توافق ایران و کره‌جنوبی برای پیگیری دیپلماتیک آزادسازی نفتکش کره‌ای

به گزارش جهان صنعت نیوز: این توافق به دنبال دیدار روز سه شنبه «سعید بادامچی شبستری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کره‌جنوبی با “کوه کیونگ سوک” مدیرکل امور آفریقا و خاورمیانه وزارت خارجه کره جنوبی شکل گرفته است.


یک مقام وزارت خارجه کره جنوبی به یونهاپ گفته است که دو طرف در مورد حل مساله درک مشترکی دارند و معتقد هستند موضوع باید به صورت دیپلماتیک حل شود.

این مقام که خواست نامش فاش نشود گفت: “این همان چیزی است که ما در این دیدار با سفیر ایران توافق کردیم.”

کره جنوبی قصد دارد هیاتی را برای مذاکره در مورد آزادی نفتکش کره ای توقیف شده و ملوانانش به ایران اعزام کند.

صبح امروز سه شنبه “کوه کیونگ سوک” مدیرکل امور آفریقا و خاورمیانه وزارت خارجه کره جنوبی با  «سعید بادامچی شبستری» دیدار کرد و خواستار آزادی کشتی توقیف شده آن کشور در تنگه هرمز و اعضای خدمه آن شد.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی صبح روز دوشنبه در بیانیه ای از توقیف یک فروند شناور کره جنوبی با نام تجاری «هانکوک چیمی» حامل  ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی به دلیل نقض پروتکل‌های زیست‌ محیطی در خلیج فارس خبر داد.

نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ادامه بیانیه خود با بیان اینکه خدمه‌های این شناور نفتی از ملیت‌های کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند، خاطرنشان کرد: این نفتکش پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت و پرونده آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی کشور خواهدشد.

در این اطلاعیه تصریح شده است: توقیف این شناور به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی و با حکم دادستانی استان هرمزگان در ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه انجام شد.

 سفیر ایران در سئول پیش از این دیدار با این مقام وزارت خارجه کره جنوبی گفته بود که ملوانان در سلامت کامل هستند اما از توضیح بیشتر خودداری کرد. وی در پاسخ به خبرنگاران افزود: همه آنها سالم هستند هیچ نگرانی (از نظر سلامتی) وجود ندارد.

«کانگ کیونگ وا» وزیر امور خارجه کره جنوبی نیز گفته است: سئول تمام تلاش خود را برای آزادی سریع کشتی و اعضای خدمه انجام می دهد، همزمان تلاش می کند وضعیت را بفهمد و ایمنی خدمه را بررسی کند.

روزانه حدود ۶ کشتی کره جنوبی از تنگه هرمز که ۷۰ درصد واردات نفت کره جنوبی از آنجا تامین می شود عبور می کنند.
سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه هم روز گذشته /دوشنبه/ در پاسخ به خبرنگاران در مورد خبر توقیف کشتی کره ای اظهار داشت:  بر اساس اخبار اولیه دریافتی از مقامات محلی، موضوع کاملا فنی است و کشتی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است.  

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و بویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می کند.  

خطیب زاده در ادامه اظهار داشت: این اتفاق مورد استثنایی نبوده و در موارد مشابه قبلی در ایران و آبهای سایر کشورها رخ داده و امری عادی بوده و اطلاعات تکمیلی متعاقبا اعلام خواهد شد.

اقتصاد کلان
شناسه : 163335
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا