تلاش عراق برای راضی کردن ایران

 به گزارش جهان صنعت نیوز: این دومین سفر فواد حسین در یک ماه گذشته به ایران و از همین جهت مورد توجه و حائزاهمیت بود، چنانچه برخی تحلیلگران آن را در راستای آرام کردن ایران و نیروهای مقاومت به خاطر انجام ندادن اقدامات مورد انتظار علیه نیروهای آمریکایی مستقر در خاک عراق و سوریه تلقی کردند. مثلا رضا میرابیان با اشاره به همین نکته به ایلنا گفت: «سفر فواد حسین در راستای عملیات نظامی ایالات متحده علیه نیروهای نظامی مستقر در سوریه و با هدف کمرنگ و کم‌اثر کردن این حادثه و جلوگیری از واکنش نیروهای مقاومت علیه نیروهای آمریکایی که در داخل عراق و چه در داخل سوریه است. به نظر می‌رسد این سفر وزیر خارجه عراق در این راستا بوده وگرنه موضوع خاص دیگری وجود ندارد که بخواهد سفر او را توجیه کند.»

الزامات دیپلماسی فعال

برخی دیگر از تحلیلگران اما ضمن اشاره به این نکته، مسائل دوجانبه دیگر از جمله پول‌هایی که ایران باید در ازای صادرات خود از عراق بگیرد را در چارچوب مسائل مورد بررسی در این سفر قرار می‌دهند. مثلا حجت‌الله جودکی کارشناس مسائل منطقه این دو دیدار پشت سر هم را غیرعادی نمی‌داند. او در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» با اشاره به اشتراکات دو کشور گفت: «ایران و عراق الان با توجه به حضور آمریکا در منطقه سرنوشت مشترکی پیدا کرده و خیلی از مسائل آنان به هم ربط دارد. مثلا ما نتوانسته‌ایم پول خیلی زیادی از صادرات خود به عراق را دریافت کنیم و دلیلش نیز تحریم‌های آمریکا است یا مثلا حمله اخیر آمریکا به نیروهای طرفدار ایران از جمله مسائل مورد توجه دو کشور است.»

وی افزود: «مسائل دیگری نیز در خاورمیانه مطرح است که مورد توجه دو کشور قرار می‌گیرد مثلا کاهش آرام‌آرام حضور آمریکا در منطقه که به نفع عربستان هم تمام شده بود.»

جودکی خاطرنشان کرد: «سیاست خارجی باید متوازن باشد و همه این مسائل را مورد رسیدگی قرار دهد. مسائل ما در عراق بسیار است. از لایروبی اروند گرفته تا کرونا در خوزستان و… بنابراین فکر می‌کنم دو دیدار وزرای خارجه دو کشور در یک ماه نه‌تنها زیاد نیست بلکه لازمه دیپلماسی فعال برای پیشبرد امور و رسیدگی به مسائل مشترک است.»

عراق بدهی‌های خود را می‌دهد

گفتنی است فواد حسین روز گذشته بر دیدار با علی شمخانی از تحولات سیاسی و امنیتی اخیر در عراق گزارش داد و گفت: «امنیت و ثبات، زیرساخت توسعه اقتصادی و رفاه است و برای کشوری چون عراق که سال‌ها درگیر مبارزه با تروریسم و ناامنی بوده، برقراری امنیت اولین اولویت محسوب می‌شود.»

وی با اشاره به توافقات انجام‌شده میان مسوولان دو کشور برای تادیه بدهی عراق به ایران که به دلیل تحریم‌های خارجی به تعویق افتاده، اظهار داشت: «با تلاش مستمر حوزه‌های مالی و بانکی و دستگاه‌های اقتصادی ایران و عراق برخی از موانع مهم برداشته شده و به زودی بر اساس مدل مورد توافق دو کشور روند پرداخت بدهی‌ها آغاز می‌شود.»

عامل تصاعد بحران از دید ایران

دریابان علی شمخانی نیز با اشاره به تحرکات اخیر آمریکا در عراق، تاخیر در اجرای قانون مصوب مجلس این کشور مبنی بر خروج نیروهای نظامی بیگانه از عراق را موجب افزایش تنش و تصاعد بحران در منطقه دانست.

در این دیدار شمخانی بر ضرورت همکاری و تشریک مساعی کشورهای منطقه برای کاهش تنش و انجام گفت‌وگوهای سازنده برای فروکش کردن بحران‌های موجود تاکید کرد و افزود: آرامش و امنیت امروز عراق حاصل اقتدار مرجعیت، تدبیر دولتمردان و مجاهدت حماسی نیروهای مسلح و گروه‌های مقاومت مردمی است و باید از آن حراست شود.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه اقدامات اخیر آمریکا برای تقویت و توسعه فعالیت‌های تروریستی داعش در منطقه و حمله وحشیانه به نیروهای ضدتروریستی مقاومت، آغاز دور جدیدی از تروریسم سازمان‌یافته است، تصریح کرد: ایران و دیگر کشورهای ضدتروریسم اجازه نخواهند داد تروریسم تکفیری وابسته، بار دیگر در منطقه احیا شود.

شمخانی همچنین با اشاره به وضعیت اسفبار مردم مظلوم یمن که نوعی نسل‌کشی را تداعی می‌کند، آمادگی کشورمان را برای همکاری در پایان دادن به جنگ چهارساله در این کشور اعلام کرد.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 174464
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا