دیپلماسی چهره به چهره

به گزارش جهان صنعت نیوز: دیپلماسی رودررو با اجلاس سران گروه هفت پس از دو سال در انگلیس از سرگرفته شده است، اما جهان از زمانی که اعضای این گروه در «بیاریتز» فرانسه به میزبانی امانوئل ماکرون دیدار کردند، تغییرات زیادی را تجربه کرده است. در نشست سه‌روزه هفت کشور صنعتی جهان، سران دولتی آمریکا، بریتانیا، آلمان، کانادا، فرانسه، ایتالیا و ژاپن حضور دارند.

پاندمی کرونا که تاکنون سه میلیون و ۷۰۰ هزار قربانی در جهان برجای گذاشته، یکی از چالش‌های عمده و فوری سران گروه هفت در اولین نشست رو‌درروی آنها پس از آغاز این بحران به‌شمار می‌رود. آنها در ظاهر به این اصل اعتقاد دارند که تا زمانی‌که تمام جهان واکسینه نشوند، همه در معرض خطر ابتلا به گونه‌های جدید و ناشناخته این ویروس قرار دارند که می‌تواند پیشرفت‌های صورت گرفته برای مقابله با این بحران را از بین ببرد.

در این راستا نخستین رهاورد  نشست «جی‌هفت» برای مردم، اهدای حداقل ۶۰۰ میلیون دوز واکسن کروناست. این خبر در دیدار پیش از اجلاس جو بایدن و بوریس جانسون، رییس‌جمهور آمریکا و نخست‌وزیر بریتانیا اعلام شد.  بایدن این اقدام را حمایت از کمپین جهانی برای پایان دادن به پاندمی کرونا و یک وظیفه انسانی خواند. رهبران دو کشور آمریکا و بریتانیا بر تلاش مشترک برای عملی کردن چشم‌انداز آینده‌ای صلح‌آمیز و مرفه تاکید کردند و گفتند که با بقیه متحدانشان برای گسترش ارزش‌های دموکراتیک همکاری خواهند کرد.

کاخ سفید پیش‌تر اعلام کرده بود که ۵۰۰ میلیون دوز واکسن بایون‌تک- فایزر به برنامه جهانی کوواکس اهدا می‌شود تا به ۹۲ کشور فقیر و ۵۵ کشور عضو اتحادیه آفریقا داده شود. ۲۰۰ میلیون دوز باید در فاصله ماه آگوست تا پایان سال جاری میلادی ارسال شود. این مقدار تاکنون بیشترین اهدای واکسن از سوی یک کشور بوده است.

جو بایدن پیش از آغاز نشست جی هفت از سایر کشورها نیز خواست که همانند آمریکا این کار را انجام دهند. بایدن به پیامدهای اقتصادی پاندمی کرونا اشاره کرد که رشد اقتصاد جهانی را به عقب برده و بی‌ثباتی در کشورهای ضعیف را تشدید کرده است. او گفت این منافع همه کشورهاست که عوارض پاندمی برای اقتصاد جهانی را از بین ببرند.

تغییرات آب و هوایی

جهان امروز با تهدید فزاینده تغییرات آب‌وهوایی نیز روبه‌رو است و به تعبیر دبیرکل سازمان ملل متحد در لبه پرتگاه ایستاده است. آنتونیو گوترش بر این باور است که امسال برای آینده بشریت سالی حیاتی است و زمانی نمانده که تلف کنیم. اختلال‌ آب و هوایی فرا رسیده است.

سال گذشته یکی از سه سال گرم ثبت‌شده در تاریخ عصر پساصنعتی به‌شمار می‌رود و همین امر نگرانی درباره اوضاع آب‌وهوایی کره زمین و تاثیر آن بر زندگی جهانیان را بیشتر کرده است. در این سال اختلالات شدید آب‌وهوایی که بر اثر فعالیت انسانی ایجاد شده، بر زندگی بسیاری از ساکنان زمین تاثیر مخرب گذاشته، زندگی‌های بسیاری را ویران و میلیون‌ها نفر را بی‌خانمان کرد.

این درحالی است که مسوولان «سازمان هواشناسی جهانی» احتمال می‌دهند که دمای کره زمین تا سال ۲۰۲۴ به طور میانگین ۵/۱ درجه افزایش یابد. گزارش سالانه این سازمان به بررسی شاخصه‌های نظام آب‌وهوایی زمین از جمله افزایش دمای آب‌ و خشکی‌، میزان بالا آمدن آب اقیانوس‌ها و ذوب شدن یخ‌های قطبی اختصاص دارد.

بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس در این ارتباط گفت که جهان باید از نحوه مقابله با همه‌گیری کرونا برای نجات زمین در برابر تغییرات اقلیمی درس بگیرد. جو بایدن هم در یادداشتی تاکید کرد که آمریکا پس از دوران پر تنش دونالد ترامپ، به میدان مقابله با تغییرات آب‌وهوایی بازگشته است. او گفت که واشنگتن می‌خواهد از این فرصت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و حل این بحران بهره‌برداری کند.

احیای اقتصاد در دوران پساکرونا

احیای اقتصاد کرونازده جهان از دیگر چالش‌های فراروی سران گروه هفت به‌شمار می‌رود. البته پیش از کرونا هم اقتصاد جهان در نتیجه سیاست‌های مداخله‌جویانه غرب و جنگ‌های بی‌پایان در خاورمیانه، در وضعیت مطلوبی قرار نداشت و به همین دلیل مردم آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ به پوپولیستی چون دونالد ترامپ رای دادند تا از سیاست‌های چندجانبه‌گرایی و نهادهای بین‌المللی، فاصله بگیرد. حالا سران گروه هفت مسیر سختی را پیش‌رو دارند تا دوباره ثابت کنند که پیوند اقتصاد جهانی و نهادهای چندجانبه، ساختار ارزشمندی هستند، در غیر این‌صورت پوپولیست‌ها از جمله ترامپ، بار دیگر فرصت بازگشت پیدا خواهند کرد.

چین و روسیه

چین و روسیه از محورهای حساس مذاکرات سران گروه هفت هستند. آمریکا، چین را تهدیدی مشترک می‌داند و توقع دارد که هم‌پیمانانش همین دیدگاه را داشته باشند، اما اروپایی‌ها که این کشور را یک قدرت نوظهور اقتصادی می‌دانند، تمایلی در به تنش کشاندن روابط خود با پکن نداشته و در مقابل روسیه را تهدید اصلی می‌بینند.

بایدن نیز برای جلب نظر هم‌پیمانان اروپایی، پس از ورود به انگلیس در بین حدود هزار سرباز آمریکایی و خانواده‌های آنها در یک پایگاه هوایی به روسیه هشدار داد که در صورت انجام فعالیت‌های زیان‌آور، با پیامدهای محکم و هدفمند روبه‌رو خواهد شد.

او که قرار است هفته آینده در حاشیه اجلاس «ناتو» با همتای روس خود در ژنو دیدار کند، گفت: ما دنبال درگیری با روسیه نیستیم. خواهان رابطه‌ای پایدار و پیش‌بینی‌پذیر هستیم، اما من صریح و روشن گفته‌ام که اگر دولت روسیه به فعالیت‌های زیان‌آور بپردازد، ایالات متحده با روشی محکم و هدفمند پاسخ خواهد داد.

بایدن اضافه کرد: من به نشست گروه ۷ و وزیران ناتو می‌روم و سپس با ولادیمیر پوتین ملاقات می‌کنم تا به او بگویم که چه چیزی را می‌خواهم که او بداند. در هر مرحله از سفر، می‌خواهیم روشن کنیم که ایالات متحده، بازگشته است و دموکراسی‌های جهان در کنار هم ایستاده‌اند تا با سخت‌ترین چالش‌ها و موضوعاتی که برای آینده بیشترین اهمیت را دارند، مقابله کنند.

نسخه جدید منشور آتلانتیک

هشتاد سال پس از آنکه رهبران وقت انگلیس و آمریکا برای دوران پساجنگ جهانی دوم، منشور آتلانتیک را ناظر بر پیوند اتحاد میان دو سوی اقیانوس اطلس امضا کردند، بوریس جانسون و جو بایدن نسخه جدیدی از این سند را منطبق با چالش‌های جدید بین‌المللی امضا کردند.

این سند که در ۲۰ بند و هشت فصل تنظیم شده، شامل تعهدات دو طرف در زمینه  چندجانبه‌گرایی، مسائل تجاری، دفاعی، امنیتی، تغییرات آب و هوایی و همه‌گیری کرونا است. در این سند همچنین به توسعه شراکت در زمینه علوم، فناوری و مقابله با چالش‌های مدرن  (حملات سایبری) اشاره شده است.

دو طرف در این سند توافق کردند که در زمینه تحقیق و توسعه فناوری، مقابله با نابرابری اجتماعی و حفظ ارزش‌های دموکراتیک در جهان سرمایه‌گذار و پیشگام باشند. رهبران دو کشور همچنین تلاش خواهند کرد تا هرچه سریع‌تر مسیر تردد بین آمریکا و انگلیس را که از آغاز همه‌گیری کرونا با محدودیت‌هایی‌ روبه‌رو بوده رفع کنند. بر همین اساس قرار شد یک کارگروه تخصصی در زمینه هماهنگی‌های بهداشتی تشکیل شود و سیاستگذاری کند.

این سند برگرفته از منشوری است که سال ۱۹۴۱ میلادی بین وینستون چرچیل نخست‌وزیر اسبق انگلیس و فرانکلین روزولت رییس‌جمهور وقت آمریکا در زمینه پیشبرد اهداف دو کشور در دوره پساجنگ جهانی دوم امضا شد. یک سخنگوی دفتر جانسون ادعا کرد که منشور فراآتلانتیک یکی از دستاوردهای مهم در روابط بین انگلیس و آمریکاست که نظم جهانی را شکل داد و منجر به تشکیل سازمان ملل متحد و ناتو شد.

دولت انگلیس این اعلامیه همکاری را نسخه جدید «منشور آتلانتیک» خواند. دو طرف در این اعلامیه چشم‌انداز جدیدی از تعمیق همکاری دو کشور در زمینه‌های دفاع ملی و امنیت، دانش و فناوری، اقتصاد و تجارت، طبیعت و آب و هوا، سلامت و بهداشت ارائه می‌دهند و قرار است با چالش‌های جهانی مشترکا مقابله کنند. دو طرف همچنین متعهد شده‌اند که در حفظ صلح و ثبات ایرلندشمالی مشترکا بکوشند.

پیامدهای برگزیت برای ایرلندشمالی

رییس کمیسیون و رییس شورای اروپا در دیداری در حاشیه نشست گروه هفت درباره موضوع حساس پیامد‌های برگزیت در ایرلندشمالی با بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس گفت‌وگو می‌کنند.

اورزولا فون‌درلاین در این خصوص گفت: ما در این باره پیمانی بستیم‏ و آن توافق خروج است که بین دو طرف امضا شد. ضروری است تا این پروتکل که برای ایرلندشمالی پیش‌بینی شد اجرا کنیم. او اضافه کرد: ما انعطاف‌پذیری نشان دادیم و نشان خواهیم داد. اما پروتکل و توافق خروج باید به طور کامل اجرا شود.

براساس پروتکل ایرلندشمالی که از اول ژانویه به اجرا درآمد، استان ایرلندشمالی در بازار واحد اروپا باقی ماند و تعرفه‌های گمرکی اروپا برای ایرلندشمالی حفظ شد و در عین حال کنترل‌های گمرکی برای اجناسی که از انگلیس وارد ایرلندشمالی می‌شوند در نظر گرفته شد.

هدف از این پروتکل جلوگیری از بازگشت به برقراری مرز‌های فیزیکی بین این استان انگلیس و جمهوری ایرلند (عضو اتحادیه اروپا) است تا به این ترتیب صلحی که در سال ۱۹۹۸ (توافق جمعه مقدس) و پس از سه دهه درگیری‌های خونین بین طرفداران باقی‌ماندن زیر پرچم انگلیس و جمهوریخواهان طرفدار یکی شدن این جزیره‏، برقرار شد حفظ شود. اما پروتکل پسابرگزیت سبب ناراحتی حامیان یکی بودن با انگلیس شد. آنها ایجاد مرز در دریای ایرلند را محکوم کردند. پس از آن‌که در اوایل آوریل‏، چندین شب خشونت درگرفت‏، هم‌اکنون بیم از درگیری‌های جدید در این تابستان افزایش یافته است.

دیدار روز چهارشنبه در لندن امکان حل این اختلافات را فراهم نکرد. اتحادیه اروپا هشدار داد در صورت تدبیر یکجانبه لندن‏، قاطعانه واکنش نشان خواهد داد. شارل میشل پنجشنبه خاطرنشان کرد: کشور‌های عضو اتحادیه اروپا بیش از پیش احساس نگرانی می‌کنند. ما همه تلاش خود را به کار می‌گیریم تا منافع خود‏، تمامیت بازار واحد و شرایط رقابت عادلانه را حفظ کنیم.

بایدن تصمیم دارد حمایت کشورش از توافقنامه صلح ۱۹۹۸ موسوم به «آدینه نیک» یا «پیمان بلفاست» را که به چند دهه خشونت و خونریزی در ایرلندشمالی پایان داد، ابراز کند. این توافق با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا زیر سوال رفته است.

ساخت مجسمه سران «جی ۷» از زباله‌های الکترونیکی

در آستانه نشست سران گروه هفت، حامیان محیط‌زیست به منظور توجه بیشتر به مساله آلودگی ناشی از زباله‌های الکترونیکی، مجسمه سران این گروه را با استفاده از این زباله‌ها بنا کردند. در حال حاضر، میزان تولید پسماند‌های الکترونیکی جهان حدود  ۵۰ میلیون تن است که یک تا سه درصد از تولید کل پسماند‌ها را تشکیل می‌دهد.

مجسمه عظیمی متشکل از چهره‌های برخی سران جهان که قرار است در اجلاس سران گروه هفت در کورنوال در جنوب‌غربی انگلیس حضور یابند، در این شهر ساخته شده است. این کار هنری با الهام‌گرفتن از اثر هنری کوه راشمور در آمریکا ساخته شده که چهره چهار رییس‌جمهور برجسته در آنجا کنده‌کاری شده است. اما در حالی که اثر هنری کوه راشمور با گرانیت ساخته شده است، مجسمه عظیم چهره‌های سران جهان در اجلاس ۲۰۲۱ گروه هفت در کورنوال با استفاده از ضایعات الکترونیکی ساخته شده است و شامل چهره بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، جو بایدن رییس‌جمهور آمریکا و جاستین ترودو نخست‌وزیر کاناداست.

این مجسمه به دست هنرمندی به نام جو راش ساخته و با الگو گرفتن از Mount Rushmore  در آمریکا  Mount Recyclemore  نام‌گذاری شده است تا مشکل تاثیرگذاری ضایعات و زباله‌های الکترونیکی بر محیط‌زیست را برجسته کند. این هنرمند قبلا در خلق آثار هنری درباره مسائل زیست‌محیطی با هنرمندان دیگر همکاری داشته است.

اخبار برگزیده
شناسه : 195839
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا