیابی شما از آینده رابطه ایران و آمریکا چیست؟

پروفسور ویکتور بالمر: این موضوع مهمی است. ما حرکات آغازین هر دو طرف را دیده‌ایم، اما نگرانی من در این مرحله بی‌جهت نیست. بایدن می‌خواهد دوباره به برجام بپیوندد، اما برای این کار با مخالفت شدید داخلی روبه‌رو می‌شود. او برای انجام این کار ممکن است به کمک طرف ایرانی احتیاج داشته باشد، اما ایران هم حوزه‌های انتخابیه داخلی خود را دارد که باید در نظر بگیرد. در نهایت، من فکر می‌کنم ایالات متحده دوباره به این توافق ملحق می‌شود اما این امر زمان‌بر است.

ماریانو آگوئر: نقطه شروع مذاکره، پیچیده‌ترین بخش ماجراست، چراکه هرکدام از طرفین منتظر می‌مانند تا طرف مقابل اولین سیگنال را برای مذاکره ارائه دهد. اگر دولت بایدن تلاش کند مساله موشک‌های میان‌برد ایران یا نفوذ سیاسی تهران در خاورمیانه را شامل این گفت‌و‌گوها کند، مذاکره دشوارتر خواهد بود. این مهم خواهد بود که واشنگتن اروپایی‌ها را در مذاکرات شرکت دهد، همان‌طور که جان کری در گذشته از مشارکت آنها بهره می‌برد. این فاکتور می‌تواند امنیت دیپلماتیک و اقتصادی بخش‌هایی را در تهران فراهم کند که نسبت به ایالات متحده دچار سوء‌ظن و بی‌اعتمادی است.

سارا یرکس: بایدن صریحا اعلام کرده که متعهد به تلاش برای احیای توافق هسته‌ای با ایران است، اما نباید انتظار داشته باشیم که ایالات متحده به این زودی‌ها به میز مذاکره بازگردد. پیش از شروع مذاکرات، کارهای زیادی وجود دارد که باید انجام شود. علاوه بر این، بایدن گفته است که نگاه جامع‌تری به سیاست ایران و آمریکا، خارج از فضای هسته‌ای خواهد داشت.

۱۳- آیا بایدن موفق به احیای اعتبار از دست رفته آمریکا در دوره ترامپ خواهد شد؟

پروفسور ویکتور بالمر: اعتبار آمریکا توسط ترامپ چنان آسیب دید که ترمیم نسبی در زمان بایدن اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. اما از آنجا که موقعیت ایالات متحده امروز بسیار ضعیف‌تر از گذشته است، بازگشت به وضعیت قبلی غیرممکن است. با توجه به اینکه قدرت ایالات متحده نسبت به گذشته کاهش یافته، مساله این کشور در حال حاضر همسو کردن ابزار و اهداف است. این امر نیاز به یک ذهنیت پسا امپراتوری دارد، اما بایدن فرد مناسبی برای این کار نیست. او برای دوره‌ای بیش از حد طولانی، تقریبا در تمام زندگی خود، غرق در حمایت از امپراتوری بوده که اکنون در حال عقب‌نشینی است.

ماریانو آگوئر: دانستن این موضوع دشوار است. دولت بایدن باید اعتبار داخلی و خارجی را بازگرداند. این امر نیاز به اداره ایالات متحده تحت یک بحران عمیق و زیر سایه تاثیر پاندمی کووید-۱۹ دارد. و در سطح بین‌المللی، جهان پر از پیچیدگی، شگفتی و معضلات مختلف است، کودتای نظامی در میانمار آخرین دست از این مشکلات به شمار می‌رود.

سارا یرکس: رویکرد او بسیار امیدوارانه است. اما هیچ‌کس تصور نمی‌کند که این کار ساده‌ای خواهد بود. بازسازی اعتماد و اعتبار در سراسر جهان بسیار طول خواهد کشید.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 178137
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا