تغییر غیرمنتظره بازی

به گزارش جهان صنعت نیوز:  سایت «think.ing.com» در گزارشی به بررسی شرایط بحرانی اروپا به ویژه آلمان پرداخته است. سیل اخیر ویرانگر در غرب اروپا در حالی که این اتحادیه تمام تمرکز خود را ‌روی غلبه بر بحران کرونا گذاشته بود شوک بزرگی را به مقامات این اتحادیه وارد کرد.

مقام‌های آلمانی از یک مصیبت بزرگ ملی سخن می‌گویند. حجم خرابی‌های سیل به‌گونه‌ای است که مدت‌ها طول خواهد کشید تا مردم در برخی مناطق سیل‌زده بتوانند زندگی عادی را از سر بگیرند. در ده‌ها شهر و شهرستان دو ایالت غربی نوردراین واستفالن و راین‌لند فالتس پل‌ها و خیابان‌ها ویران شده‌اند. برق و ارتباط تلفنی بسیاری مناطق قطع است. سیل در ایالت راین‌لند بسیاری از جاده‌ها را بسته و یا به طور کلی غیرقابل استفاده کرده است. رفت و آمد قطارها نیز در برخی مسیرها دستخوش اختلال شده است. زیان‌های مالی سیل سر به میلیاردها یورو می‌زند، اما هنوز دقیقا برآورد نشده و قرار است درنشست ویژه هفته آینده دولت مورد بررسی قرار گیرد.

بررسی ابعاد کامل تاثیر این سیل در مناطق غربی آلمان (و همچنین بلژیک و هلند) هنوز مدتی طول خواهد کشید. غالبا‌، تاثیر بلای طبیعی بر اقتصاد کلان در مقایسه با رنج و آسیبی که به انسان تحمیل می‌کند قابل قیاس نیست، از سوی دیگر این نخستین بار نیست که در سیاست آلمان یک فاجعه طبیعی به یک تغییردهنده بازی غیرمنتظره تبدیل می‌شود.

بارش‌های شدید باران در مناطق سیل‌زده همچنان ادامه دارد و همچنان طوفان بخش‌هایی از ایالت بایرن، ساکسون سوئیس و اتریش را درمی‌نوردد. شمار قربانیان این فاجعه طبیعی در ایالت راینلند- فالتز و نوردراین ـ وست‌فالن هم در حال افزایش است. طبق گزارش‌های رسمی‌، نزدیک به ۲۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند‌، حدود ۱۰۰۰ نفر همچنان مفقود هستند و خانه‌ها، فروشگاه‌ها و زیرساخت‌ها تخریب شده است. در حالی که هیچ هزینه‌ای نمی‌توان برای رنج انسان تخمین زد‌، سوالاتی که همیشه پس از این نوع بلایای طبیعی به وجود می‌آیند مربوط به پیامدهای کلی اقتصاد و سیاست در دو ماه مانده به انتخابات فدرال است.

آنگلا مرکل در آخرین سال صدراعظمی خود در بازدید از مناطق سیل‌زده عنوان کرد که از بزرگی سیلی که در آلمان جاری شده بهت‌زده است و تاکید کرد که جهان باید با سرعت بیشتری به جنگ با تغییرات اقلیمی برود. به گفته کارشناسان، گرمایش زمین باعث شده که احتمال بارندگی‌های وسیع، بیشتر شود. از زمان انقلاب صنعتی دمای زمین ۲/۱ سانتی‌گراد افزایش یافته است.  آلمان در نظر دارد یک بسته کمک به اندازه ۳۵۴ میلیون دلار را برای کمک به آسیب‌دیدگان سیل اختصاص دهد.

تاثیر اقتصادی

ارزیابی واقعی خسارت اقتصادی مدتی طول خواهد کشید. نگاهی به حوادث طبیعی گذشته و برآورد خسارات وارده توسط صنعت بیمه نشان می‌دهد که سیل در سال ۲۰۰۲ با تخمین خسارت بیمه ۵/۴ میلیارد یورو (حدود ۱/۰ درصد تولید ناخالص داخلی) تاکنون شدیدترین تاثیر اقتصادی را بر زیرساخت‌های آلمان داشته است. شرکت‌های صنعتی که در جوار رودخانه راین مستقر هستند، تاکنون تحت‌تاثیر سیل قرار نگرفته‌اند. در نتیجه، تاثیر کل اقتصادی باید محدود باشد. اما تاثیرآن بر بخش‌های خرده‌فروشی که قبلا تخت فشار قرنطینه آسیب دیده‌اند، قطعا نباید دست‌کم گرفته شود. کنایه تلخ از این نوع بلایای طبیعی اغلب این است که بازسازی خانه‌ها و زیرساخت‌ها می‌تواند تاثیر مثبتی بر رشد تولید ناخالص داخلی داشته باشد. اما آنچه مسلم است اینکه رشد تولید ناخالص داخلی یک جریان است و نه یک معیار سهام.

تاثیر سیاسی

در حالی که تنها دو ماه دیگر به انتخابات فدرال باقی مانده است، چنین بلایای طبیعی چه از نظر حضور شخصی برای نامزدهای اصلی و چه از نظر موضوعات داغ ماه‌های پایانی کمپین تبلیغاتی، می‌تواند تاثیر حیاتی و تعیین‌کننده در روند انتخابات داشته باشد. بسیاری از سیاستمداران، پزشکان و ناظران سیاسی هنوز سیل ۲۰۰۲ را در مناطق شرقی آلمان به یاد می‌آورند. در آن زمان، گرهارد شرودر‌، صدراعظم وقت آلمان به وضوح از نظرسنجی علیه ادموند استویبر، رقیب خود از اتحادیه دموکرات مسیحی عقب بود. هنگامی که سیل آغاز شد، شرودر چکمه‌های پلاستیکی خود را پوشید و بلافاصله به مناطق آسیب دیده سفر کرد و به نظر می‌رسید که او بر تمام امور احاطه و تسلط دارد. استویبر، رقیب او با تاخیر حاضر شد و پیراهنی آبی پوشید و هیچ چکمه لاستیکی نپوشید. این تصاویر تلویزیونی شرودر را به یک مدیر عملگرای کشور تبدیل کرد و به محبوبیت او در نظرسنجی‌ها دامن زد و سرانجام وی را در انتخابات پیروز کرد.

به دنبال این موارد، آرمین لاشت، نامزد صدراعظمی اتحادیه احزاب متحد مسیحی و رییس حزب دموکرات‌مسیحی آلمان بلافاصله در محل حاضر شد. اگر بازسازی منطقه به سرعت و بدون دیوان‌سالاری پیش رود‌، محبوبیت لاشت می‌تواند تحت‌تاثیر سیل افزایش یابد. اولاف شولز، نامزد صدارت حزب سوسیال‌دموکرات آلمان  و وزیر دارایی فعلی نیز در اعلام کمک مالی برای منطقه سریع بود. از آنجا که ایالت راینلاند فالتز توسط سوسیال‌دموکرات‌ها اداره می‌شود‌، شولز و حزبش نیز می‌توانند از سیل بهره‌مند شوند.

اولاف شولز اعلام کرد که برای بازگرداندن مناطق سیل‌زده به وضعیت قبلی، عزم ملی نیاز است. وی تاکید کرد که صدها میلیون یورو برای اختصاص دادن به مناطق سیل‌زده مورد نیاز است و کابینه به منظور بررسی طرح تخصیص این مبلغ روز چهارشنبه تشکیل جلسه می‌دهد. او یادآور شد که اختصاص کمک‌های مالی فوری در راس تخصیص هزینه‌های طولانی‌مدت بازسازی که ممکن است میلیاردها یورو باشد، قرار می‌گیرد. وزیر دارایی آلمان گفت که اولین بخش از کمک مالی فوری باید در ماه جاری میلادی به دست سیل‌زدگان برسد.

به طور کلی، اوقات بحران همیشه لحظاتی است که محبوبیت قوه مجریه می‌تواند سودمند باشد، نه محبوبیت مخالف. این یک معضل برای سبزها است. گرچه بدیهی است که سبزها مانند هیچ حزب دیگری نمی‌توانند از عواقب قابل مشاهده تغییر آب و هوا بهره‌مند شوند، اما نقش آنها به عنوان طرف مخالف تصاویر خوبی از تلویزیون در صحنه بحران ارائه نمی‌دهد.  سبزها باید با امید به بحث اساسی‌تر در مورد چگونگی مقابله با تاثیر تغییرات اقلیمی تا پایان مدیریت بحران قریب‌الوقوع منتظر بمانند. شاید این شانس نهایی برای سبزها باشد، همان‌طور که در سال ۲۰۱۸‌، موج گرما و یک دوره طولانی خشکسالی به افزایش محبوبیت سبزها در نظرسنجی‌ها کمک کرد.

همه اینها بدان معناست که ابعاد فاجعه انسانی را نمی‌توان در قالب اعداد توصیف کرد. برای کل اقتصاد، خسارات ناشی از جاری شدن سیل باید محدود شود. با این حال، در هفته‌های آتی باید با دقت تحولات سیاسی در آلمان را مورد مشاهده و بررسی قرار داد چراکه این اولین بار در سیاست آلمان نیست که یک فاجعه طبیعی در تابستان قبل از انتخابات به یک تغییردهنده بازی غیرمنتظره تبدیل می‌شود.

مدیریت بحران آلمان زیر تیغ انتقاد

پس از سیل ویرانگر آلمان سیستم هواشناسی و مدیریت بحران این کشور به دلیل عدم هشدار به موقع و عدم صدور دستورالعمل‌های تخلیه مناطق در معرض خطر، به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

روزنامه بیلد آلمان، یکی از پرتیتراژترین روزنامه‌های این کشور با انتقاد از عدم پیش‌بینی به موقع سازمان هواشناسی آلمان و عدم دریافت هشدارهای لازم از سوی مردم این کشور، شکست در حفاظت مدنی که یکی از رسالت‌های اساسی دولت است را فاجعه‌بار خواند و در ادامه نوشت: آژیرهای خطر در بسیاری از مناطق به صدا درنیامده بودند و رادیو و تلویزیون در زمان وقوع سیل سکوت اختیار کرده بود.

به نوشته لوفیگارو، یکی از مقامات شهرداری آلمان با اذعان به کمبودها و ناکارآمدی‌های سیستم هشدار و مدیریت بحران در این کشور، خواستار تقویت و تسریع عملیات امداد و نجات شد و خاطرنشان کرد: مردم می‌دانستند که قرار است باران‌های شدیدی ببارد اما این حجم از بارش باران به آنها اطلاع‌رسانی نشده بود.

انجا کارلیچک، وزیر تحقیقات آلمان نیز از مقامات این کشور خواست تا آمادگی بهتری در مقابله با بلایای طبیعی داشته باشند و در ادامه تصریح کرد: یکی از درس‌هایی که از این سیل ویرانگر باید بیاموزیم این است که تحقیقات در زمینه پدیده‌های شدید آب و هوایی را باید بهبود بخشید.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز روز یکشنبه هنگام بازدید از مناطق سیل‌زده در پاسخ به موج گسترده انتقادات اظهار کرد: بدیهی است که پس از هر حادثه باید به چگونگی بهبود و پیشرفت اندیشید اما گاهی بلایای طبیعی چنان به سرعت رخ می‌دهند که فرصت گریزی را باقی نمی‌گذارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 204112
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا