راهزنی بین‌المللی در تنگه جبل‌الطارق

جهان صنعت نیوز| حسن‌هانی‌زاده- با توجه به اینکه قوانین دریانوردی کاملا شفاف است و آزادی کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی از سوی جامعه جهانی تضمین شده لذا اقدام اخیر انگلیس برای برهم زدن قواعد‌ بازی و خروج انگلیس از برجام و برهم زدن نتایج نشست اخیر ایران با کشورهای اروپایی و روسیه و چین بوده که نتیجه آن اقدام اروپا و ضرورت گشایش یک سطح مالی بین ایران و کشورهای اروپایی است که تضمین‌های لازم هم گرفته شده اما انگلیس تحت فشار آمریکا و با توجه به وجود اختلاف بین تهران و لندن درباره مسائل مربوط به اتباع دو کشور به نظر می‌رسد که انگلیسی‌ها شروع‌‌کننده بازی کثیفی شدند تا یک اجماع جهانی علیه ایران به وجود آورند.


ایران در چارچوب قوانین بین‌المللی هیچ‌گاه قوانین دریانوردی را نقض نکرده و دولت اسپانیا به انگیس اجازه نداده که کشتی ۱ Grace را که حامل نفت ایران بوده خارج از قوانین بین‌المللی کشتیرانی توقیف کند.

بر هم زدن اینستکس

 این عمل نقض قواعد بین‌المللی است و مقدمه‌ای برای برهم زدن تعهدات سه کشور انگلیس، آلمان و فرانسه برای گشایش خط مالی اینستکس است‌. به نظر می‌رسد این سه کشور تحت فشار آمریکا قصد دارند که این خط مالی اینستکس را ببندند و هیچ‌گاه به تعهدات خود در برجام عمل نکنند و توپ را در زمین ایران بگذارند اما بهانه انگلیس در توقیف این کشتی حامل نفت ایران این است که این کشتی حامل نفت ایران به سوریه بوده و سوریه هم از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده‌.

 الان جهان با یک قانون کثیفی جنگل مواجه است و این قانون را آمریکا با هژمونی نظامی خود و جامعه جهانی با تعاملات بین‌المللی اعلام کرده و اعمال می‌کند و این نشان می‌دهد کشورهای اروپایی سیاست‌شان را با آمریکا هماهنگ می‌کنند به همین دلیل توقیف این کشتی می‌تواند شرایط منطقه را بحرانی کند و ایران دست به اقدام متقابل بزند.

اگر انگلیس همچنان به توقیف کشتی ایرانی که هزینه سنگینی به لحاظ مالی دارد چرا‌که هر روز ۱۳ هزار دلار هزینه دریانوردی این کشتی است‌‌ لذا ایران حق دارد اقدام تلافی‌جویانه داشته باشد و مانع عبور کشتی انگلیسی از تنگه هرمز شود طبیعی است هم انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا در‌صدد هستند اجماع‌سازی علیه ایران انجام دهند اما اقدام ایران کاملا مشروع است و می‌تواند حقوق‌مان را تضمین کند زیرا این عمل که برای اولین بار در تاریخ دریانوردی صورت می‌گیرد و تکرار آن می‌تواند سابقه خطرناکی در عرصه کشتیرانی بین‌المللی به جا بگذارد.

کارشناس مسائل بین‌الملل

اخبار برگزیدهیادداشت
شناسه : 32482
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا