تزلزل نظام سیاسی آمریکا

به گزارش جهان صنعت نیوز: محاکمه دوم دونالد ترامپ گرچه تنها یک برنده داشت و آن هم شخص خود ترامپ بود اما  بازندگان بزرگ آن قانون اساسی آمریکا و کنگره در مقام عالی‌ترین نهاد قانونگذاری بود که از سوی تروریست‌های داخلی آمریکا در ۱۷ دی‌ماه  مورد حمله تروریستی قرار گرفت.

ترامپ تنها رییس‌جمهوری در طول تاریخ آمریکاست که دو بار به عنوان رییس‌جمهوری این کشور محاکمه شد؛ بار نخست به اتهام  سوءاستفاده از قدرت و کارشکنی در تحقیقات کنگره از  ۱۸ دسامبر ۲۰۱۹ میلادی تا پنجم فوریه ۲۰۲۰ محاکمه و در نهایت تبرئه شد؛ دومین بار در دادگاهی که از ۲۱بهمن‌ماه آغاز شد و تا ۲۵بهمن به درازا کشید برای دومین‌بار و به اتهام تحریک به شورش محاکمه شد که در نهایت با ۵۷ رای به مجرمیت او در مقابل ۴۳ رای سناتورها به تبرئه شدن، از دومین مهلکه گریخت.

تحلیلگران دومین محکمه ترامپ را زنگ خطری برای آینده سیاسی این کشور دانسته و بازندگان این استیضاح را بیش از برندگان آن که تنها یک نفر و آن هم شخص ترامپ بود، می‌دانند.

جو بایدن رییس‌جمهوری آمریکا در واکنش به مجرم شناخته نشدن دونالد ترامپ رییس‌جمهوری سابق این کشور اعلام کرد این فصل غمگین در تاریخ آمریکا به ما یادآوری کرد که دموکراسی شکننده است؛ اینکه همواره باید از آن دفاع کرد. اینکه ما همیشه باید هوشیار باشیم. آن خشونت و افراط‌گرایی هیچ جایگاهی در آمریکا ندارد و اینکه هر کدام از ما به عنوان آمریکایی یک وظیفه و مسوولیت بر دوش‌مان داریم و به ویژه به عنوان رهبر باید از حقیقت دفاع کنیم و دروغ‌ها را شکست دهیم. این گونه است که ما به این جنگ غیرمدنی پایان می‌دهیم و روح کشورمان را التیام می‌بخشیم.

نقض قانون اساسی آمریکا

تارنمای رسانه آمریکایی «ووکس» در این باره نوشت: بزرگ‌ترین بازنده در دومین استیضاح دونالد ترامپ، قانون اساسی آمریکا بود. این رسانه آمریکایی افزود: برای نخستین‌بار در تاریخ آمریکا بود که یک رییس‌جمهوری شکست‌خورده تلاش کرد نتیجه آرای انتخاباتی را برای آنکه خود را در قدرت نگه دارد، تغییر دهد.

تبرئه ترامپ در این دادگاه نقض قانون اساسی آمریکا بود، چراکه نتیجه این تبرئه این است که او به پیامدهایی آنچه برای تلاش در تغییر نتیجه آرا و باقی ماندن در قدرت انجام داد، مواجه نخواهد بود، این موضوع برداشتی شوم برای دیگر افرادی مشابه ترامپ دارد که آنها را ترغیب به ارتکاب چنین رخدادهایی در آمریکا کند و این موضوع باعت بی‌ثباتی در نظام سیاسی در این کشور خواهد بود.

دادگاه استیضاح دوم دونالد ترامپ، نقص عمیق در تنها روند قانون اساسی آمریکا را برای پاسخگو کردن رییس‌جمهور بابت جرائم بزرگ و جنایات را آشکار کرد. این روند یک ضربه احساسی وارد آورد و اولین حسابرسی برای شورش‌های ۶ ژانویه در پایتخت ایالات متحده بود اما این روند ذاتا سیاسی هرگز به یک تلاش واقعی و بی‌طرفانه برای تعیین چگونگی وقوع شورش و مسوولیت ترامپ منجر نشد.

نتایج استیضاح در نهایت مایه تعجب نبود؛ یک استیضاح سریع در مجلس نمایندگان تحت رهبری دموکرات‌ها با تبرئه در سنا دنبال شد؛ جایی که رای ۱۷ سناتور جمهوریخواه برای محکوم شدن ترامپ نیاز بود. تنها هفت جمهوریخواه به گناهکار بودن او رای دادند که تعدادی ناکافی بود اما رکوردی برای یک حزب اپوزیسیون به شمار می‌رود.

برایان کالت پروفسور قانون اساسی در دانشگاه ایالتی میشیگان می‌گوید: مشاهده کردیم که قطب‌بندی احزاب موجب شد کسب اکثریت برای استیضاح در مجلس نمایندگان تسهیل شود و در همان زمان، همین قطب‌بندی موجب شد به دست آمدن دوسوم اکثریت در سنا دشوار شود. بدین ترتیب استفاده از استیضاح اکنون برای هر دو حزب به عنوان ابزاری برای پاسخگو کردن روسای جمهور کم‌فایده است.

کنگره به ندرت قدرت خود را برای پاسخگو کردن یک رییس‌جمهوری در قبال جرائم بزرگ و جنایات به کار گرفته است؛ استیضاح اندرو جانسون در ۱۸۶۸، بیل کلینتون در ۱۹۹۹ و دو بار استیضاح ترامپ در سال گذشته. مجلس نمایندگان همچنین فرآیند استیضاح را علیه ریچارد نیکسون آغاز کرد اما او پیش از رای‌گیری سنا استعفا داد. هر کدام از آن موارد به تبرئه روسای‌جمهور یا روسای‌جمهوری سابق انجامید و تعداد اندکی از این فرآیند راضی بودند.

در مورد پرونده ترامپ، سیاست موجب شد محاکمه سنا حتی پیش از آغاز زمینگیر شود. سناتور میچ مک‌کانل در آخرین روزهای کاری‌اش به عنوان رهبر اکثریت در سنا از قدرتش استفاده کرد تا برگزاری این محاکمه را به بعد از خروج ترامپ از ریاست جمهوری موکول کند و موجب شد برخی سناتورهای جمهوریخواه استدلال کنند که محاکمه یک رییس‌جمهوری سابق مغایر با قانون اساسی است.

همچنین این حقیقت برای دموکرات‌ها وجود داشت که حتی اگر شاهدی فراخوانده می‌شد، تقریبا هیچ شانسی وجود نداشت که جمهوریخواهان به محکومیت ترامپ رای بدهند. خشم عمیقی که برخی جمهوریخواهان از این رییس‌جمهور داشتند، تحت‌الشعاع این حقیقت قرار گرفت که او همچنان بانفوذترین عنصر در عرصه سیاست جمهوریخواهان است. دیگران به ویژه کسانی که به دنبال پوشیدن ردای ترامپیسم برای نامزدی آتی در کاخ سفید بودند، از همان ابتدا روشن ساختند که هیات منصفه بی‌طرفی نیستند.

محقق ارشد انستیتوی سیاست ایگلتون در دانشگاه راتگرز- نیوبرانزویک امیدوار است تبرئه شدن ترامپ موجب نشود که قانونگذاران از طرح استیضاح علیه روسای جمهوری آتی بابت نقض قسم‌شان خودداری کنند. به گفته او، کنگره باید اثبات کند که می‌تواند به عنوان نهاد ناظر بر اقدامات یک رییس‌جمهور عمل کند. او گفت: اگر شما به مرور زمان مسوولیت‌هایتان را کنار بگذارید، مشکلات افزایش می‌یابند. کنگره باید نقش خود را پررنگ کند.

سنای آمریکا بازنده اصلی

سنای آمریکا در دومین محکمه دونالد ترامپ وظیفه قضاوت درباره اقدام ترامپ در تحریک هواداران برای یورش به کنگره را برعهده داشت اما آنچه رخ داد به وضوح نشان داد که چنین نبوده و اولویت نخست سناتورها این بوده تا این قضیه را به فوریت فیصله دهند. در حالی که سناتورهای دموکرات با تاکید به احضار شهود و اینکه دادگاهی با یک ارائه مستحکم برگزار شود و ادامه یابد، اما از قبل  مشخص بود که سناتورهای جمهوریخواه تمایلی به محکوم کردن ترامپ ندارند.

دموکرات‌ها دیگر بازنده محکمه استیضاح

رسانه آمریکایی ووکس در بخش دیگری از تحلیل خود درباره دومین محکمه ترامپ نوشت: یکی دیگر از بازندگان  این دادگاه مدیران استیضاح ترامپ یعنی دموکرات‌ها هستند. مدیران استیضاح دوم ترامپ  عملکردی عالی در محکوم کردن وی در این محکمه از خود ارائه دادند. آنها کارشناسانه ادله خود را درباره واقعه ششم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۷ دی ماه ۱۳۹۹) به دادگاه ارائه کردند و به خوبی نقش داشتن ترامپ در این حمله و اقدام نکردن در متوقف ساختن این یورش به کنگره را توجیه کردند اما دموکرات‌ها در نهایت مجبور شدند شکست از ترامپ و جمهوریخواهان را در این دادگاه بپذیرند.

وکلای ترامپ هم بازنده میدان شدند

تارنمای خبری- تحلیلی ووکس دیگر بازندگان این استیضاح را وکلای خود ترامپ دانست و نوشت: هر چند تیم وکلای ترامپ به آنچه در این دادگاه به دنبال آن بود، رسید یعنی برنده شدن بر یک بازی متقلبانه اما آنها نیز به علت فریبکاری و ارائه اقداماتی فرافکنانه از دیدگاه حقوقی پذیرفته نیستند.

جمهوریخواهان به شدت به ترامپ وابسته‌اند

ووکس در ادامه تحلیل خود نوشت: مجرم شناخته نشدن ترامپ در دومین محکمه حاکی از آن است که جمهوریخواهان حتی باوجود تلاش ترامپ برای تهییج هواداران خود در حمله به کنگره، به شدت به او وابسته و وفادار مانده و به هیچ قیمت حاضر به محکوم کردن وی نشدند. دونالد ترامپ در تاریخ آمریکا تنها رییس‌جمهوری است که پس از خروج از کاخ سفید مورد محاکمه قرار گرفت چرا که در هفته پایانی حضور در کاخ سفید، با ۲۳۲ رای مجلس نمایندگان استیضاح شد.

اتهام او تحریک برای شورش بود که در پی آن حادثه یورش هوادارانش به کنگره و کشته شدن پنج نفر، زخمی شدن ده‌ها تن و چندین میلیون دلار خسارت مادی رخ داد. این شورش زمانی رخ داد که در نشست مشترک کنگره آمریکا، آرای گزینشگران انتخاباتی ایالت‌های آمریکا در حال شمارش بود و پیش‌بینی می‌شد پیروزی جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رییس‌جمهوری آمریکا به تایید برسد.

بایدن در این انتخابات ۳۰۶ رای گزینشگران را در برابر ۲۳۲ رای ترامپ به دست آورد اما رییس‌جمهوری سابق حاضر به پذیرش این نتیجه نشد و با طرح اتهام تقلب گسترده انتخاباتی، هوادارانش را برای اجتماع گسترده در برابر کاخ سفید فراخواند.

پلوسی: جمهوریخواهان بزدل‌ هستند

رهبر اقلیت سنای آمریکا دونالد ترامپ را به لحاظ «عملی و اخلاقی مسوول» حمله مرگبار حامیانش به کنگره دانست. این اظهارات، بعد از رای او به تبرئه شدن رییس‌جمهوری سابق آمریکا در استیضاح به اتهام تحریک به شورش مطرح شد. پلوسی نیز سناتورهایی که امکان تبرئه شدن دونالد ترامپ را فراهم آوردند یک گروه بزدل از جمهوریخواهان خواند.

میچ مک‌کانل رهبر اقلیت سنای آمریکا این اظهارات را در پایان پنج روز جلسه برای محاکمه دونالد ترامپ مطرح کرد. او پیش از آن گفته بود، حال که ترامپ دیگر در کاخ سفید نیست و یک شهروند عادی به شمار می‌رود، محاکمه او مغایر با قانون اساسی است.

این در حالی است که سنای آمریکا پیش‌تر با ۵۶ رای موافق تاکید کرده بود که محاکمه دونالد ترامپ با قانون اساسی مطابقت دارد.

مک‌کانل که خودش هم در روز شورش کنگره به همراه مایک پنس و دیگران از ترس مهاجمان به مکانی امن منتقل شده بود، گفت: هیچ تردیدی نیست که رییس‌جمهور ترامپ به لحاظ عملی و اخلاقی مسوول تحریک تحولات در آن روز بود. مردمی که به این ساختمان یورش آوردند، معتقد بودند که طبق تمایلات و دستورات رییس‌جمهورشان عمل می‌کنند.

به دنبال شکست استیضاح نانسی پلوسی رییس مجلس نمایندگان آمریکا هم آن دسته از سناتورهایی که امکان تبرئه شدن دونالد ترامپ را فراهم آوردند، هدف انتقاد قرار داد و آنها را «یک گروه بزدل از جمهوریخواهان» توصیف کرد. او همچنین از اقدام مک‌کانل که اجازه نداده بود در زمان حضور ترامپ در کاخ سفید مفاد استیضاح به سنا ارسال شود، انتقاد کرد.

میچ مک کانل در صحبت‌هایش همچنین گفت: ترامپ موجی فزاینده از تئوری‌های توطئه به راه انداخت و این رییس‌جمهوری سابق را به عنوان فرد مصمم به تغییر آرا یا به آتش کشیدن نهادهایمان به هنگام خروج توصیف کرد. مک‌کانل در ادامه گفت: هنوز این امکان وجود دارد که ترامپ را بابت اقداماتش تحت پیگرد قرار داد.

رهبر اقلیت سنای آمریکا گفت: رییس‌جمهور ترامپ هنوز به عنوان یک شهروند عادی مسوول تمام کارهایی است که در زمان حضور در قدرت انجام داده است. او از دست چیزی رها نشده است. البته هنوز. در همین حال نانسی پلوسی بعد از تبرئه شدن ترامپ، ایده بسیاری از جمهوریخواهان که در روزهای اخیر مطرح می‌شود مبنی بر سلب صلاحیت از ترامپ را رد کرد.

پلوسی گفت: سلب صلاحیت سیلی به صورت قانون اساسی است. این باعث می‌شود همه از زیر بار تعهد و مسوولیت فرار کنند. آن سناتورهای بزدل که نتوانستند با آنچه ترامپ انجام داد و آنچه کشورمان را به خطر انداخت، مواجه شوند، اکنون به دنبال فرصتی هستند که سیلی ملایمی بزنند؟ سلب صلاحیت به درد کسی که شورش را تحریک کرده و جان مردم را در کنگره گرفته، نمی‌خورد.

سناتور چاک شومر رهبر اکثریت دموکرات سنای آمریکا نیز پس از تبرئه ترامپ گفت: جمهوریخواهان از شجاعت لازم برای استیضاح ترامپ برخوردار نبودند.

 شومر گفت: پرونده دوم استیضاح دونالد ترامپ باز و بسته شد. رییس‌جمهور ترامپ دروغ بزرگی گفت. او گفت که انتخابات به سرقت رفته و او برنده واقعی انتخابات است. او زمینه دروغ‌پردازی‌های خود را ماه‌ها پیش از شروع انتخابات ایجاد کرد. او در شب انتخابات دروغ‌های بزرگی گفت. او همچنین صدها بار در هفته‌های پس از انتخابات دروغ گفت.

وی افزود: او حامیان خود را راهی واشنگتن کرد و آنها تجمع کردند و آنها را تحریک و راهی کنگره کرد. سپس او نتیجه اقدامات خود را که اقدامات خشونت‌بار در کنگره بود، مشاهده کرد. معاون وی به خاطر نجات جان خود فرار کرد و رییس‌جمهور ترامپ برای نجات وی هیچ کاری انجام نداد.

شومر در ادامه گفت: این فاحش‌ترین نقض قسم ریاست‌جمهوری بود. ما شاهد دفاع سنا از رییس‌جمهور پیشین بودیم. سنا نتوانست به شایستگی کار خود را انجام دهد.

ترامپ: به دفاع از عظمت آمریکا ادامه می‌دهم

ترامپ در واکنش به رای تبرئه خود بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت: من همیشه مدافع حکومت قاطع قانون، قهرمانان نیروهای پلیس و حق مردم آمریکا برای بحث صلح‌آمیز و شرافتمندانه در مورد مسائل روز، بدون شرارت و بدون نفرت، بوده‌ام و خواهم بود. او دموکرات‌ها را متهم کرد که دستگاه عدالت را به وسیله‌ای برای انتقام سیاسی و تعقیب و سرکوب تمام افراد و دیدگاه‌هایی که با آنها مخالفند، بدل کرده‌اند.

او گفت: موضوع ناراحت‌کننده در زمان ما این است که یک حزب سیاسی در ایالات متحده مجوز رایگان برای تضعیف حاکمیت قانون را می‌دهد. آنها بهانه کرده‌اند و آشوبگران و عدالت را به ابزاری برای انتقام و آزار سیاسی تبدیل کرده‌اند. رییس‌جمهوری سابق آمریکا ضمن استقبال از این رای وعده داد که به دفاع از عظمت آمریکا ادامه خواهد داد. وی گفت: جنبش تاریخی و ملی ما برای بازگرداندن عظمت آمریکا آغاز شده است.

ترامپ از وکلای مدافع و دیگر مدافعانش در مجلس نمایندگان و مجلس سنا تشکر کرده و افزود: من همیشه مدافع حاکمیت قانون و حق آمریکایی‌ها برای گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز در مورد مسائل روز بدون انزجار و نفرت بوده و هستم. ترامپ ادامه داد: این مرحله دیگری از بزرگترین تعقیب و گریز در تاریخ کشور ما بود. هیچ رییس‌جمهوری تاکنون چنین چیزی را پشت سر نگذاشته و این روند همچنان ادامه دارد زیرا مخالفان ما نمی‌توانند ۷۵ میلیون نفری را که به ما رای دادند‌، فراموش کنند که بالاترین رقمی است که تاکنون توسط یک رییس‌جمهور به دست آمده است.

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژه
شناسه : 171979
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا