تور اروپایی وزیر دفاع آمریکا به ایستگاه آلمان رسید

 به گزارش جهان صنعت نیوز: سفر رییس پنتاگون به آلمان حدود یک سال پس از آن صورت می‌گیرد که تصمیم دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق آمریکا در فراخواندن هزاران سرباز ایالات متحده از آلمان باعث بروز تنش در روابط دو کشور شد. لوید آستین با هدف تحکیم روابط با هم‌پیمانان واشنگتن عازم خاورمیانه و اروپا شده است. وزیر دفاع آمریکا در سفر به خاورمیانه و اروپا به دنبال این بوده تا با برخی از نزدیک‌ترین هم‌پیمانان آمریکا در مورد جان تازه بخشیدن به روابط آمریکا با این هم‌پیمانان مشورت کند.

پنتاگون به دنبال بازبینی طرح دولت قبلی آمریکا مبنی بر خروج حدود ۱۲ هزار نیرویش از آلمان و استقرار دوباره آنها در بخش‌های دیگر اروپا و آمریکا خواهد بود. سال گذشته رییس‌جمهور ایالات متحده دستور داده بود تعداد نیروها در این کشور با حدود ۱۲ هزار نفر کاهش به ۲۴ هزار نفر برسد.

دولت بایدن به دنبال این است تا روابطش را با اعضای ناتو تقویت کند تا مقابله با چالش‌های دوجانبه از جمله اقدامات روسیه و چین، فعالیت‌های تروریستی در جهان و یکسری چالش‌ها دیگر سازنده و موثرتر شود. از زمان روی کار آمدن دولت جو بایدن در آمریکا، تلاش این کشور برای همکاری با شرکای اروپایی در زمینه‌‌های نظامی و دفاعی شدت گرفته است. آمریکا قصد دارد پس از یک دوره روابط پرتنش با اروپا در دوره ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، همکاری‌ها در زمینه مقابله با چین را نیز همگام با اتحادیه اروپا دنبال کند.

پیش‌تر آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، به اروپا آمده بود تا درباره بحران اوکراین و همچنین عقب‌نشینی نیروهای ایالات متحده از افغانستان با مقامات اروپایی به گفت‌وگو بپردازد.

آستین سپس در بروکسل، مقر ناتو در بلژیک حاضر می‌شود و با ینس استولتنبرگ دبیرکل پیمان دفاعی آتلانتیک شمالی گفت‌وگو می‌کند. آمریکا و متحدان اروپایی‌اش در قالب پیمان ناتو، از تجمع اخیر نظامیان روس در پشت مرزهای اوکراین نگرانند. تحرکات ارتش روسیه بی‌تردید یکی از محورهای اصلی گفت‌وگوی وزیر دفاع آمریکا با متحدان اروپایی این کشور خواهد بود.

استولتنبرگ پیش‌تر در روز تحلیف جو بایدن شروع به کار دولت او را «آغاز یک فصل جدید برای اتحاد فراآتلانتیکی» خوانده بود. همزمان با سفر وزیر دفاع این کشور به اروپا، آنتونی بلینکن وزیر خارجه نیز به بروکسل بازخواهد گشت تا آستین را در مذاکرات همراهی کند.

تحقق رویکرد جدید واشنگتن

در دیدار وزرای دفاع آمریکا و آلمان فشارهای فزاینده‌ای در چند جبهه وجود خواهد داشت. به نظر می‌رسد که سربازان روسیه در حال تجمع در مرز با اوکراین هستند. از سوی دیگر ضرب‌الاجل مربوط به خروج از افغانستان هم در حال نزدیک شدن است. راه‌حل‌های آسان چندانی برای این مسائل و دیگر مسائل امنیتی جهانی وجود نداشته و ائتلاف آنها بر سر چند مورد از آنها دچار اختلاف است. با این حال آنها می‌گویند متعهد به همکاری با یکدیگر هستند. سخنگوی وزارت دفاع آلمان در بیانیه‌ای گفت نظامیان آلمانی و آمریکایی در چند عملیات کنار یکدیگر ایستاده‌اند. او شراکت آمریکا و آلمان را رو به افزایش و در حال رشد توصیف کرد.

سفر لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا که بخشی از یک تور سفر از هم‌پیمانان کلیدی همراه با چهار توقفگاه است، یکی از چندین مورد نشست‌های مجازی یا حضوری اخیر بین مقام‌های دولت بایدن و همتایان اروپایی است.

آنها بخشی از یک تلاش دیپلماتیک تمام‌عیار به جهت مطرح ساختن مجدد آمریکا به عنوان رهبر در مدیریت ثبات جهانی و اطمینان‌بخشی دوباره به هم‌پیمان‌های آسیب‌دیده از لحن اغلب قلدرمآبانه‌ و بی‌اعتنای دولت دونالد ترامپ هستند.

طبق یک بیانیه وزارت دفاع آمریکا، دیدار آستین با آنگرت کرامپ کارن باوئر، وزیر دفاع آلمان و دیگر مقام‌های امنیتی و دفاعی آلمان هدفش تقویت ارزشی است که آمریکا برای روابط دفاعی دوجانبه با یکی از نزدیک‌ترین هم‌پیمانان ما در ناتو قائل است. طبق این بیانیه آمریکا مشتاق به کشاندن آلمان به سمت مبارزه با نفوذ بدخیم رقبای استراتژیک مشترک دو کشور است؛ صحبتی که اشاره به روسیه، نقطه فشار بین دو طرف دارد.

جو بایدن نیز همچون دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق آمریکا با پروژه خط لوله انتقال گاز نورد استریم ۲ مخالفت کرده است. بایدن آن را برای آلمان یک معامله بد خوانده و به نظر می‌رسد که قصد دارد سیاست تحریم‌ها را که از دوره ترامپ به جا مانده ادامه دهد.

مساله بودجه نظامی نیز یک مورد مناقشه‌برانگیز دیگر باقی‌مانده از سال‌های ریاست جمهوری دولت ترامپ و همچنین دولت اسبق باراک اوباماست که جو بایدن در آن معاون رییس‌جمهور بود. آلمان طبق ارقام مربوط به ناتو، از سال ۲۰۱۳ بودجه نظامی خود را به میزان حدودا یک‌سوم افزایش داده است، اما نیاز خواهد داشت برای دستیابی به رقم مورد توافق قرار گرفته دو درصد از تولید ناخالص داخلی تا سال ۲۰۲۴ بیشتر برای دفاع هزینه کند.

آلمان در میان اعضای ناتو جزو کشورهایی است که کمتر از سطح متوسط برای امور دفاعی هزینه می‌کنند. این کشور جزو معدود اعضایی بوده که کمتر از یک معیار دیگر هزینه صرف کرد، یعنی صرف ۲۰ درصد از بودجه نظامی برای تجهیزات.

آستین برنامه دارد که از برلین به جنوب آلمان، محل قرار گرفتن فرماندهی‌های اروپا و آفریقای ارتش آمریکا برود. آلمان میزبان یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های نیروهای نظامی آمریکا در خارج از خاک این کشور بوده و حضور چند دهه‌ای آنها عمدتا به دلایل اقتصادی، امنیتی و سمبلیک مورد حمایت قرار دارد. دستور بایدن برای متوقف کردن تصمیم رییس‌جمهور قبلی آمریکا برای خارج ساختن بالغ بر ۱۲ هزار سرباز از آلمان و تجدید نظر در این تصمیم باعث رضایت خاطر تعداد زیادی در آلمان شد.

با این حال آلمان در تاریخش بعد از جنگ جهانی دوم شاهد جریان‌های ضدجنگ و ضدهسته‌ای نیز بوده و حزب سبزها و همین حزب چپ آلمان مرتبط با آن هستند. حزب سبز آلمان در جایگاه قدرتمندی برای پیوستن به دولت بعدی بعد از انتخابات سراسری ماه سپتامبر قرار داشته و حتی ممکن است اداره‌کننده آن باشد.

میزبانی از سربازان آمریکایی به معنی تحمل یکسری عملیات‌ها همچون حملات پهپادی انجام شده از سوی نیروهای آمریکایی از محل خاک آلمان است که سبب نارضایتی عمیق بسیاری از اعضای حزب سبزها می‌شود. کمپین حزب سبزها عمدتا حامی ناتو و روابط ترانس آتلانتیک است، اما در عین حال خواستار یک آلمان عاری از تسلیحات هسته‌ای است. این امر سبب خنثی شدن برنامه‌ریزی‌های نظامی آمریکا و تعارض با سیاست اشتراک هسته‌ای ناتو می‌شود.

این حزب همچنین خط‌مشی دو درصدی مربوط به بودجه نظامی را خودسرانه می‌خواند و به جایش خواستار تقسیم عادلانه بار هزینه‌ها شده است. سبزهای آلمان با تداوم نقش‌آفرینی این کشور در افغانستان نیز چندان موافق نیستند و سخنگوی وزارت دفاع آلمان اظهار کرد این امر جزو مسائل رده‌بالای دستور کار سفر آستین است. پارلمان آلمان در ماه مارس رای به تمدید نقش‌‌آفرینی این کشور در ماموریت ناتو در آنجا داد. اکثر گروه پارلمانی حزب سبزها به این لایحه رای مخالف یا ممتنع دادند.

احیای گسترده روابط با ناتو و اروپا

وزیر دفاع آمریکا در حالی قرار است به بروکسل (مقر ناتو)، برلین و لندن سفر کند که به نظر می‌رسد دولت جو بایدن در مسیر تقویت روابط با ناتو و اروپا گام برمی‌دارد و به دنبال کنار گذاشتن رسمی سیاست دولت قبلی در قبال مساله هم‌‌پیمانی واشنگتن- ناتو است. دولت جو بایدن مسیر احیای روابط با برخی هم‌پیمانانش را به گونه‌ای دنبال می‌کند که به آنها اطمینان دهد کاخ سفید به طور جدی مخالف رویکرد دولت قبلی آمریکا که به برخی روابط با هم‌پیمانان واشنگتن به ویژه در اروپا خدشه وارد کرده، بوده است.

روابط آمریکا در دوران دونالد ترامپ با برخی هم‌پیمانانش از جمله برخی کشورهای اروپایی و ناتو بر سر یکسری سیاست‌ها خدشه‌دار شده بود. در این میان اروپایی‌ها بارها نسبت به آسیب به این روابط دوجانبه هشدار داده و از دولت  ترامپ انتقاد کرده بود. پس از روی کار آمدن دولت بایدن، مقامات این دولت به طور آشکار اعلام کردند سیاست‌های دولت قبلی آمریکا در قبال ناتو و برخی کشورهای اروپایی را کنار گذاشته و در مسیر احیای هم‌پیمانی سنتی واشنگتن با ناتو و اروپا گام برمی‌دارند.

سفر لوید آستین به بروکسل برای دیدار با ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو و همچنین سفر به برلین و لندن نیز سیگنالی است که نشان‌دهنده اقدام دولت بایدن برای احیای این روابط آسیب‌دیده است. مقامات آمریکایی اعلام کردند که وزیر دفاع آمریکا در سفر به مقر ناتو به دنبال اعلام این است که آمریکا آماده رویارویی با چالش‌های کنونی و آتی در جهان است.

پیامدهای تحکیم روابط آمریکا با اروپا و ناتو برای روسیه

تحکیم روابط آمریکا با اعضای ناتو و برخی هم‌پیمان اروپایی‌اش می‌تواند نگرانی‌هایی را برای روسیه ایجاد کند.

رویکرد غیرتعاملی دولت ترامپ با ناتو موجب اختلال در پیشبرد همکاری‌های این سازمان با واشنگتن در یکسری مسائل از جمله مساله روسیه شده بود اما با توجه به رویکرد متفاوت دولت جدید آمریکا در این رابطه، احتمالا تحکیم روابط آمریکا با اعضای ناتو و اعلام طرح‌های نظامی و دفاعی میان دو طرف، نگرانی‌های کرملین را به دنبال خواهد داشت و روس‌ها در راستای تقویت بیشتر امور نظامی خود گام برخواهند داشت.

در روزهای اخیر تحولات شرق اوکراین و به دنبال آن واکنش‌های مقامات کشورها در این رابطه، روسیه را در یک جبهه و آمریکا و هم‌‌پیمانان اروپایی‌ را در طرف دیگر قرار داده است.

 با توجه به اینکه دغدغه برخی کشورهای اروپایی نسبت به سیاست کنونی آمریکا در قبال هم‌پیمانانش تا حدودی رفع شده، اکنون اروپایی‌ها و به ویژه کشورهای نزدیک به روسیه به شدت در مسیر تقویت و گسترش روابط نظامی و دفاعی با آمریگا گام برمی‌دارند تا دیگر در مورد مساله اقدامات آتی مسکو نگرانی نداشته باشند. این مساله می‌تواند شرایط پیچیده‌ای در مورد مساله امنیت و ثبات اروپا ایجاد کند و رقابت تسلیحاتی جدیدی به دنبال داشته باشد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 182901
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا