در سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای رخ داد حادثه یا خرابکاری و نفوذ؟

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  خبرگزاری‌های رسمی توضیح چندانی در این باره نداده و به آن چند جمله‌ای که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان بیان کرد، اکتفا کردند. او با تایید وقوع حادثه در بخشی از شبکه توزیع برق تاسیاست غنی‌سازی نطنز گفته: «علت حادثه در دست بررسی است و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.»

به گفته او این حادثه بامداد یکشنبه رخ داده و «خوشبختانه این حادثه صدمات انسانی و آلودگی به دنبال نداشته و علل آن در دست بررسی است».

احتمال نفوذ

همین چند جمله کوتاه کافی بود تا این ماجرا در مرکز توجه‌ رسانه‌ها به خصوص رسانه‌های خارجی قرار بگیرد اما توئیت مالک شریعتی‌نیاسر نماینده تهران در مجلس و سخنگوی کمیسیون انرژی مزید بر علت شد. او در حساب کاربری خود در شبکه فیلترشده توئیتر نوشت: «این اتفاق در سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای و در خلال تلاش ایران برای وادار کردن غربی‌ها به لغو تحریم‌ها بسیار مشکوک به خرابکاری و نفوذ است». او همچنین تاکید کرد که در مجلس شورای اسلامی به پیگیری و بررسی ابعاد و جزئیات این موضوع خواهند پرداخت.

حساسیت مساله اما وقتی بیشتر نمایان شد که روزنامه اسراییلی جروزالم‌پست گزارش داد اتفاق مورد بحث «حادثه» نبوده و مدعی شد که خسارات وارد شده نیز «بسیار سنگین‌تر» از آن است که مقامات ایرانی می‌گویند.

شبکه دولتی «کان» اسراییل نیز بدون اینکه منبع خبر خود را اعلام کند نوشت «حادثه» در تاسیسات اتمی نطنز، کار اسراییل و نتیجه «حمله جدید سایبری این کشور به ایران» بوده است.

گمانه دخالت اسراییل در این قضیه اما وقتی پررنگ‌تر شد که همزمان با این حادثه، آویو کوخاوی، رییس ستاد ارتش اسراییل، گفت: «عملیات‌های ارتش اسراییل در سراسر خاورمیانه از چشم دشمنان پنهان نیست. آنها گام‌های خود را محتاطانه و با در نظر گرفتن اقدامات ما برمی‌دارند»! وی بدون اینکه اشاره مستقیمی به ایران داشته باشد گفت: «به لطف عملیات‌های پیچیده و پیشرفته، سال گذشته یکی از امن‌ترین سال‌ها برای شهروندان اسراییل بود.»

سابقه خرابکاری

لازم به یادآوری است که در تیر ماه پارسال نیز انفجاری در تاسیسات اتمی نطنز رخ داد که با وجود عدم انتشار جزئیات به دلایلی که امنیتی خوانده شد، مقامات کشورمان آن را «خرابکاری» نامیدند. آن اتفاق هم با واکنش‌های بسیاری همراه بود و چندین سناریو در رسانه‌های داخلی و خارجی مطرح شد که در اغلب آنان انگشت اتهام به سوی اسراییل بود. بعد از بالا گرفتن حواشی اما علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی برای فیصله دادن موضوع تاکید کرد که ایران علت دقیق مساله را مشخص کرده و به خاطر ملاحظات امنیتی آن را تا قبل از زمان مناسب اعلام نخواهد کرد (نقل به مضمون).

زمان مناسب البته بعدتر هم نرسید و جزئیاتی اعلام نشد. بر این اساس اطلاعات ما درباره آن حادثه که گفته شده کوچک بوده به همان تصاویر ماهواره‌ای که دیدیم، محدود ماند.

یکی از ساختمان‌های تخریب‌شده در آن انفجار مرکز مونتاژ سانتریفیوژها بود که همین دو روز قبل بازسازی شد. علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی شنبه شب در گفت‌وگویی تلویزیونی در این باره گفته بود: «سالن مونتاژ سانتریفیوژ ما را دشمن چند ماه پیش منفجر کرد ولی بازنایستادیم و سالنی که جبران‌کننده سالن از دست رفته است را به صورت موقت برپا کردیم.» به گفته وی «الان در دل کوه و نزدیک نطنز شبانه‌روز در حال کار هستیم که سالن‌های حساس را به دل کوه می‌بریم و امیدواریم سالن‌های مورد نظر سال آینده در دل کوه آماده شود و این تاسیسات را به آنجا منتقل کنیم».

واکنش‌ بهارستان

گفتنی است که وقوع این حادثه بلافاصله با واکنش‌هایی همراه شده و همان‌طور که انتظار می‌رفت دستمایه افزایش مخالفت‌ها با رویکرد دولت در سیاست خارجی شد. شاهد آنکه محمدصالح جوکار، نماینده مجلس در نشست علنی دیروز طی تذکری شفاهی خطاب به هیات مذاکره‌کننده با گروه ۱+۴ گفت: «امروز دوباره شاهد حادثه‌ای در تاسیسات نطنز بودیم و همزمان تیم مذاکره‌کننده ما در وین در حال مذاکره است. باز اعتماد دیگر و باز ضربه و خیانتی دیگر!»

نماینده مردم یزد با اشاره به اینکه همزمان که تیم مذاکره‌کننده ما با گروه ۱+۴ در قالب برجام در حال مذاکره هستند، در تاسیسات نطنز حادثه‌ای رخ داد، نتیجه‌گیری این حادثه با لبخند، خنجر زدن است، ادامه داد: «آیا تجربه برجام کافی نیست؟ دولت باید سیاست‌های کلی نظام و رهنمودهای مقام معظم رهبری را در دستور کار قرار دهد و از این سیاست‌ها کوتاه نیاید. اصل بحث برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه و راستی‌آزمایی دقیق است.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 182420
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا