تلاش برای تقویت مناسبات دوطرفه ایرانی-کره‌ای

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  خطیب‌زاده روز جمعه پس از اعلام خبر آزادسازی نفتکش کره‌ای «هانکون چیمی» به همراه ناخدا و ۱۲ خدمه کشتی از سوی دادستان استان هرمزگان به دلیل «عدم سوءسابقه ناخدا و کشتی در زمینه تخلف در منطقه» گفت که نخست‌وزیرکره‌جنوبی روز ۲۲ فروردین برای مذاکره درباره موضوعات دوجانبه از جمله موضوع محدودیت‌های غیرقانونی ایجادشده برای دسترسی به منابع بانک مرکزی و پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی، به تهران سفر خواهد کرد.

ورود نخست‌وزیرکره‌جنوبی به ایران پس از ۴۴ سال

عصر روز گذشته نخست‌وزیرکره‌جنوبی در سفری که خبرگزاری یونهاپ آن را سفری سه روزه دانسته است به تهران آمد. چونگ سی کیونگ،نخست‌وزیرکره‌جنوبی که پیش از این نیز در قامت رییس پارلمان این کشور و به منظور شرکت در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری حسن روحانی به تهران سفر کرده بود، در جریان این سفر خود به کشورمان با اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، محمدباقر قالیباف رییس مجلس و همچنین علی لاریجانی مشاور مقام معظم رهبری با توجه به پیشینه روابط این دو مقام ایرانی و کره‌ای دیدار و رایزنی خواهد کرد.

در این سفر که با پیشنهاد دولت کره‌جنوبی انجام شده است، مقامات دو کشور در ارتباط با روابط دوجانبه و بین‌المللی رایزنی خواهند کرد و همان طور که پیش‌بینی می‌شود،یکی از اصلی‌ترین موضوعات رایزنی بین مقامات ایران و کره بحث آزاد شدن پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی است. البته یکی از مقامات وزارت‌ خارجه کره‌جنوبی در سخنانی مدعی شده بود آزادسازی نفتکش کره‌ای بعد از گفت‌وگو درباره هفت میلیارد دلار پول‌های بلوکه شده ایران صورت گرفته است. اگر چه مقامات کره‌ای بارها در مذاکرات چندگانه‌ای که با مقامات کشورمان از جمله رییس بانک مرکزی داشته‌اند، ادعا کردند آماده پرداخت بدهی خود به ایران هستند، اما به خاطر تحریم‌های ایالات متحده علیه فعالیت‌های مالی و بانکی ایران، قادر به این کار نیستند. البته عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی گفته بود درباره نحوه بازپرداخت دارایی ایران با کره ای‌ها صحبت کرده است، اما با وجودی که وعده آزادسازی یک میلیارد دلار از دارایی بلوکه شده ایران را داده بودند همچنان از این کار استنکاف می‌کنند.

دلیل اصلی آن هم همان گفته دولت سئول در اسفند ماه ۹۹ بود که گفت برای «آزادسازی دارایی‌های ایران با آمریکا در حال مذاکره است.» به عبارتی برای پرداخت بدهی خود به ایران منتظر چراغ سبز آمریکا هستند. امری که به نظر می‌رسد با روند مثبتی که از مذاکرات وین به گوش می‌رسد، با سفر نخست‌وزیرکره‌جنوبی به ایران، در حال تحقق است و پالس‌های مثبت آن تا حدی مشاهده می‌شود.

پس گرفتن بازار ۸۵ میلیونی ایران

البته کارشناسان بر این باورند یکی از دلایلی که نخست‌وزیرکره‌جنوبی را بعد از ۴۴ سال به ایران کشانده است بازپس‌گیری بازار ۸۵ میلیونی ایران برای کالاهای کره‌ای است. چراکه کره‌جنوبی و ایران پیش از خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های شدید ضد ایرانی، مناسبات ۶۰ ساله و روابط دوستانه‌ای داشتند که به موجب تحریم‌های آمریکا،شرکت‌های کره‌ای از جمله سامسونگ و ال‌جی مجبور به خروج از بازار ایران شدند.

بنابراین به نظر می‌رسد با شنیدن زمزمه‌های مثبتی از مذاکرات وین و احتمال احیای برجام، کره‌جنوبی تلاش دارد بازار ایران را پس بگیرد. هر چند که دادستان اعلام کرده است ورود شرکت‌های سامسونگ و ال‌جی به کشور ممنوع است.

اما به منظور تحلیل و بررسی علمی دلایل حضور نخست‌وزیرکره‌جنوبی در این شرایط خاص در ایران، با کارشناسان حوزه بین‌الملل به گفت‌وگو نشستیم.

لغو محدودیت پول‌های بلوکه ایران در کره

مرتضی مکی، کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» در این باره گفت: «سفر نخست‌وزیر کره‌جنوبی به تهران بی‌ارتباط با روند احیای مذاکرات برجام در وین نیست. همچنین نشانه‌ها حاکی از لغو محدودیت‌ها برای بازگرداندن پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی است. پول‌های بلوکه‌شده ناشی از فروش نفت ایران به کره‌جنوبی که قبل از خروج آمریکا از برجام انجام شده بود و پس از آن امکان انتقال آن به کشور وجود نداشت.»

این کارشناس روابط بین‌الملل تصریح کرد: «با توجه به موقعیتی که ایران در منطقه خاورمیانه دارد، کره‌جنوبی قبل از تحریم‌ها از شرکای بزرگ تجاری ایران و در عین حال از خریداران بزرگ نفتی ایران بود. بنابراین حفظ روابط دوستانه و تجاری سطح بالا برای کره‌جنوبی با ایران از اهمیت زیادی برخوردار است. اما از آنجا که کره‌جنوبی از متعهدان استراتژیکآمریکا در شرق آسیاست، تحت‌الشعاع تحریم‌های آمریکا علیه ایران قرار گرفت. اما قطعا یکی از کشورهایی که از لغو تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا استقبال می‌کند کره‌جنوبی است.»

مکی همچنین ادامه داد: «سفر نخست‌وزیر کره به ایران آن هم در این موقعیت که مذاکرات ایران و آمریکا به طور غیرمستقیم در وین برای احیای برجام در حال اجراست، می‌تواند نشانه‌هایی از بازگشت شرکت‌های کره‌ای به ایران و آزاد شدن پول‌های بلوکه‌شده ایران در کره‌جنوبی باشد.»

شکستن تابوی حضور نخست‌وزیرکره‌جنوبی به تهران

حسن بهشتی‌پور هم با مرتضی مکی هم عقیده است. این کارشناس و تحلیلگر مسائل بین‌الملل به «جهان‌صنعت» گفت: «این سفر را در چهار جنبه مختلف می‌توان تحلیل کرد. اول جنبه دوجانبه روابط ایران وکره‌جنوبی است که بعد از ۴۴ سال نخست‌وزیرکره‌جنوبی به ایران سفر کرده که موضوع مهمی است. اگر مساله آزادسازی نفتکش کره‌ای و پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی را در نظر داشته باشیم؛ اما در تحلیل‌های خود نیاوریم کار خطایی انجام داده‌ایم.»

او توضیح داد: «نخست‌وزیرکره‌جنوبی بعداز سال‌ها تابوی حضور در ایران را شکسته است و این اقدام می‌تواند شروع خوبی برای توسعه مناسبات دوطرفه برای اینده باشد. این سفر مهم تاریخی است و نباید نسبت به آن بی‌اهمیت بود.»

بهشتی‌پور با اشاره به نکته دوم این سفر گفت: «پول‌های بلوکه شده ایرانیکی از مهم‌ترین دستورکارهای نخست‌وزیرکره‌جنوبی است که تحت تاثیر سیاست آمریکا قرار گرفته است و متاسفانه روابط ایران و کره‌جنوبی را تحت تاثیرتحریم‌های تحمیلی آمریکا قرار داده است. اگر چنین تحریم‌هایی نبود کره‌جنوبی بازار فتح شده خوب ایران برای لوازم خانگی، خودرو و لوازم الکترونیکی خود را از دست نمی‌داد.»

او افزود: «اما سیاست  یکجانبه گرایی آمریکا و تحریم‌های اعمالی و خروج ترامپ از برجام، کره را در این دام انداخت و به طور یقین قدرت لازم برای ایستادگی در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا را هم ندارد چرا که اقتصادش با اقتصاد آمریکا گره خورده است. بنابراین تا زمانی که آمریکا موافقت نکند، نمی‌تواند دارایی‌های ایران را آزاد کند.»

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: «آمریکا این موضوع را گروکشی کرده تا در مذاکراتش با ایران به نتیجه برسد و اگر به نتیجه رسید،پول‌های بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی را به عنوان یک امتیاز به ایران بفروشد.»

بهشتی‌پور جنبه سوم ماجرا را مربوطبه «سیاست کشتی گیری» دانست و گفت: «اساس سیاست کشتی‌گیری،یک سیاست مشکوک است و اگر قرار باشد مثل کشتی‌گیری کره‌جنوبی توسط ایرانیا کشتی‌گیری ایران توسط اندونزی یا حمله به کشتی‌ها در دریای سرخ باب شود، دیپلماسی به چالش می‌خورد. بنابراین بخشی از صحبت‌های ایران و کره درباره سیاست کشتی‌گیری است و اینکه آیا دیپلماسی کشتی‌گیری می‌تواند در حل‌وفصل مشکلات اثربخش باشد یا خیر.»

این استاد دانشگاه نکته چهارمی هم برای سفر نخست‌وزیرکره‌جنوبی به ایران قائل شد و افزود: «موضوع چهارم این سفر مربوط به این است که آیا کشور کره‌جنوبی می‌تواند نوعی مناسباتی با ایران ایجاد کند که تحت تاثیر کشور ثالث قرار نگیرد؟ این موضوع خیلی مهمی است. وقتیایران با مثلا چین تفاهمنامه امضا کرد این بحث ایجاد شد که چه تاثیری بر روابط باآمریکا دارد؟ در حالی که نبایداین‌گونه باشد. باید سعی کنیم تاثیرپذیری مناسبات دوجانبه با کشورهای دیگر را نسبت به آمریکا کم کنیم و اجازه ندهیم مناسبات دو طرفه به نحوی باشد که منتظرتاثیر سیاست آمریکا بر روابطمان با سایر کشورها باشیم.»

بهشتی‌پور هدف از این سفر را «حل مشکلات روابط ایران و کره‌جنوبی» دانست. چرا که ایران بازار خوبی برای محصولات کره‌ای است ونمی تواند از ان بازار ۸۵ میلیون نفری چشم‌پوشی کند.

این تحلیلگر روابط بین‌الملل خروجی این سفر را مثبت پیش‌بینی کرد و گفت: «هم کره‌جنوبی انگیزه لازم را دارد که مناسباتش با ایران بهتر شود و هم تهران دنبال مثبت شدن مناسبات با کره‌جنوبی است. اما اصل سفر و تلاش نخست‌وزیر کره اقدام قابل توجهی است که نباید آن را نادیده گرفت.»

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 182393
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا